Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

koble opp naboen

Anbefalte innlegg

Har fått adsl pakken.

skal koble naboen innpå ,jeg har to uttak på min pc .

Hadde tenkt å bruke krossover kabel rett fra min pc til den andre ,er dette måten og gjøre dette på , eller er det bedre og bruke en ruter og swich til dette , er helt grønn på dette feltet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kommer vel litt an på omstendighetene:

hvis du har 1 en maskin og han har 1 maskin, er det billigere å kjøpe en lang kryssa kabel, men hvis det er flere maskiner eller dere tror det er mulighet for at det blir flere i framtiden lønner det seg å trekke en ukrysset kabel og skaffe switch, da trenger du ikke koble om eller bytte kabel i framtiden.

Lenke til kommentar
er det forsjellige swicher ut og går i tillfelle vilken skal jeg ha.

Jeg må vel også ha en ruter og da er det noen og anbefale

finnes veldig mange forskjellige switcher, kommer bare an på hvor mye du vil betale og hva du egentlig har bruk for, jeg har selv vært veldig fornøyd med forskjellige switcher fra unex, men det er mange på boardet her som anbefaller 3com produkter, det greieste for deg i første omgang blir nok ihvertfall å kjøpe en 8 porter og pass på at du får 10/100mbps, men det er standard nå så de fleste leveres med det.

til router kommer dette veldig an på hvilken ISP du har nextgentel sender med en router som funngerer helt fint, på TElenor og Bluecom følger det med et modem og da må du kjøpe en router ved siden av, evt sette opp en linux box(kan i mange tilfeller være bedre hvis du kan noe om linux).

Lenke til kommentar
kommer vel litt an på omstendighetene:

hvis du har 1 en maskin og han har 1 maskin, er det billigere å kjøpe en lang kryssa kabel, men hvis det er flere maskiner eller dere tror det er mulighet for at det blir flere i framtiden lønner det seg å trekke en ukrysset kabel og skaffe switch, da trenger du ikke koble om eller bytte kabel i framtiden.

Trenger jo ikke bytte kabel, er jo kontaktene som er kryssa, ikke kabelen. Om det er en lang kabel er det jo enkelt å bare bytte kontaktene. Om det bare er en kort kabel er det like greit å bytte kabel..

Lenke til kommentar

De aller fleste rimelige routere har en innebygget fire porters switch. Så da trenger du i de fleste tilfeller ingen switch utenom.

Av rimelige og greie routere er SMC 7004VBR god. Hvis det ikke er så langt mellom deg og naboen kunne kanskje trådløst vært en ide. Da er blandt annet Linksys WRT54G et veldig godt alternativ.

De aller fleste routerene fungerer fint uansett hvilken adsl leverandør du har, men hvis du har ngt er det enkleste å kjøpe en liten switch, da ngt leverer med en router integrert i modemet.

Lenke til kommentar

Spørs jo alt etter hvilke leverandør du har, er jo greit med en ruter også da, slik at du slipper å ha på pcen for at naboen skal ha internett

Lenke til kommentar

Spørs jo alt etter hvilke leverandør du har, er jo greit med en ruter også da, slik at du slipper å ha på pcen for at naboen skal ha internett

Hvis du hadde hatt Tiscali hadde du bare trengt Switch... men men..

Hva skarru med switch uansett? det er vel en fire porters i routern?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...