blixt Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Hei:) Min datter trenger en ny telefon men har ikke peiling på hva som er bra for en elleve år gammel jente. Jeg vet at noen av venninne hennes har Iphone, men det synes jeg blir for dyrt. Jeg tror hun blir veldig glad om hun får en telefon med touchskjerm men det behøver ikke være alt for avansert da hun bare er 11 År? Er også usikker på om jeg skal velge med eller uten abonnement, elkjøp eller nettbutikk? Vil helst ikke betale mer enn 2500,- tot Blir veldig glad for tips:) Lenke til kommentar
Olannon Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 LG Optimus One eller Sony Ericsson X10 mini Gode og enkle telefoner som er billige (relativt sett) og har masse muligheter Lenke til kommentar
srbz Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 (endret) har hun/trenger hun abonnement? evt. kontantkort, eller youngtalk/superkontroll eller tilsvarende? dette kan være vesentlig for kjøpspris edit: det var noe av det du etterspurte ja. vel, mange foreldre er skeptiske til å ka ungene få et "fullverdig" postpaid-abonnement da de i den alderen ikke alltid er klar over at innholdstjenester osv fort kan koste flesk, noe som resulterer i en heftig mobilregning. fordelen med kontantkort og abonnement som youngtalk, superkontroll etc er at du har en automatisk forbrukssperre per refill/per mnd. Med et slikt Kontroll-abonnement betaler du typisk 200 kr/mnd og kan ringe for hele beløpet. Ubrukt ringesaldo overføres til neste mnd, og bruker du opp saldoen før måneden er utløpt kan du fylle på på samme måte som med vanlig kontantkort. Binding til et slikt abo gir deg også rabatt på tlf. Imidlertid er det også mange foreldre som synes 200 kr/mnd er i overkant for en 11-åring. Da blir det enten kontantkort eller "vanlig" postpaid som er alternativene. Spør du meg bør sistnevnte gå greit så lenge man har litt disiplin på ungen, og forklarer grundig hva som koster penger. Dessuten kan du hos (de fleste?) operatører sperre for bestilling av innholdstjenester i abonnementet - og de fleste "vanlige" abonnementer er billigere i bruk enn et kontroll-abo/kontantkort. Hvis resten av familien har samme operatør, og denne tilbyr familietjenester, kan man ringe gratis seg imellom (frifamilie hos telenor, trådløs familie hos netcom etc.) Dette fungerer også på tvers av bedrifsabonnement og kontantkort, så lenge det er snakk om samme operatør. Hva angår telefon tror jeg nokia 5230 er et greit valg. Rimelig musikktelefon med touchskjerm. I alle fall kan det være vesentlig for oss her å vite hvilken operatør dere andre i heimen benytter, så kan vi komme med mer konkrete forslag hva angår abo/kontantkort og finansiering edit2: hva angår utsalgssted er det kun pris som er relevant. Eventuelle reklamasjoner kan tas med forhandler, direkte med autorisert verksted, eller via et annet servicested. Jeg jobber selv i serviceavdelingen på en elektrovarekjede, og så lenge du har med deg kvittering for kjøpet skulle jeg ikke hatt noe imot å håndtere service på en telefon kjøpt hos f.eks. komplett. Endret 14. desember 2010 av srbz Lenke til kommentar
blixt Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Da er Sony Ericsson X10 mini notert. srbs, jeg er veldig usikker på om jeg skal velge abonnement eller ikke, men om du vet om noen rimelige abonnement så tar jeg gledelig i mot råd Lenke til kommentar
srbz Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 (se update forrige innlegg) Vel, et konkret tips er altså nokia 5230 med telenor superkontroll: http://nettbutikk.telenor.no//Mobiles-5230TELENOR.NOW.aspx Du betaler da 399 for telefonen pluss 200 kr hver mnd som kan ringes for. Totalpris blir da 2800 for tlf + et års abo, men det er jo inkludert bruk. Sånn sett er den reelle prisen på tlf faktisk 399. Telekiosken håndterer reklamasjoner på vegne av telenor nettbutikk, men som sagt kan du også ta dette andre steder. Har du autorisert verksted i nærheten av der du bor går det som regel mye raskere å henvende seg direkte. Dersom resten av familien har netcom bør dere heller titte på netcom sine tilbud. Jeg kan gjerne være behjelpelig med dette også, men da må jeg først vite hva jeg ser etter Lenke til kommentar
blixt Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Takk srbz Du har så mange gode råd at jeg synes det blir vanskelig og velge abonnement. Youngtalk høres ut som et trygt og godt alternativ. Jeg har Telenor bedriftabonnement men vet ikke hva mammaen hennes har. nokia 5230 ser ut som en fin telefon men jeg tror designet på Sony Ericsson X10 faller mer i smak hos min datter. Sony Ericsson X10 er litt dyrere men ser den får god anmeldelse. Det er kanskje for sent å bestille i nettbutikk, med tanke på at det skal være en Julegave? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Kanskje i seneste laget for nettbestilling ja. Du kan kombinere telenor bedriftsabonnement med telenor superkontroll i frifamilie. Det er et kriterie for frifamilie at alle medlemmer står registrert på samme eier - med unntak for bedriftsabo (åpenbart, siden disse nødvendigvis står på en bedrift) og kontantkort. Skal ungen og moren ha frifamilie må disse altså stå registrert på samme person dersom begge har private postpaid-abonnement. Samtidig må det være minst ett privat postpaid-abonnement, man kan ikke kombinere kun kontantkort og bedriftsabo, men bedrift og superkontroll går bra Min erfaring er at x10 mini har en høyere feilrate enn så å si alle nokiamodeller, ta det fra en i servicebransjen. Imidlertid er det ikke skremmende mange feiltilfeller opplever jeg, og "typiske feil" er stort sett ekvivalent med garantifeil, som repareres gratis. Jeg vil bare ha nevnt det, men det trenger ikke nødvendigvis by på noe særlig problemer. Lenke til kommentar
blixt Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Da har jeg sjekket litt rundt og det snakkes varmt om både Sony Ericsson X10 mini pro og nokia 5230. Det som er litt rart er den store prisforskjellen hos kjedene. Valget falt til slutt på Sony Ericsson X10 mini pro og den var helt klart billigst hos "Siba" på Alnabru. Telefonen kostet 458,- i tillegg til Tele2 kontroll-abonnement til 200,- i mnd som hun kan ringe for. Takk så mye for god hjelp Lenke til kommentar
Olannon Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Høres knallbra ut Håper hun blir fornøyd! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå