Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilke regler må jeg gjøre før jeg påfører punkteringsspray?

koford

Anbefalte innlegg

Hva må jeg huske på å gjøre før jeg påfører punkteringsspray??

Bilen står utenfor og den ene dekket er flatt, venstre/bak.

1. Skal jeg tømme restende luft før jeg påfører punkteringsspray?

Hilsen en nervøs bruker, jeg blir sikkert nervøs og påføre det og kjøre etterpå.

Kanskje det er en her med erfaring ved bruk av punkteringsspray og kunne gi meg en sikkerlig "guide".

PS: Bør jeg kjøre litt frem før jeg påfører punkteringsspray ?

Grunnen jeg spør, er fordi det er kaldt ute og kankje deler av bunnen er "frossen" mot bakken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva må jeg huske på å gjøre før jeg påfører punkteringsspray??

Les manualen som står på flasken.

Tror blant annet at du må varme flasken i hendene før du bruker den, ellers fungerer skummet ikke bra.

Bilen står utenfor og den ene dekket er flatt, venstre/bak.

1. Skal jeg tømme restende luft før jeg påfører punkteringsspray?

Vet ikke.

Hilsen en nervøs bruker, jeg blir sikkert nervøs og påføre det og kjøre etterpå.

Kanskje det er en her med erfaring ved bruk av punkteringsspray og kunne gi meg en sikkerlig "guide".

PS: Bør jeg kjøre litt frem før jeg påfører punkteringsspray ?

Grunnen jeg spør, er fordi det er kaldt ute og kankje deler av bunnen er "frossen" mot bakken.

Nei. Ikke beveg bilen om den har flatt dekk. Da kan felgen skade gummien.

Dessuten, det eneste som kan fryse i en norsk vinter, er vann. Ikke dekket som er av gummi, eller luften inni. Kun vann. Og det er ikke vann i bildet her, så ingenting er frossent.

Håper det hjalp litt :-)

Forøvrig sier fatter'n at punkteringsspray ikke er en god løsning. Det gjør det vanskelig å bytte dekk eller lappe det seinere.

Om du har reservedekk, bør du heller sette det på, og kjøre forsiktig til et dekkverksted hvor de kan lappe dekket ditt. Så blir det gjort ordentlig.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Har selv noen år i dekkbransjen, og dette klisset bør kun brukes i krisetilfeller..

Det er noe skikkelig drit å få reint etterpå, så et klesskift, vasking av gulv og tilhørende wipedown av utstyr er ikke unormalt om man ikke er klar over at det er brukt skum i dekket :p

Har du mulighet, så tar du dekket med til en dekksjappe for skikkelig fiksing ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

På min nye bil følger det med kun skum og kompressor, ikke reservehjul, og ved for eksempel en flenge i dekket er ikke skum til mye hjelp. Neste gang jeg bytter bil, kommer jeg til å bestille med reservehjul ("ekstrautstyr").

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg regner du mener at det er de som skal fikse dekket som sliter med alt det der Pluggen? Hvis du klarer å få til alt det der med pungteringsskum når du fyller det i dekket tror jeg du har gjort noe feil.

TS: All luft skal ut, så skal du riste flasken meget, så skal du fylle med skum, og luft (kommer fra samme flaske). Så skal du kjøre en mil eller noe sånt i maks 60km/t, slik at skummet får dandert seg ordentlig. Så kontrollerer du at du har nok luft, og vollia, du har fiksa dekket :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...