Populært innlegg tom waits for alice Skrevet 13. desember 2010 Populært innlegg Del Skrevet 13. desember 2010 Som nevnt for et år siden, og diskutert i ulike tråder siden den gangen, har vi vurdert å avskaffe gjestepostingen fordi det fører til for mye spam, flaming og trolling. Istedet ville vi innføre en ordning med anonymisering. Disse diskusjonene viste at brukerne alt overveiende var positive til denne endringen. Desverre ble hele saken satt på vent mens vi ventet på den nye forumversjonen, og så på vent mens vi ventet på en oppgradering av den igjen. Men nå er tiden inne. Her er hva som vil skje: 1. Vi stenger for dagens system med gjesteposting i de kategorier der det har vært tillatt. 2a. Vi innfører en ordning med anonymisering. Det vil si at man ikke lenger kan poste uten å være logget inn. Men når man har logget inn og lager en ny post så får man en krysserute som lar en anonymisere posten. det som skjer da er at posten knyttes til en generell "AnonymBruker" istedet for den faktiske brukeren. Denne ordningen har vært brukt på Kvinneguiden, for de som er kjent der. b. I tllegg lagres det en link til den faktiske brukeren. Den linken er ikke synlig fra forumet. Vi kommer til å legge sterke begrensninger på bruken av denne: * Linken skal kun benyttes til å kunne holde registrerte brukere ansvarlig for alvorlig misbruk av ordningen, samt å hindre spam som følger av at man kan poste uten å være registrert. * Linken vil kun være synlig for ansatte administratorer, da vi har undertegnet en juridisk bindende taushetserklæring med Edda. Det vil i skrivende stund si Dotten, undertegnede og driftsadmin. Andre admins, moderatorer og veiledere vil ikke ha tilgang til denne informasjonen. * Linken vil bli slettet etter kort tid. I utgangspunktet vil det kun være en uke eller to, men vi må se på hvor lenge det er nødvendig for å kunne avdekke misbruk av anonymitetsordningen. Det er ikke aktuelt å benytte informasjonen historisk eller arkivere denne. (Unntatt ved rettslig pålegg i enkeltsaker.) Ingen vil kunne gå tilbake og se hvilken bruker som sto bak en post i ettertid, da vil linkene være fysisk borte. Samtidig som vi fjerner gjestepostordningen forsvinner også begrensningen som ble lagt på denne og som sa at gjesteposter måtte være grunnet sensitive helseopplysninger. Anonymisering vil være tillatt etter brukerens diskresjon og ønske. Til gjengjeld vil terskelen for tøv og tull bli lavere for anonymiserte poster. Slikt vil bli slettet. Vi ser for oss at anonymisering vil bli tilgjengelig i flere kategorier enn gjestepostingen har vært, blant annet er juss en kategori der det kan være ønskelig. Det kommer vi tilbake til. Det er ikke med lett hjerte vi gjør dette. Gjestepostingen har vært viktig og har hatt en åpenbar positiv funksjon på forumet. Det er synd at en del brukere ikke har kunnet holde seg for gode til å misbruke den. Dersom det viser seg at ordningen med anonymisering legger unødvendige dempere på det som er formålet med anonymitet vil vi vurdere saken på nytt. Geir 45 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Jeg tror dette blir veldig bra. De fleste gjestepostene jeg har slettet har ikke vært useriøse tulleinnlegg, men innlegg fra personer som enten ikke forstår at de heller bør registrere seg, eller som ikke gidder å registrere seg. Lenke til kommentar
The Doctor Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Er det en slik funksjon Kvinneguiden har? Isåfall, thumbs up Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Tror dette kommer til å funke BTW: Betyr det at man kan se sine anonyme inlegg fra "Mine Innlegg" side? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Er det en slik funksjon Kvinneguiden har? Isåfall, thumbs up Ja, det er i utgangspunktet samme system. Men vi gjør det litt strengere, med automatisk sletting av linker etter tid. Vi vurderer også om vi kan få til en løsning med individuelle nick, så man kan skille brukere fra hverandre. Idag vil alt vises som AnonymBruker. Geir Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 En av de bedre forumnyhetene på lenge. Mistenker at dette vil øke kvaliteten på visse forumdeler betraktelig. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 BTW: Betyr det at man kan se sine anonyme inlegg fra "Mine Innlegg" side? Nei, det vil ikke være mulig. Det ville åpne for at andre kunne se det også når de titter på din bruker, for eksempel når du er borte fra maskinen noen sekunder, og det ville være uheldig. Geir 1 Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 (endret) Håper dette kvitter seg med mye av spam postene. Edit: Når vil dette systemet tre i kraft ? Endret 13. desember 2010 av Mr. A Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Godt at dette blir innført. Jeg er udelt positiv til dette. Var tidligere litt skeptisk fordi jeg trodde vanlige moderatorer også kunne få tilgang til brukerinformasjon, men så lenge det kun er admins som kan sjekke dette er mitt eneste ankepunkt fjernet. Det er på det rene at vi er nødt til å få en ordning der vi kan tildele navn til brukerene som kommer til å stå som eier når vi poster anonymt. Det blir veldig vanskelig å følge med på en diskusjon (la oss si i deppetråden) der flere anonyme brukere diskuterer og utveksler erfaringer om alle bare heter "AnonymBruker". Til en ordning der man kan sette navn på den anonyme posten så bør man derfor "signere" sine poster med det nicket man bruker i den sammenhengen. Altså ikke ditt egentlige nick, men et pseudonym som er konsekvent i alle poster som gjelder den samme saken. 3 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Jeg synes det er synd man trenger å innføre en slik ordning, men når det først gjøres er jeg glad for kun de "øverste" har tilgang. Har i hvert fall selv sett mange tråder i samlivsforumet bli ødelagt av anonym spam og mas. 1 Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Høres flott ut. Men jeg tror ikke du nevnte noe tidpunkt for oppstarten av dette? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Grunnen til at jeg ikke satte noen dato og klokkeslett er at jeg vil at våre utviklere skal ha på plass den ukentlige (eller hva det blir) slettingen av linker før vi setter systemet i bruk, så ikke folk poster i den tro at det fungerer slik og så gjør det egentlig ikke det allikevel... Så snart jeg har bekreftelse fra drift så annonserer jeg startdato. Geir Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Den er greit. Da antar jeg at det vil skje i en ganske nær fremtid. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 (endret) Var skeptisk jeg og helt til jeg leste det med admins. Terskelen er litt lav for hvem som får bli moderator, men det er en annen diskusjon. Bra tiltak! Keep it up! Endret 13. desember 2010 av DeadManWalking Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Vitterlig på tide. Bra! Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 * Linken vil kun være synlig for ansatte administratorer, da vi har undertegnet en juridisk bindende taushetserklæring med Edda. Det vil i skrivende stund si Dotten, undertegnede og driftsadmin. Andre admins, moderatorer og veiledere vil ikke ha tilgang til denne informasjonen. Er den synlig for dere gjennom forumet, eller må man foreta en spørring til databasen gjennom en annen kanal? Dersom den vises direkte i forumet, må man aktivt be om at den skal komme til syne? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Var skeptisk jeg og helt til jeg leste det med admins. Terskelen er litt lav for hvem som får bli moderator, men det er en annen diskusjon. Bra tiltak! Keep it up! Det er en annen diskusjon ja. Om Jesus selv kom ned fra himmelen og søkte moderatorjobb så hadde han ikke fått tilgang. Dette er et prinsipielt spørsmål, og svaret er at ikke flere enn de som absolutt må skal ha tilgang. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Er den synlig for dere gjennom forumet, eller må man foreta en spørring til databasen gjennom en annen kanal? Dersom den vises direkte i forumet, må man aktivt be om at den skal komme til syne? Nei, den er ikke synlig i forumet for oss heller. Det vil være en manuell funksjon og jeg har bedt om at den legges i ACP, ikke i forumet, slik at det vil kreve en ekstra innlogging. Geir 4 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Det ser ut som om skiftet gjøres nå på onsdag. (Med et ørlite forbehold.) Geir Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Synes det i utgangspunktet høres ut som en god ide. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå