Gå til innhold

Vil jeg merke forskjellen på 128kbit og Flac med skikkelig lydkort?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

beklager vag trådtittel, men lydkort er noe jeg alltid har vært skeptisk til ettersom jeg aldri har vært misfornøyd med de innebygde. :)

 

Jeg bruker vanligvis mitt DT770 Pro headset når jeg hører på musikk, spiller eller ser film, men der jeg merker natt og dag forskjell på de forskjellige lydsporene på filmer (AC3, DTS o.l) så hører jeg ikke et fnugg forskjell på 128kbit mp3 og Flac uansett sang. Når det gjelder bilde så merker jeg den minste forandring, men jeg er kanskje litt neandertal når det kommer til lyd eller er det lydkort jeg trenger?

 

Vil jeg høre forskjell med et skikkelig lydkort?

 

Ettersom lydkort er så billig så tenkte jeg at om jeg skal kjøpe et så kan jeg like gjerne fleske til med et av de dyrere forbrukerkortene, men hvilket bør jeg ta av disse 2?

 

http://www.komplett....3991&sku=420234

 

Det virker som Essence STX er det klare valget for headsettet, men jeg har tenkt å kjøpe meg et skikkelig anlegg en gang i nærmeste fremtid med 2 høytalere og en sub og hvilket lydkort passer best da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er noe forskjell "stereo" messsig fra et bra lydkort og et VELDI bra lydkort kan jeg ikke svare på.Hører mann på gata noe særli forskjell?Det er jo akkurat samme som en cd spiller til 500 og en til 10k(resten av anlegget bør jo matche den prisen).Så klart det er forskjell, men vil alle høre det?

 

Uansett, det er VELDIG stor forskjell på flac og mp3, men kanskje du må over på et stereoanlegg for å høre det.Personlig spiller det ikke stor roll for meg å bruke mp3/flac på pc høytalerene, men på anlegget er det som natt og dag.Mp3 ødelegger musikken, men er akseptabelt til komponenter av medium kvalitet(pc høytalerere, headset mm).

 

Lag en mp3 på 320kbps, en flac og en wav av samme låt og sammenlign på et anlegg (de 2 siste skal låte nokså likt).

Om du hører forskjell gjenstår jo å se :thumbup:

Endret av janaha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...