PTRN Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Den siste tiden føler jeg at jeg har mistet kontroll; jeg har vært i økonomisk ubalanse, men har nå fått en relativt stabil inntekt, og begynner å komme meg tilbake. Jeg har ingen gjeld utover studielån, hvor nedbetalingen er både sjelden og håndterlig. Til tross for at jeg faktisk har en økonomisk balanse, føler jeg at jeg ikke har kontroll. Jeg har rett og slett ikke kontroll på hvor mye penger som kommer inn, hvor mye penger jeg har gående ut og hvor mye jeg burde sette av til uforutsette hendelser. Det største potensielle pengesluket er isåfall bilen. Det jeg trenger er rett og slett en struktur på min egen økonomi. Jeg har noen idéer om hvordan jeg ville gjort det, men jeg er samtidig interessert i å høre hva slags forslag andre har som kan forbedre min situasjon. Takk Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Ett godt tips er å regne ut alle utgifter du har iløpet av ett år og dele dette på 12. Den summen du får setter du inn på en egen "regnings" konto, hver måned. Da vil du ha kontroll på de faste utgiftene,og alltid ha dekning til å betale de. Årsavgiften på bilen vil da som ett eksempel bli betalt over ett helt år. Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Ett godt tips er å regne ut alle utgifter du har iløpet av ett år og dele dette på 12. Den summen du får setter du inn på en egen "regnings" konto, hver måned. Da vil du ha kontroll på de faste utgiftene,og alltid ha dekning til å betale de. Årsavgiften på bilen vil da som ett eksempel bli betalt over ett helt år. Dette var et godt tips - skal gjøres. Takk! Flere råd tas gladelig imot Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Nå vet jeg ikke hvor gammel du er. Eller om du eier bolig eller ei. Men er du under 35 er det kjempelurt å starte en BSU-konto. Da setter du inn penger hver måned og får mange goder. Kjempelurt hvis du tenker på å kjøpe noe eget i fremtiden. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Noen banker har verktøy som lar deg kategorisere forbruket ditt. Dersom du gjør mesteparten av handlingen din med kort (uten å gjøre kontantuttak her) vil du få ganske nøyaktig fordeling på hvor pengene går. Her kan man lage kategorier som mat/bolig/bil/fritid/klær/ferie osv og putte utgiftene i tilhørende kategori. Jeg har bare prøvd skandiabanken sin, den funket fint. Vet andre banker har eller har jobbet med lignende regnskaps-oversikter. Det er en litt stor jobb å gå igjennom et helt års transasksjoner, men om man begynner med alle oppføringene som heter REMA/RIMI/KIWI/ICA så forsvinner en god del av listen rett inn i mat-kategorien. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Spar opp en buffer-konto, på rundt to måneders inntekt. Skulle det skje noe uforutsett så har du økonomiskemuskler nok til å håndtere det. Alt fra at familiemedlemmer blir syke og du må ut å handle dyre flybilletter, vaskemaskinen går i stykker eller at du (feilaktig) blir saksøk og trenger juridisk bistand. 2 Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 (endret) Når du handler matvarer og andre småting som ikke er av betydelig verdi bør du bruke kontanter fremfor kort. Kontanter gir deg en bedre følelse av hvordan ditt forbruk ligger an. Endelig er jeg enig med Fin Skjorte som anbefaler å opprette en buffer-konto. En slik konto kan bli en gudsgave til deg selv hvis noe uforutsett skulle dukke opp. Endret 14. desember 2010 av SLIguy Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 (endret) Endelig er jeg også enig med Fin Skjorte som anbefaler å opprette en buffer-konto. En slik konto kan bli en gudsgave til deg selv hvis noe uforutsett skulle dukke opp. Pleier du å være uenig? Endret 14. desember 2010 av Fin Skjorte Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 (endret) Kommer an på. Stort sett gidder jeg ikke å starte unødige krangler som ikke leder til noe godt her på forumet. EDIT: Jeg burde fjernet "også" i det foregående innlegget mitt. Endret 14. desember 2010 av SLIguy Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Skriv opp alt du bruker penger på den neste måneden. Det er generelt ikke dumt å ha en rimelig akseptabel oversikt o retning av den du enkelt får gjennom nettbank og litt sortering, men for innsiktens skyld er det instruktivt å la detaljnivået være stort den første perioden. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Budsjett er en fint ting, og noe alle har lært om på grunnskolen. Om du ikke får et slikt verktøy via nettbanken din så kan du bruke regneark-verktøyene som følger med Office, OpenOffice, Google Docs og lignende. Lenke til kommentar
stigzy Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Jeg hadde samme situasjon som trådstarter og tenkte at dette må det bli slutt på. Jeg kjøpte da et økonomiprogram som heter MoneyWell(finnes mange forskjellige programmer), og har da hatt stålkontroll på økonomien min :-) Hvis du har tid og motivasjon til å føre alle kjøpene og inntektene inn, så ville jeg gjort det. Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Nå vet jeg ikke hvor gammel du er. Eller om du eier bolig eller ei. Men er du under 35 er det kjempelurt å starte en BSU-konto. Da setter du inn penger hver måned og får mange goder. Kjempelurt hvis du tenker på å kjøpe noe eget i fremtiden. Hvorfor sette inn penger hver måned på bsu konto ? Kan man ikke bare vente til 1-2 januar 2011 og sette over 20 000 med engang `? Og så vente til neste år igjen og sette over 20 0000 ? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Fordi enkelte ikke har 20k å sette inn i januar? Men om man har 20k i januar så sett de inn på BSU. Da vil man få rentefordelen på de for hele året. Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 nomore Jeg oppretta BSU konto på torsdag 16.desember hos nordea hvor jeg har kapitalkonto og brukskonto fra før av. Leverte papirene der, dro hjem og så var bsu kontoen oppe i nettbanken. Satt over 20 000,- med engang. Pga man må gjøre det nå før 31. desember for å få 4000,- skattefradrag. Men det står bare 0,- på bsu kontoen nå? Og total summen på alle 3 kontoene mine er trukket fra med 20 000,-. Hva skjer ? Klikker jeg meg inn på bsu kontoen så står det i loggen der Inn på konto 20 000,- og på kapital kontoen ut av konto -20 000. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Foreslår at du ringer banken din på mandag og hører hva som har skjedd. Mest sannsynlig teknisk feil. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Det tar av og til noen dager før saldo oppdateres. Er ofte to saldoer, en bokført saldo og en disponibel saldo. I BSU sammenheng er det nok kun bokført saldo som er oppført, og denne tar det noen dager før den blir oppdatert. Siden du nå overfører 20k nå så vil du få 4k i skattefradrag neste år, og du vil ikke få nytte av BSU rente før i januar og fremover. Poenget mitt var bare det at om man har 20k i januar, så setter man disse inn i januar i stede for å la de stå på en konto med lavere rente frem til desember. Det sparer man ikke noe på. Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Jeg skal sette over nye 20 000 fra 2 januar 2011. Da har jeg 40 000,- der som kan vokse seg store og fine gjennom hele 2011. DET STÅR BOKFØRT 20 000,- ja på BSU kontoen. Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Foreslår at du ringer banken din på mandag og hører hva som har skjedd. Mest sannsynlig teknisk feil. Det tar av og til noen dager før saldo oppdateres. Er ofte to saldoer, en bokført saldo og en disponibel saldo. I BSU sammenheng er det nok kun bokført saldo som er oppført, og denne tar det noen dager før den blir oppdatert. Siden du nå overfører 20k nå så vil du få 4k i skattefradrag neste år, og du vil ikke få nytte av BSU rente før i januar og fremover. Poenget mitt var bare det at om man har 20k i januar, så setter man disse inn i januar i stede for å la de stå på en konto med lavere rente frem til desember. Det sparer man ikke noe på. Ringte banken idag og de sier det skal være sånn (!) Hææ ? Altså de skal ikke være disponible. Under bokført står det 20 000,- men på disponibel står det 0. Kapitalkontoen er trukket fra 20 000,- og dermed er total summen av bruks og kapital kontoen 20 000 mindre. Jeg skjønner ingen ting as, liker ikke at jeg plutselig har 20 000-, 'mindre' i banken nå og at disse står liksom i en bokført bsu konto. Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Edit: jeg spurte om hun kunne gjøre dem disponible slik at totalen summen av det jeg har i banken stemmer (ikke - 20 000) og dette gjorde hun nå manuelt. Men så begynnte hun å bable om at når jeg setter inn nye 20 000 over nyttår så vil ikke disse være disponible heller. OG sånn skal det være. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå