Gå til innhold

HTPC, P<5000, bygge, nybegynner, hjelp med deler


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har tenkt å kjøpe en pc som skal kobles til en Yamaha RX-V767 receiver via HDMI.

Skal hovedsaklig brukes til å kjøre filmer og musikk.

 

Krav:

Pris: Under 5k, inkludert frakt

Kraft: Takle HD, 1080

Oppgradering: Mulighet for å sette inn et medium range grafikk kort senere

Støy: Helst relativt lite støy

 

Har satt opp et forslag jeg tror skal tilfredsstille mine behov. Skulle gjerne hatt et internt wlan kort, så tar imot forslag med takk. Jeg er også usikker på om PSU er ok, eller om den begrenser mulighetene for et annet grafikk kort senere.

 

Hadde satt pris på om noen kunne sett over oppsettet mitt og gitt tilbakemelding på kompatibilitet, støy, kraft, strømforsyning etc.

 

Hvis jeg kun kjøper akkurat de delene jeg har satt opp, følger da alt jeg trenger med eller må jeg kjøpe noen interne kabler for å sette det opp?

 

Deler:

Kabinett: ANTEC HTPC FUSION REMOTE M-ATX BLACK

Strømforsyning: CORSAIR CX 430W ATX12V 2.3 / EPS12V PSU

Hovedkort: GIGABYTE GA-H55M-USB3 H55 S-1156 USB3.0 M-ATX

Prosessor: INTEL CORE I3 540 3.06GHZ 4MB S-1156

Minne: KINGSTON DDR3 HYPERX BLU XMP 4GB 1600MHZ CL9 DIMM (2X2GB)

Harddisk: SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB

DVD: SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART

 

Tilbehør:

Wlan: D-LINK DWA-140 WIRELESS N W-LAN USB

ANTISTATBÅND HÅNDLEDD 1.5M + KROKODILLEKLEMME

 

Total pris inkludert frakt: 4 496,13 kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsettet skal fungere, takle 1080p, og ser generelt greit ut. Hva angår støy har jeg ærlig talt ikke peiling, det er dessuten en smakssak, men om det blir for mye kan du alltids slenge på en tredjepartskjøler i etterkant. Bare husk at et HTPC-kabinett har begrenset fysisk plass :)

 

Den komponenten som støyer verst i min egen maskin er forøvrig DVD-ROM, bare så det er sagt. Er du veldig var for støy, særlig når DVD er i bruk, bør du på forhånd forsikre deg om at DVD-stasjonen er relativt stille.

 

Nødvendige kabler følger med hovedkortet, med mindre du eksplisitt bestiller b-vare.

 

edit: Én ting vil jeg påpeke - et USB-WLAN-kort er ikke alltid optimalt, dette kommer an på sender, fysisk plassering ift. sender og endel andre forhold. Jeg personlig ville heller satset på et PCI-kort med ekstern antenne om du finner det, men aller helst ville jeg gått for homeplug. Bruker det selv, og hos meg fungerer det dønn stabilt, i motsetning til WLAN. Samtidig slipper du at maskinen stjeler kapasitet fra den trådløse ruteren, noe som kan være et issue alt etter hvilken ruter du har. Billige rutere har ofte en lav grense mtp. hvor mange enheter de takler på en gang.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Takk for meget raskt og bra svar.

Jeg hadde tenkt å kjøpe et internt wlan kort, men har ikke funnet et med noe gode omtaler. Får se litt mer.

 

Godt poeng med DVD rom og støy. Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på, men f.eks. DVD rommet jeg har i laptopen min, en Lenovo T400, bråker som besatt. Burde vel se om jeg kan finne et som er kjent for lav støy.

Lenke til kommentar

Du kan evt. også se om du finner en løsning slik at det kan streames via nettverk fra et annet rom i huset der støy er mindre sjenerende, enten det er fra en annen maskin eller et USB-drev koblet til en slags enkel filserver med USB-port (om dette er mulig). Jeg vet det går an å streame fra ekstern harddisk på den måten, så hvorfor ikke USB-DVD-ROM? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...