Coolermastern Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Hei! Jeg er lite inne på instillinger eller triks for å finne ut av dette med minne/ram generelt. Jeg ser på PC'en min at det står 4GB memory installed, men at den også har totalt 8GB. Det virker som den er "satt" på å kun bruke 4 av 8GB. Stemmer dette? Trenger jeg å gjøre noe med dette, og hvordan kan jeg justere at jeg får utnyttet alle 8GB? Jeg bruker hovedkort: - ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3(opp til 16GB minne, støtte PC-10600 og PC-8500). Har installert minnetype: - Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9(4x2GB XMS3 modules CL-9-9-9-24, for AMD Phenom II, PC-10600). Operativsystem: - Windows 7 Home Premium 64 bits Norsk. Noen innspill på hvordan jeg evt kan gå fram for å finne ut av dette? Mvh Sten R Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Er det BIOS eller Win7 som rapporterer at du har 4GB? Lenke til kommentar
Coolermastern Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Jeg så dette via Win 7. Gikk via kontrollpanel, ytelsesinformasjon å verktøy og avanserte verktøy. Her står det: - Installert fysisk minne/ram: 4,00 GB - Fysisk minne totalt: 4,00 GB - Fysisk minne tilgjengelig: 2,83 GB - Virituelt minne totalt: 7,99 GB - Virituelt minne tilgjengelig: 6,58 GB - Plass for sidevekslingsfil: 4,00 GB Selve ytelsesindeksen for å score poeng viser kun 4,00 GB Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Har du prøvd å ta ut RAMen og sette det inn på nytt? Lenke til kommentar
Coolermastern Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Jeg kan prøve å ta de ut og inn igjen. Men i og med den viser virituelt minne totalt på 7,99 GB, registrerer den at den har noe? Skal forske litt på det, sjekke mer i BIOS o.l Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 (endret) Virtuelt minne er "jukse-RAM" litt usikker på hvordan det virker, men det setter av plass på harddisken din, og er ikke faktisk RAM edit: fant en god forklaring på hva virtuelt RAM gjør om det er noe å lese på lenke: http://windows.microsoft.com/nb-NO/windows7/What-is-virtual-memory Endret 14. desember 2010 av Byxxi Lenke til kommentar
Benjanz Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 (endret) hmmm.... Endret 14. desember 2010 av BennyBoy<3 Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 (endret) Se hva BIOS rapporterer, om der står 8GB bør du sjkke oppstartsalternativene for Win7 ved hjelp av MSCONFIG og sjekke spesielt at du ikke begrenser minnet til 4GB. Endret 14. desember 2010 av Professor Farnsworth Lenke til kommentar
Coolermastern Skrevet 15. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2010 Takk for svar. Jeg ser også at BIOS'en rapporterer kun 4GB minne. Må jeg rett å slett åpne PC'en å prøve på å ta inn og ut brikker? Eller finnes det andre alternativer, f.eks via BIOS? Jeg kunne ikke finne noe via BIOS der jeg kunne "åpne" for 8 GB minne. Må jeg prøve oppdatering av BIOS, evt laste mer oppdateringer via Windows? Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Jeg ville åpnet maskinen og forsøkt med en og en brikke for å se at alle funker med eks. Memtest86. Det kan også være ne bøyd pinne i CPU-sokkelen. Lenke til kommentar
Coolermastern Skrevet 16. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2010 For litt siden åpnet jeg PC'en og tok ut og inn rambrikkene, presset de ekstra godt ned i slotene, og da rapporterte den heldigvis 8GB minne. Tusen takk for svar og tips! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå