Gå til innhold

Norske HD 6970-priser er ute

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt forvirra av det noen av dere skriver. Som at 6970 ligger litt under 570? Når benchmarks ikke er sluppet en gang og eksisterende 5970 allerede ligger å svirrer rundt ytelsen til 580 og 570 (sjekk tester).

Nå er jo ikke dette helt sammenlignbart da siden 5970 er et dual-gpu kort mens 6970 er et single-gpu kort.

Ikke så unormalt at det kraftigste single-gpu kortet etter en evolusjon ligger ca likt med forrige generasjon dual-gpu løsning.

Nå er det vell ikke snakk om ny gpu arkitektur her? Er vell mer en finpussing av HD5xxx serien?

Akkurat som GTX5xx er en finpussing av GTX4xxx, blir vell ikke noen nye arkitekturer før slutten av året starten av neste?

Lenke til kommentar

Er ikke bare finpuss av 58xx serien,er vel blitt skrevet en del ganger at 69xx skal ha deler av 79xx serien som blir en helt ny arkitektur som jeg har skjønt skal lanseres sensommer/høsten 2011 på 28nm prosess.

Er veldig spent på vaporkjølern og powertune,og om ytelsen ligger likt med 580 så kan dette bli et knallkjøp til 500lappen mindre,blir vanskelig å motstå dette.Og for min del som ser mest film så er AMD klart og foretrekke.

Lenke til kommentar
Er ikke bare finpuss av 58xx serien,er vel blitt skrevet en del ganger at 69xx skal ha deler av 79xx serien som blir en helt ny arkitektur som jeg har skjønt skal lanseres sensommer/høsten 2011 på 28nm prosess.

Jeg må nok skuffe deg der. 6900-serien blir i all hovedsak en finpuss av 5800/6800-seriene. Dvs. flere shaders, TMU, ROP og økte klokkefrekvenser på kjerne og minne. Men samme 40nm produksjonsteknikk og ingen nevneverdige arkitekturmessige endringer.

Hvordan 7000-serien blir er mer usikkert, men det skulle ikke forundre meg om 28 nm og ennå flere shadere, TMU, ROP og økte klokkefrekvenser er hovedendringene der også. Kanskje GDDR5 blir byttet ut med noe bedre også (ikke nødvendigvis GDDR6). Nevneverdige arkitekturmessige endringer kommer sannsynligvis ikke før 8000-serien.

Lenke til kommentar

Jeg må nok skuffe deg der. 6900-serien blir i all hovedsak en finpuss av 5800/6800-seriene. Dvs. flere shaders, TMU, ROP og økte klokkefrekvenser på kjerne og minne. Men samme 40nm produksjonsteknikk og ingen nevneverdige arkitekturmessige endringer.

Der er det nok faktisk du som må bli skuffet. 6900-serien har en redesignet "ALU kjerne" sammenlignet med tidligere kort. 6970 har faktisk færre ALUer enn 5870. AMD har kuttet ned fra fem til fire ALUer per SIMD prosessor. Om de kommer til å bruke enne ALU arkitekturen, også kjent som VLIW (Very Long Instruction Word) 4 i 7000-serien er enda uvist.

Det de ikke ha endret mye på i 6900-serien er "front-end" på brikken, dette er en formidabel jobb, og det skjer nok ikke før på 7000-serien. "Front-end" på AMD sine brikker har vært rimelig uendret siden R600 (2900-serien).

Lenke til kommentar

Hvordan 7000-serien blir er mer usikkert, men det skulle ikke forundre meg om 28 nm og ennå flere shadere, TMU, ROP og økte klokkefrekvenser er hovedendringene der også. Kanskje GDDR5 blir byttet ut med noe bedre også (ikke nødvendigvis GDDR6). Nevneverdige arkitekturmessige endringer kommer sannsynligvis ikke før 8000-serien.

Ok takk for innspill,synes bare det har vært skrevet mye om dette så at jeg var rimelig overbevist.
Lenke til kommentar

Ja,det blir omtrent garantert raskere. Enkleste grunnen å gi deg med en gang er at to single kort er lettere å klokke lenger samt har en høyre klokk fra fabrikk.

edit

ahh 2 stk 6870 ja, ok.. det kan være mer usikkert. Forbaske kinkig navn valg fra AMD. Troddet en stund vi snakket om 6990, som er den nye dual gpuen fra AMD mot 2 stk 6970 og da er det en selvfølge.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Ja,det blir omtrent garantert raskere. Enkleste grunnen å gi deg med en gang er at to single kort er lettere å klokke lenger samt har en høyre klokk fra fabrikk.

edit

ahh 2 stk 6870 ja, ok.. det kan være mer usikkert. Forbaske kinkig navn valg fra AMD. Troddet en stund vi snakket om 6990, som er den nye dual gpuen fra AMD mot 2 stk 6970 og da er det en selvfølge.

er ikke 6970 to kjærners?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...