DementedAlbino Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Ser ut til at min Nikon D70 holder på å ta kvelden. Opplever ved flere anledninger at kameraet nekter å ta bilde, og jeg må skru av og på kamera noen ganger før det reagerer. Skjermen bare blinker og alt er låst. Uansett, jeg trenger nytt kamera med aner ikke hva jeg skal gå for, hverken merke eller type kamera. Jeg tar bilder i alle situasjoner, og blir veldig mye på aktiviteter med ungene og ute på turer. Grunnen til jeg valgte speilrefleks sist var at jeg var møkk lei tiden det tok å få tatt et bilde med kompaktkamera, samt ventetiden mellom bildene. I tillegg var zoom-delen på kompaktkamera altfor dårlig og det ble veldig ofte til at det jeg ville ha bilde av ble en lite prikk i bildet fremfor å kunne zoome inn og få et bra bilde av hva jeg ønsket. Jeg har aldri satt meg inn i de avanserte funksjonene som ligger i et speilrefleks kamera og har hatt det konstant på auto, selv om jeg ofte har ønsket å gjøre noe mer ut av det,og vil vel med tid og stunder gjøre det også. Så da lurer jeg på hva jeg her skal velge. Et bra speilrefleks å anbefale, eller er det ikke speilrefleks kamera jeg bør velge i det hele tatt? Pris, maks 5000. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Kan ikke gi noe konkret tips, men av erfaring ville jeg gått for Canon. Både av bygge- og bildekvalitet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Nikon har forsatt gode kameraer,så hvis du har noen greie objektiver liggende kan det være en fordel og fortsette med samme produsent. Hvis du ønsker umiddelbar respons fra kameraet er fortsatt systemkamera med speil veien og gå. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Jeg er helt avhengig av rask respons, blir tatt mye bilder når ungene er på turn, fotball, håndball og svømming, og ved bruk av kompaktkameraet mitt da så blir det aldri hva jeg ønsker å ta bilde av, samt det tar fort 1-2 sekunder før det er klart til å ta bilde nummer to. Jeg har 18-70 objektivet til Nikon, dette står i grunn på kamerat så godt som hele tiden. I tillegg har jeg Nikon sitt 55-200 mm og en ekstra blits. Om jeg må starte på nytt med kjøp av objektiver til et eventuelt nytt kamera så blir det vel til at jeg selger utstyret jeg har nå og bruker de pengene på et ekstra objektiv. Jeg har ikke noe spesielt ønske angående merke, og er åpen for alle forslag. Ser på forumet her at det er enkelte kamera som går igjen i anbefalingene i denne prisklassen, men kanskje noen kan summere opp raskt for meg hvilke fordeler/ulemper de forskjellige modellene opp mot hverandre. Jeg har rett og slett ikke anelse på hva jeg skal se etter selv her. Eventuelt om der er enkelte modeller her jeg kan stryke fra listen umiddelbart. Canon EOS 500D Nikon D5000 Pentax K-x Nikon D3100 D5000 er vel en modell som snart blir erstattet, eller tar jeg helt feil her? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Ser ingen grunn til å skifte system i det hele tatt - kjøp et Nikon-hus. D5000 blir snart erstattet, akkurat som D90 nettopp har blitt erstattet av D7000. Men - dette betyr til gjengjeld at både D5000 og D90 blir billigere - både på bruktmarkedet og i butikk. Ville selv i det prisleiet gått for en av de to - og kjøpt nytt hus alene, mens jeg beholdt optikk og blits.. Helst D90, tenker jeg. 2 Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Noen spesiell grunn til at du anbefaler D90 fremfor de andre på listen? Ut i fra mitt bruk, vil ikke heller D3100 være et bedre kamera med sine fine guider for nybegynnere som liker å ha alt på auto? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Noen spesiell grunn til at du anbefaler D90 fremfor de andre på listen? Ut i fra mitt bruk, vil ikke heller D3100 være et bedre kamera med sine fine guider for nybegynnere som liker å ha alt på auto? Du må tenke sjæl Ikke stole på guider og slikt ... D3100 er sikkert et fint kamera, men du vil sannsynligvis synes at det er et lite og pinglete kamera etter å ha brukt D70 i alle disse årene. Da er nok D90 et mer naturlig valg - det er større og har en betjening som er mer lik D70. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 En av grunnene er nok at D90 har innebygget fokusmotor,noe som gir deg langt flere muligheter til å skaffe et lyssterkt tele-objektiv til en fornuftig pris samt raskere seriebildetagning og et bedre kamera til sports-fotografering. Dette hvis vi ta utgangspunkt fra at dine barn er veldig aktive på div. innendørs sport,og du vil forevige det på beste måte. Men du burde lære deg litt Basic innen fotografering for og få et bedre bilde-resultat Her kan du sammenlingne kameraene side by side,beste fra venstre og suksessivt dårligere mot høyre. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 D90 har mange fordeler framfor D3100: Høyere skuddtakt, lavere støy på samme ISO, mer dynamikk i bildene, mer korrekte farger, bedre byggekvalitet, markant bedre skjerm, kan bruke objektiver uten autofokus, større hus, større og bedre søker (..) D90 er en to år gammel entusiast-modell - D3100 er Nikons nyeste billig-billige innstegsmodell. Ville klart foretrukket D90 - et kamera "å vokse i". Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Men hvordan stiller da 500D og D5000 seg mot D90? Beklager alle spørsmålene her, men vil ikke gjøre et feilkjøp her med hensyn til hva jeg trenger kamera til og pris. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Men hvordan stiller da 500D og D5000 seg mot D90? Beklager alle spørsmålene her, men vil ikke gjøre et feilkjøp her med hensyn til hva jeg trenger kamera til og pris. D5000 og 500D er rimelig sammenlignbare. Helt greie kameraer. Men det som er viktig å huske på at det å bytte merke er alltid dyrt. Så derfor vil jeg ikke anbefale Canon i utgangspunktet. D5000 er et sted mellom D3100 og D90; både funksjonsmessig og størrelsesmessig. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Nikon: D7000/D90 > D5000 > D3100/D3000 Canon: 60D/50D > 550D/500D > 1000D 500D er mer å sammenligne med D5000. D90 er mer å sammenligne med 50D. Det er ikke helt 1:1 mellom Canon og Nikon-modellene. Vil anbefale at du holder deg til Nikon - med ditt budsjett og eksisterende utstyr er det egentlig bare tull å bytte merke - så skal du også ha ny optikk - med mindre du får byttet til tilsvarende med en annen som skal skifte fra Canon til Nikon. Både D90, D5000 og D3100 kan ta gode bilder - forskjellene er mer i funksjonalitet på husene. Dra ned i butikken og klå på de forskjellige husene - så vet du mer om hva du vil ha. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 (endret) Ja har alt vært en runde å sjekket de ut, men synes i grunn alle er herlig å ha i hånden. Er vel noe med det å ha noe flett nytt mellom hendene:-D Men da dropper jeg canon, så kan jeg bruke objektivene jeg har videre. Så da blir det innkjøp av nytt kamerahus, D5000 eller D90. Ser det er 1400.- kroner som skiller disse to, så da lurer jeg litt på hva jeg får ekstra for de 1400,- kronene ved å kjøpe D90. Ser skjermen har bedre oppløsning og er noe større, samt en får litt raskere seirefotografering og en bedre søker? Har noen av disse kameraene GPS til Geo Tag av bildene? Hva med D5100, er det noen dato på når dette kommer på markedet? En liten ting til. Når jeg ser på spesifikasjonene på D3100 mot D5000 så ser jo D3100 ut som et bedre kamera Endret 14. desember 2010 av svortevik Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Du kan jo selv sammenligne hos dpreview. Større og bedre søker og skjerm gjør at D90 i min bok er verdt prisforskjellen, til tross for "kjekt å ha"-vendbar skjerm på D5000. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Får ta en liten runde med økonomien når julegavene er handlet inn og se om jeg tar meg råd til å gå for D90 fremfor D5000. Men om jeg ser på siden du linker til angående D3100 så ser det jo ut til å være likt eller bedre enn D5000 på alle punkter. Blir lettere forvirret av dette her http://www.dpreview.com/previews/nikond3100/ Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Men om jeg ser på siden du linker til angående D3100 så ser det jo ut til å være likt eller bedre enn D5000 på alle punkter. Det ser ut som, ja. Men det behøver ikke å bety at det er det i praksis. Det mange ting som ikke står i lista, og som betyr mye. Som ergonomi, og avansert funksjoner - se de to grønne til D5000. Når det gjelder selve bildekvaliteten, så er det et mer jevnt løp. Blir lettere forvirret av dette her Det er en naturlig konskvens av rivende utvikling og generell utstyrshysteri - nesten umulig å følge med Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Joda, har sett de to som går i D5000 sitt farvør, men hva betyr det og hva bruker jeg det til? Active D-lighting Bracketing Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Joda, har sett de to som går i D5000 sitt farvør, men hva betyr det og hva bruker jeg det til? Active D-lighting Nytttig funksjon for de dagene det er så stor kontrast at du enten for utbrent himmel eller gjengrodd skygge. Virker dog kun med JPEG filer. Bruker du RAW; så må du fikse det selv. Bracketing Gir en mulighet å ta flere bilder i serie, med forskjellig eksponering. Kan være kjekt de dagene man ikke er helt sikker på eksponeringen. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Nå har jeg fått tilbud om å kjøpe D3100 til 3000, så nå ble det straks enda litt vanskeligere. Er jo under halve prisen av D90. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå