Gå til innhold

Mørkekjøring ETTER man har fått sertifikatet...

Per-Inge-2613

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tok sertifikatet i juni, og mørkekjøring igår... Jeg glemte såklart å spørre på kjøreskolen, så jeg spør her i stedet:

-Hva skjer nå? Får jeg tilsendt nytt sertifikat som da er gyldig lengre? (Det jeg har nå er gyldig ut februar...) Eller må jeg inn til biltilsynet for å få nytt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk ikke med noe papir fra kjøreskolen... Men da stikker jeg innom trafikkstasjonen over nyttår da, og får ordnet opp :-) Takk for svar! :-)

Dersom du ikkje fekk noke papir frå kjøyreskulen så er det to alternativ her:

1) Kjøyreksulen sender inn bekreftelsen på gjennomført mørkekjøyring og du vil motta eit nytt sertifikat i posten etterkvart. (Mest sannsynlig).

eller

2) Kjøyreskulen har tatt pengene dine utan at du vil være i stand til å bevise ovanfor biltilsynet at mørkekjøyringa er gjennomført. (Lite sannsynlig).

Vil uansett råde deg til å kontakte kjøyreskulen for å få svar før du tar kontakt med biltilsynet, kjøyreskulen veit tross alt meir en biltilsynet som berre veit om dei har mottatt kvitering på mørkekjøyring eller ikkje.

Lenke til kommentar

Det er ingen som slipper mørkekjøyring, men dersom du kjøyrer opp utan å ta mørkekjøyringen så får du lappen under vilkåret at mørkekjøyringa er gjennomført i løpet av året.

Dersom du ikkje tar mørkekjøyringa tidsnok så vil førerkortet ikkje lenger være gyldig og du vil måtte ta ny førerprøve.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøreskolen sier ifra om at du har "bestått" mørkekjøringen, så må du dra inn til biltilsynet for å bestille nytt.

Jupp, var det jeg og måtte gjøre. Måtte vente en ukes tid på at kjøreskolen skulle sende bekreftelsen til vegvesenet så var det bare å stikke innom biltilsynet å bestille et nytt førerkort.

Lenke til kommentar

Mørkekjøring er obligatorisk, dvs at alle må ha det. Kanskje førerkortet ditt blir ugyldig november 2011 :)

På baksiden av førerkortet i felt nr. 11 står det at det er gyldig til min 100-årsdag. Neders på baksiden står det 100(2012-datoen jeg kjørte opp), det er vel prøvetiden.

Jeg kan ikke se at det står noe om manglende mørkekjøring.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at det står noe om manglende mørkekjøring.

Alle som kjører opp om våren/sommeren (i forskriftene tidfestet til 16.mars - 31.oktober) når det ikke er mørkt (nok), får førerkort med gyldighet kun frem til 01/03 året etter (samt førerkortkode 101), og må ta mørkekjøring i løpet av den mørketiden. Du skulle derimot ikke fått anledning til å kjøre opp i november, altså etter 31/10, uten gjennomført mørkekjøring; noen på trafikkstasjonen har gjort en tabbe og dermed brutt føreropplæringsforskriftens §6-3, 2.ledd.

Lenke til kommentar

Det er sikker fordi jeg kjørte opp til klasse A1 før traffikalt grunnkurs kom, men jeg har ikke kjørt opp til bil før nå.

Når jeg kjørte opp til A1 var ikke mørkekjøring en del av opplæringen, men det er det nå. Og siden jeg har et gyldig A1 førerkort, så slipper jeg mørkekjøring tror jeg.

Lenke til kommentar

Fikk ikke med noe papir fra kjøreskolen... Men da stikker jeg innom trafikkstasjonen over nyttår da, og får ordnet opp :-) Takk for svar! :-)

Jeg var i akkurat samme situasjon, og etter at jeg hadde betalt mørkekjøringen måtte jeg møte opp på trafikkstasjonen for å si ifra om at jeg skulle ha nytt førerkort, samt levere inn mitt gamle. Her ble det imidlertid en del rot, og jeg måtte møte opp to ganger før det var i orden. Først hadde trafikkskolen glemt å gi beskjed til trafikkstasjonen om at jeg hadde tatt mørkekjøringen, deretter hadde de klart å blande personnummeret mitt med en annen elev, og gitt beskjed om at denne eleven hadde tatt mørkekjøringen i stedet for meg.

Fristen for å ta mørkekjøringen går vel ut 31. desember, så anbefaler at du ordner det før nyttår for å være sikker.

Endret av Tomriel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...