Gå til innhold

Spillverket.no: Ferske bilder fra Call of Duty.

Anbefalte innlegg

men avslutningsvis fikk vi høre et svært passende sitat: "Death of one man is a tragedy, death of a million is a statistic".

Jeg regner med artikkel forfatteren vet som "coined the phrase..."

Det var Josef Stalin. Det var ikke et reflekterende sitat, men et uttrykk for kald beregning. Hvordan slippe unna med massedrap.

Men det er faktisk et ordspråk fra mellom-krigstiden. Det døde like mange sovjetere (drept av kommunister.) mellom 1924 og 1941 som det ble drept sovjetere (av tyskere) under Andre Verdenskrig, 1941-1945. Han var en gal mann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men avslutningsvis fikk vi høre et svært passende sitat: "Death of one man is a tragedy, death of a million is a statistic".

Jeg regner med artikkel forfatteren vet som "coined the phrase..."

Det var Josef Stalin. Det var ikke et reflekterende sitat, men et uttrykk for kald beregning. Hvordan slippe unna med massedrap.

Men det er faktisk et ordspråk fra mellom-krigstiden. Det døde like mange sovjetere (drept av kommunister.) mellom 1924 og 1941 som det ble drept sovjetere (av tyskere) under Andre Verdenskrig, 1941-1945. Han var en gal mann.

Jeg visste det ikke på det tidspunktet (under E3), men i ettertid har jeg funnet ut at det var Stalin som sa det, ja. Uansett hans meninger bak det, ligger det en helt sinnsyk sannhet i det. Hver dag ser du på TV "tusen mennesker ble skutt ned" - om ikke litt overdrevet - men du tar det aldri inn over deg.

Men hvis to småjenter blir drept i Kristiansand, da blir det nyhetsoppslag side opp og side ned i mange måneder etterpå. Jeg vet det går på nyhetsverdi, men det er temmelig sykt. Begge situasjonene er naturligvis fryktelige, men av og til lurer en på om det har gått for langt. Om drap og massemord har blitt for vanlig.

Lenke til kommentar

Ja, det er en absolutt riktig og god observasjon. Det er en av de sannhetene som treffer hardest fordi de viser hvor kaldt samfunnet har blitt og alle vet instinktivt at det er sant.

Ellers synes jeg også det er en bra observasjon i f.eks. Rise of Nations at The Space Program er vår tids religion. Selv om vi ikke lenger tror på en Gud eller det overnaturlige, så trenger vi likevel noe stort og mektig som er større enn oss selv, som å dra til Månen eller Mars. NASA er vår tids Pyramider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...