Gå til innhold

Forza Motorsport(Xbox360) vs. Gran Turismo(PS3)


_tHokA_

Anbefalte innlegg

Forza 3 fikk 9.5, og GT 5 fikk bare 8.5 på Gamespot.com f.eks

 

...det sier vel bare sitt det. Forza is the winner :)

 

Karakterene har ingenting og si, og spesielt slike sider som sparker folk som gir det spillet fortjener.

 

Fortsatt storkoser jeg meg mere med GT5 en jeg gjorde med Forza 3 og det kjenner jeg fordi jeg har ratt til GT5 og ikke til Forza 3!

 

Og grafikken på områdene og premiumbilene er fortsatt for meg milevis bedre en sterile Forza 3 med kun 6 forskjellige døgnrytme og litt dårlig grafikk på bilene, mens resten i Forza 3 er bra :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forza 3 har jo assist på konstant(nei ikke den du kan skru av)

Feil. Men jeg mener å ha sett en video på youtube av biler i GT5 som svinger på stive hjul. Er det den assisten du mener ikke kan slåes av? I så fall burde du skrevet GT5 ;)

 

 

 

Feil. Du har kanskje sett en video på youtube av biler i GT5 Prologue som svinger på stive hjul. Er det den videoen du snakker om? I såfall burde du skrevet GT5 Prologue ;)

 

 

Lenke til kommentar

Vel, bare tullprat på dere.

 

Jeg avslutter med å si at Race Pro banker begge disse spilla på simulatordelen og egentlig på totalen også.

selv om grafikken er mindre bra så er det ikke idet hele tatt "barnevennlig" og spillet er kun dedikert til kjøreglede. :thumbup:

Ingen tull med paint og diverse salg av biler og dritt.

Leaderbordsa er buggy som hell, men hva spiller det for noen rolle?

Lenke til kommentar

Joda, mange gode simulatorer på pc. Men nå er du i konsolldelen av forumet.

 

Race Pro er til Xbox 360. Forøvrig var det et utrolig kjedelig og lite omfattende simulator som jeg gikk lei etter en uke. Personlig synes jeg verken Forza eller GT serien er spesielt morsomt. Jeg savner tiden da jeg var på topp i Project Gotham Racing, DiRT eller Grid.

Endret av 041204
Lenke til kommentar

Forza 3 fikk 9.5, og GT 5 fikk bare 8.5 på Gamespot.com f.eks

 

...det sier vel bare sitt det. Forza is the winner :)

 

Karakterene har ingenting og si, og spesielt slike sider som sparker folk som gir det spillet fortjener.

 

 

 

Du vet at han som ble sparket fra Gamespot har gitt GT5 den dårligste anmeldelsen av alle?

Godt han kan gi spillet karakteren det fotjener uten å bli sparket nå da, haha.

 

Helt idiotisk å påstå at anmeldelser har ingenting å si. En anmeldelse, nei. 50-100 av dem, så absolutt. Forza har snitt på 92%, GT5 har 84%. Det er svær forskjell over så mange anmeldelser mellom 2 så like spill.

 

Det er 12, TOLV bilspill denne generasjonen som har fått bedre snitt enn GT5. Og da inkluderer jeg ikke Wii.

 

Forøvrig bør vel også GT for en gangs skyld sammenlignes mot hva som kommer. Forza 4 og Shift 2 f.eks.

 

Selv når Forza 2 kom ut så drev folk å sammenlignet mot et kommende GT5 og hvor fantastisk det liksom skulle bli.

 

Da var det ikke mye snakk om bare 200 ordentlige biler og 800 tatt rett ut av PS2 versjonen.

Dårlig framerate med masse frame tearing osv som GT5 endte opp med.

 

Selvsagt ikke, da var det, som alltid fra PS3 gjengen: "bare vent, vårt spill kommer til å knuse alt".

 

Flinke til å vente har dere derimot vært. Er jo blitt godt vant til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forza 3 har jo assist på konstant(nei ikke den du kan skru av)

Feil. Men jeg mener å ha sett en video på youtube av biler i GT5 som svinger på stive hjul. Er det den assisten du mener ikke kan slåes av? I så fall burde du skrevet GT5 ;)

 

 

 

Feil. Du har kanskje sett en video på youtube av biler i GT5 Prologue som svinger på stive hjul. Er det den videoen du snakker om? I såfall burde du skrevet GT5 Prologue ;)

 

Ta en titt på denne tråden. Active steering blir slått av når du kobler opp et ratt i forza. "You do realise the "active steering" you speak of is turned off as soon as forza recognises a steering wheel (fanatec or M$ wireless wheel) is plugged in instead of a control pad."

 

Og de videoen du linker til, der sier han ingenting om hvilke oppsett han har på bilen i forza.

Lenke til kommentar

Dagen har kommet hvor man endelig kan sammenligne disse to utmerkede spill og ikke bare basere sine uttalelser på synsing.

 

Grafikk: Forza har igjennom hele spillet en jevn og god grafikkdel på biler, baner og oråder rundt. GT 5 er mere 50/50 når det gjelder det grafiske på bilene, prenium bilene ser helt fantastiske ut både på inn og utsiden mens standard bilene ser ut som har blitt kopiert rett ut av ps2. Når det gjelder banene og omgivelsene rundt så går det også her fra det helt spetaktulære og helt ned til ps2 nivå.

 

Innhold: Begge titlene har timesvis med underholdning med ett stort utvalg av biler, baner, løp selv om begge kan starte litt sakte men progressjonen gir deg beløninger i form av fetere biler.

 

Bilkjøring: GT 5 kanskje sterkeste kort er kjørefølelsen som sitter som en hånd i en handske, men dessverre så vill jeg fortsatt ikke kalle spillet som det selv kaller seg da skademodellering kun er tilgjenglig i gitte områder i spillet: Forza har bedre options på tuning av bilene og ett stort pluss på att man kan designe det visuelle aspektet med kjerra di.

 

Online: Begge titlene har en sterk og god onlinedel med comunities.

 

Konklusjon: Begge er veldig bra spill som vill underholde og holde liv i din bildilla i flere mnd framover og jeg kan egentlig ikke si hvem som er best. Features som kjøreopplevelse og skademodellering satt opp mot hverandre er ett for vanskelig valg og det perfekte ville ha vært om den ene hadde begge features men ingen av dem har dette. Tror nok att GT scorer litt mindre basert på utviklingstid, de store variasjonene i den grafiske delen og att en del features rett og slett ikke kom med i spillet.

 

Hva som er best kommer helt ann på hvilke ting med disse bilspillene som du anser er viktisk men for min del er ingen av de bedre enn den andre og jeg gleder meg til sammenligninga mellom forza4 og GT6 men dette er nok noe år fram i tid

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liste som mange sikkert sikler over det der, men håper PD fokuserer på å gjøre om alle standardbilene til premiumbiler, at de fikser litt på grafikken til noen av banene, og forbedrer skademodellen, AI og motorlydene på en del av bilene ... fremfor å oppdatere spillet med flere biler og baner.

 

Porsche og PD var vel i noen lisensproblemer, så ser vel ingen biler fra den produsenten med det første. En liten trøst kan vel være at RUF er iallefall tilgjengelig. Nå stod det ikke hvilke moddeller av Koenigsegg som ikke er tilgjengelig heller, men en er der iallefall: CCX.

 

EDIT: En annen ting jeg også håper vi får i GT er muligheten til å kjøre fritt rundt i byene. Hadde vært morsomt å teste spillet med vanlig trafikk i diverse byer på forskjellig føre og tid på døgnet.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Dette ble litt lengre enn jeg hadde tenkt, så gidder du ikke lese alt, les siste avsnitt (uthevet) for konklusjonen.

 

Jeg må si at det aller viktigste for meg er hva som skjer fra starten går til du krysser mållinjen. Her føler jeg GT5 har en mye mer variert og underholdende kjørefølelse fra bil til bil, forhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs 4x4. Og ikke bare det, men du merker tydelig forskjell på oppsettet på bilen ved små justeringer. Alt fra downforce, dekktype, dempere, LSD-innstillinger etc. er mye mer merkbart i GT5 enn i Forza 3, i alle fall slik jeg opplever det. Likevel er det mer å hente her. Se f.eks. sammenlignet med GT4.

 

AI-en i GT5 er ikke spesielt bra, men det vil jeg ikke si den er i Forza heller. Så her har begge mye å hente.

 

Skademodellen er like dårlig på begge spillene. Det vil si... det er mer konsekvent på Forza, mens den er mye bedre visuell på de beste bilene (Premium rally-biler, bare prøv!) i GT5. Problemet er at de tåler alt for mye, men når du først har vraket en premium rally-bil, ser skadene veldig bra ut. Her må det justeres slik at du ser mye mer skade etter bare en kræsj. Slik det er nå ser du ikke skadene før du kreæsjer veldig masse. Men siden andre biler igjen, som Mazda Furai, ikke har synlig skade i det hele tatt, har begge spillene mye å hente også her.

 

Mange klager over menyene, men har aldri plaget meg noe særlig. Det eneste som mangler er flere snarveier til garasjen og oppsettet i de fleste menyer. Loade-tidene kunne vært bedre, men det er jo ikke et PC-spill, så forventer ikke all verden av en konsoll. Det GT5 får til bra med menyene er å virkelig vise at nå er du i et bilspill. Du får bil-porno i bakgrunnen før du går inn i GT Life, og masse racing-relaterte bakgrunner overalt. I Forza er det en alt for universell og steril meny som kunne vært i hvilket som helst spill. NFS Shift er også et spill som virkelig lar deg vite at du er i et bilspill med bakgrunnslydene. Og for noen lyder!

 

Lyden er kanskje en av GT5s svakeste sider. Jeg synes den er bedre enn i Prologue, men fortsatt ikke bra nok. Forza har kanskje litt for lik lyd på alle bilene, men har et fullere lydbilde. Jeg har aldri hørt begge side om side, men fra inntrykket jeg fikk når jeg spilte var Forza litt bedre. Men her vinner NFS Shift OVERLEGENT over begge to. NFS Shift har fantastisk lyd.

 

Det jeg savner i begge spillene er offisielle serier. De trenger ikke å hete det samme (selv om GT5 har mange lisenser) men burde ha samme restriksjoner (V8 Supercars-serie, GT Championship, NASCAR, Formel 1 etc.). Slik det er i GT5 i alle fall, så har de Super GT-turneringer, men uten restriksjoner. Du kan kjøre hva du vil, selv om alle andre har GT-biler. Det er bare tåpelig. Hva med en egen meny som het "Championships" der du kjørte en hel sesong med f.eks. V8 Supercars, hvor bilen måtte ha godkjent vekt og antall hester etc. Og hvor du måtte kvalifisere deg før hvert løp, og hadde oppvarmingsrunder for å justere girene og dempere etc. og så selve løpet hvor du kunne velger prosentvis hvor mange runder du ville kjøre (100% for ekte V8 løp). Her har Forza gjort det best, med en sesong hvor du kjører i samme klasse, selv om det ikke er noe offisielle spesifikasjoner. Men ingen er i nærheten av f.eks. GTR 2 – FIA GT Racing Game.

 

Som en konklusjon vil jeg si at jeg synes GT5 er mye mer underholdende enn Forza på grunn av hva som skjer ute på selve banen. Føler en har mye mer kontakt med bilen, og variasjonen er så mye mye større i hva du kan kjøre - og du merker stor forskjell fra bil til bil. En dag vil jeg kjøre NASCAR, en annen dag vil jeg kjøre Formel 1, og så kanskje V8 Supercar, eller Go-kart, eller Rally, eller Nazi-jeep fra andre verdenskrig. Mangfoldet er stort, og kjørefølelsen reflekterer de ulike bilene på en god måte. Derfor vinner GT5 lett i min bok.

Endret av Aurvan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har både GT4/5 og Forza 2/3. Gikk nettopp til innkjøp av GT5, noe som var hovedargument for anskaffelse av PS3...som jeg kjøpte for mange år siden.

 

Har ikke fått spilt så mye enda av GT5, men ihvertfall nok til å danne meg et inntrykk. Får å ta grafikken først har ikke premuimbilene bedre grafikk enn Forza og NFS hotpursuit(merk PC versjon) og ikke minst Dirt2.

 

Det er en del å irritere seg over i GT5 for min del, og jeg kan begynne med skademodellen, eller rettere sagt mangel på den. Slik den er nå fremstår den som en stor vits. Å manøvrere i menyene er også en tålmodighetsprøve kontra Forza. Det er mye att å tilbake og tregt som pokker i forhold til forza.

 

Og at 80% av bilene er de samme som i forrige versjon av spillet er noe som provoserer meg sterkt, ihvertfall med tanke på hvor lang tid det har tatt å utvikle spillet.

 

En annen ting er at i Forza for ihvertfall jeg mine ønsker oppfylt av Tyske biler som Audi, BMW og Porshce. Disse bilene er nesten fraværende i GT5, Porsche finner du ikke i det hele tatt, kun noen gamle RUF stadardbiler som igjen er fra forrige versjon. Når det derimot gjelder all slags Japsebiler finner du dette i stor skala i GT5, noe som ikke interesserer meg i særlig grad.

 

Greit nok at spillet er produsert i Japan, men globalt vil jeg tro interessen er større for Audi og BMW enn Mazda og Toyota

 

 

Puhh må være noe av det lengste innlegget jeg noengang har skrevet

 

PS: hater lange innlegg selv:)

Lenke til kommentar

Tja.. det er masse i GT5 som er forferdelig rotete, dårlig presentert, osv. Single-player delen.."GT Life".. er horribel for et "spill". AIen kan irritere brokk på folk (avhengig av hvilken "personlighet" AIen har.. helt latterlig komplekst, som alt annet i spillet). Ellers så er grafikken er variabel, selv om du på en måte må sette en ny, høyere, standard for å kunne klage.. Det er kanskje problemet med modularisert utvikling - ingen av delene ser spesiellt dårlige ut individuellt, men satt sammen dukker det opp småting. Skygger som ikke ser flotte ut på alle avstander, lav oppløsning og lys-behandling på tilskuere, slike ting. Så det er en del detaljer stikker seg frem. Og kan gjøre inntrykket litt .. ikke dårlig, men variabelt, til å begynne med.

 

..men der det teller er spillet bra - kjøringen er rå, om det er på grus, snø, eller asfalt. Standard-innstillingene gjemmer det bort, men GT5 har den desidert beste simuleringen av forskjellen mellom midtstilte og frontstilte motorer. Vekt-distribusjon og hjulbane er forenklet, men det gir en veldig naturlig følelse. Differensialsperren er et eget kapittel for seg, slike ting. :)

 

Så - helt klart at du fremdeles kan støtte deg på erfaring fra å kjøre i virkeligheten, og at fantasien rundt å kjøre race-trimmede biler du aldri kan få råd til er veldig flott gjennomført. Rent teknisk krever spillet litt mer disiplin på kjøringen enn GT4.. selv om det tilgir feil mye mer enn når en kjører selv fremdeles.

 

På toppen av det har PD lagt til en del småting med dashboard view (på premium modellene), mye geometri i ujevnheter på veien, og risting når du kjører fort på race-fjæring (avhengig av fysikk på banen - ikke noe NFS Shift - "animation på boks" her, og slike ting. Og det gjør at du får tilbake litt mer autentiske inntrykk, i tillegg til at spillet reagerer riktig og naturlig på input. Så som en race-simulering, så er det veldig bra gjennomført.

 

Online lobbyene og er bra satt opp - preview av banen bra/realtime, regler er litt knotete riktignok, men du har en in-game lobby.. du cruiser rundt på banen som kvalik, host starter racet.. du kan sette oppdateringsfrekvens, matche på linjekvalitet, osv. Nettkoden er uovertruffen :p ..Det er et flott spill under alt knotet, ingen tvil om det.

 

..du kan lese omtalen min på linken under hvis du vil.. ps3-linken på toppen.

Endret av nipsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...