linnka Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 (endret) Hei! Jeg skal snart ta fagprøven som elektriker på fagprøvestasjon. Jeg lurer på om noen har dokumenter, eller erfaring de kan dele med meg fra denne typen fagprøve, så jeg kan ha en bedre forberedelse før jeg skal opp! Har ikke fått særlig god opplæring i læretiden så må nok støtte meg på litterær forberedelse om det viser seg å være viktig! Setter veldig pris på tips om hva og hvor jeg bør absorbere informasjon om viktige elementer innen fagprøven! Har fått høre at min fagprøve vil bestå av litt industri og litt hus elektro, jeg har INGEN erfaring fra hus bortsett fra skole. På forhånd tusen takk for hjelpen! Mvh elektrikerlærling ;-) Endret 13. desember 2010 av linnka Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Stjerne/trekantvender kan du vel bare sette deg inn i. Tror samtlige som har hatt fagprøve i min gamle bedrift har hatt det på fagprøven. Ellers har du vel montørhåndboka? Lenke til kommentar
linnka Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Stjerne/trekantvender kan du vel bare sette deg inn i. Tror samtlige som har hatt fagprøve i min gamle bedrift har hatt det på fagprøven. Ellers har du vel montørhåndboka? Takk for tipset! Montørhåndboka har jeg liggende ilag med noen forskriftsbøker og NEK400 Mtp husbiten trenger jeg å lære litt om dokumentasjon + målinger som må tas i sluttkontroll etc. Hadde vært fint om noen kunne gi meg f.eks. ei liste med tommelfinger regler og ting jeg bør huske på! Igjen tusen takk! Lenke til kommentar
V_B Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Hei. Kan legge ut forberedelses delen til min automasjonsfagprøve om det er ønskelig. Inneholder forberedelse og utregning av anlegg med motor. Får dessverre ikke lagt ut før onsdag, da jeg har den på jobb - men bare gi en tilbakemelding om du ønsker å få den. Lenke til kommentar
linnka Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Hei. Kan legge ut forberedelses delen til min automasjonsfagprøve om det er ønskelig. Inneholder forberedelse og utregning av anlegg med motor. Får dessverre ikke lagt ut før onsdag, da jeg har den på jobb - men bare gi en tilbakemelding om du ønsker å få den. Supert, jeg setter pris på alle tips som er elektro relaterte Tusen hjertelig! Setter pris på andre Forberedelser og dokumenter fra fagprøver Lenke til kommentar
V_B Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Den er grei. Hiver det inn så fort jeg er på jobb Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Nelfo Står ganske greit forklart der. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 (endret) Dette blir et langt innlegg, men here you go. Bruker copy paste, så er kanskje en fordel å legge det inn i ett word dokument for å ordne opp i rotet Håper det er til hjelp Hvilke sikkerhetstilltak vil bli opprettet. Når jeg jobber på anlegget vil det alltid være spenningsløst og jeg kommer til å følge krav om at det alltid skal være to barrierer. Jeg vil følge FSE (Foreskrifter og sikkerhetsregler om sikkerhet anlegg) hele tiden, og bruke den aktivt om spørsmål skulle komme opp under prøven. Jeg vil alltid ta en SJA (sikker jobb analyse) før jeg starter en jobb for å finne potensielle punkter som kan forårsake skader på helse, miljø og sikkerhet. Mens jeg jobber er det spesielt viktig å huske punktene som jeg belyser under. - Anlegget skal alltid være frakoblet. - Det skal kontrolleres at anlegget er spenningsløst. - Det skal være en sikring mot innkobling. - Det skal være bekyttelse mot andre deler som kan være spenningsførende på arbeidesstedet. Før jeg starter en jobb på riggen vil jeg alltid spenningsteste for å se at det er sikkert for arbeid. Støpselet som supplerer riggen via en stikk kontakt er ikke heller ikke lagd fra før, så jeg vil ikke utføre den jobben før det er nødvendig. Når støpselet blir lagd vil jeg alltid forsikre meg om at det ikke er koblet i ved å legge det på en synelig plass, slik at det heller ikke er tvil. Jeg vil også opprette en barriere ved å forhinde at sikringen blir innkoblet. Det vil også bli lagd en lapp som henges over sikringen for å vise at arbeid pågår. Sikkerhetstilltak gjelder ikke bare for meg selv og riggen, så jeg vil også sørge for å sikre arbeidsstedet slik at det ikke er mulig for andre å bli utsatt for ledende deler eller bli skadet på noen som helst måte. Det er kun jeg og evt personer fra prøvenemden som skal jobber på riggen. Slik at det ikke skal være noe missforståelser fra andre parter så henger det skilt på riggen som viser til at det kun er instruert og autorisert personell som skal jobbe på den. Dokumentasjon av arbeidet. Før installasjonen starter vil jeg prøve å ha alt av nødvendig dokumentasjon. Jeg vil følge tegningene jeg har lagd og gjøre eventuelle forandringer fortløpende om det skulle oppstå. På slutten av arbeidsperioden vil jeg lage en revidert dokumentasjon der jeg sørger for at alt er oppdatert og fullstendig tilfredstiller kravene i paragraf 12. Dokumentasjonen skal inneholde type og sammensetning av kretser, prinsippiel oppbygning av kretser med referansesystem, drift- og anleggsmerking. Kretsskjema skal gi fullstendig informasjon om forbindelse mellom komponenter og beskrive virkemåten og Data som er nødvendig for å indentifisere vern, frakoblings og bryterutstyr og plasseing av slike komponenter skal medfølge Dette gjøres for å kunne få et bedre overblikk mens jeg kobler og for å tilfredsstille paragraf 12 i FEL, som sier at enhver som er ansvarlig for prosjektering, utførelse og endring av anlegg, skal utstede en erklæring om samsvar med sikkerhetskravene i foreskriftenes kapittel 5 (sikkerhetskrav). Som underlag for en slik erklæring skal det være utarbeidet dokumentasjon som gjør det mulig å vurdere om anlegget i samsvar med foreskriftenes krav. Jeg skal også lage en liste over alle anvendte normer jeg brukte under planleggingen og utførelsen. Jeg har under kapittelet ”databladet, tilgjengelig informasjon og kilder” lagt med de normer jeg har tatt med meg hjemmen ifra, men vist jeg finner andre kilder mens fagprøven pågår vil jeg føre dem på i en revidert liste når jeg skal skrive slutt dokumentasjonen. Med slutt dokumentasjonen skal det også ligge med beregninger, risikovurdering osv, med veiledning. Det skal også ligge med en rapport fra sluttkontrollen. Datablader, tilgjengelig informasjon og kilder. Under fagprøven har jeg fått utdelt en perm med delvis informasjon om utstyret. Jeg har også i forkant fått en del datablader om de forskjellige instrumentene på PDF filer. Disse databladene vil jeg bruke aktivt for å få best mulig forståelse samt oppnå et optimalt resultat. Under fagprøven vil jeg bruke følgende kilder/bøker - Industriell måleteknikk og Reguleringsteknikk, utgitt av Vett og Viten - Elektroteknikk, av Ove Auli. - Motorhåndboka, av Moeller - Ptil/IEC 61892-serien for offshore installasjoner, av Trainor - EX-vedlikehold, av Trainor - NEK400, Elektrisk lavspenningsinstallasjoner, av Norsk Elektroteknisk komitè - Ex og Exi grunnleggende, av Trainor - Førstehjelp ved strømulykker, av Trainor - ELKO Hovedkatalog. - Datablader på ; Prosonic Ultralyd, Promag FT, Rosemount DP, M-systems PSU, Unitronics M90 PLS, Omrom Varispeed J7 Frekvensomformer, Flygt pumpe. - Bruk av nettsiden www.lovdata.no Hvilke sikkerhetstilltak vil bli opprettet. Når jeg jobber på anlegget vil det alltid være spenningsløst og jeg kommer til å følge krav om at det alltid skal være to barrierer. Jeg vil følge FSE (Foreskrifter og sikkerhetsregler om sikkerhet anlegg) hele tiden, og bruke den aktivt om spørsmål skulle komme opp under prøven. Jeg vil alltid ta en SJA (sikker jobb analyse) før jeg starter en jobb for å finne potensielle punkter som kan forårsake skader på helse, miljø og sikkerhet. Mens jeg jobber er det spesielt viktig å huske punktene som jeg belyser under. - Anlegget skal alltid være frakoblet. - Det skal kontrolleres at anlegget er spenningsløst. - Det skal være en sikring mot innkobling. - Det skal være bekyttelse mot andre deler som kan være spenningsførende på arbeidesstedet. Før jeg starter en jobb på riggen vil jeg alltid spenningsteste for å se at det er sikkert for arbeid. Støpselet som supplerer riggen via en stikk kontakt er ikke heller ikke lagd fra før, så jeg vil ikke utføre den jobben før det er nødvendig. Når støpselet blir lagd vil jeg alltid forsikre meg om at det ikke er koblet i ved å legge det på en synelig plass, slik at det heller ikke er tvil. Jeg vil også opprette en barriere ved å forhinde at sikringen blir innkoblet. Det vil også bli lagd en lapp som henges over sikringen for å vise at arbeid pågår. Sikkerhetstilltak gjelder ikke bare for meg selv og riggen, så jeg vil også sørge for å sikre arbeidsstedet slik at det ikke er mulig for andre å bli utsatt for ledende deler eller bli skadet på noen som helst måte. Det er kun jeg og evt personer fra prøvenemden som skal jobber på riggen. Slik at det ikke skal være noe missforståelser fra andre parter så henger det skilt på riggen som viser til at det kun er instruert og autorisert personell som skal jobbe på den. Dokumentasjon av arbeidet. Før installasjonen starter vil jeg prøve å ha alt av nødvendig dokumentasjon. Jeg vil følge tegningene jeg har lagd og gjøre eventuelle forandringer fortløpende om det skulle oppstå. På slutten av arbeidsperioden vil jeg lage en revidert dokumentasjon der jeg sørger for at alt er oppdatert og fullstendig tilfredstiller kravene i paragraf 12. Dokumentasjonen skal inneholde type og sammensetning av kretser, prinsippiel oppbygning av kretser med referansesystem, drift- og anleggsmerking. Kretsskjema skal gi fullstendig informasjon om forbindelse mellom komponenter og beskrive virkemåten og Data som er nødvendig for å indentifisere vern, frakoblings og bryterutstyr og plasseing av slike komponenter skal medfølge Dette gjøres for å kunne få et bedre overblikk mens jeg kobler og for å tilfredsstille paragraf 12 i FEL, som sier at enhver som er ansvarlig for prosjektering, utførelse og endring av anlegg, skal utstede en erklæring om samsvar med sikkerhetskravene i foreskriftenes kapittel 5 (sikkerhetskrav). Som underlag for en slik erklæring skal det være utarbeidet dokumentasjon som gjør det mulig å vurdere om anlegget i samsvar med foreskriftenes krav. Jeg skal også lage en liste over alle anvendte normer jeg brukte under planleggingen og utførelsen. Jeg har under kapittelet ”databladet, tilgjengelig informasjon og kilder” lagt med de normer jeg har tatt med meg hjemmen ifra, men vist jeg finner andre kilder mens fagprøven pågår vil jeg føre dem på i en revidert liste når jeg skal skrive slutt dokumentasjonen. Med slutt dokumentasjonen skal det også ligge med beregninger, risikovurdering osv, med veiledning. Det skal også ligge med en rapport fra sluttkontrollen. Datablader, tilgjengelig informasjon og kilder. Under fagprøven har jeg fått utdelt en perm med delvis informasjon om utstyret. Jeg har også i forkant fått en del datablader om de forskjellige instrumentene på PDF filer. Disse databladene vil jeg bruke aktivt for å få best mulig forståelse samt oppnå et optimalt resultat. Under fagprøven vil jeg bruke følgende kilder/bøker - Industriell måleteknikk og Reguleringsteknikk, utgitt av Vett og Viten - Elektroteknikk, av Ove Auli. - Motorhåndboka, av Moeller - Ptil/IEC 61892-serien for offshore installasjoner, av Trainor - EX-vedlikehold, av Trainor - NEK400, Elektrisk lavspenningsinstallasjoner, av Norsk Elektroteknisk komitè - Ex og Exi grunnleggende, av Trainor - Førstehjelp ved strømulykker, av Trainor - ELKO Hovedkatalog. - Datablader på ; Prosonic Ultralyd, Promag FT, Rosemount DP, M-systems PSU, Unitronics M90 PLS, Omrom Varispeed J7 Frekvensomformer, Flygt pumpe. - Bruk av nettsiden www.lovdata.no Så har jeg lagt inn verktøy, materialliste og fremdriftsplan Hvilke HMS tilltak vil bli gjort.Valg av verneutstyr. ConocoPhillips sin prosedyre på valg av verneutstyr er bruk av hjelm, hansker, dress, briller, vernesko og hørselvern. ConocoPhillips krever bruk av hørselvern ved støy over 80 DB. Jeg har ikke noe form for mulighet til å måle støyet i rommet under prøven, så jeg velger å ikke bruke det. Kravet om å bruke hjelm kommer jeg også til å notere meg som et prosedyre brudd da jeg ikke ser det som nødvendig å bruke under fagprøven min siden forholdene inne på rommet jeg jobber vil jeg anse som sikre. Når det kommer til bruk av briller, så vil jeg kun bruke det i de tilfeller som jeg anser som nødvendig. Dette vil være ved spenningssetting og i andre situasjoner som det kan oppstå fare under. Ellers vil jeg bruke det resterede utstyret konstant under prøven. Ved spenningsetting av ny installasjon sier også prosedyren at man skulle bruke en fullstendig kortsluttningsikker drakt. Dette er også noe ikke jeg ikke har tilgang til. Det vil jeg også anse som et prosedyre brudd. Miljøet rundt. Når jeg arbeider vil jeg påvirke miljøet rundt. Jeg påvirker flere områder rundt meg og jeg ønsker å spesielt tenke på de noterte punktene under. - Sortering av søppel. Huske å kildesortere. - Trivsel blant meg og de rundt meg på arbeidsplassen - Bruk av material. Være oppmerksom på å ikke skape mer søppel en nødvendig. - Rot og uorden. Jeg synes disse punktene er veldig viktig å fokusere på. Det er veldig viktig å huske at en arbeidsplass består av mange mennesker og det at alle skal trives. Annet. Annet. Ved ulykker skal det ringes til nødnummeret 113. Det henger også et førstehjelp skrin på veggen 5 meter uten for rommet på venstre siden. Viss en ulykke skulle intreffe er det viktig å følge punktene under. - Ringe 113 og varsle om ulykken (112 offshore) - Hvem er skadet ? - Hvor er skade stedet ? - Hva har skjedd ? Omfanget av skaden, evt hvor mange er skadet. - Få bekreftelse at meldingen er mottat. Det ligger også et informasjonshefte tilgjengelig i rommet jeg jobber med bilde illustrasjoner vist det føles viss usikkerhet om temaet førstehjelp ved strømulykker. Skjer det en ulykke skal man dog ikke lese av hefte, men heller få instruksjoner fra ambulansetjenesten. Ved alarm så skal man alltid sikre arbeidsplassen før man forlater. Nødutgangen er ut hoveddøren til elektrofaget. Ifra prøvestasjonen må man gå ut i gange fra rommet man står i, på høyre siden vil man så se en dør til venstre for seg. Denne følger man ut. Det henger også et brannsluknings apperat på venste siden av døren når man kommer inn i rommet. Viss en brann skulle oppstå mens arbeid pågår kan man prøve å slukke den selv. Det er viktig å huske på at viss brannen har stort omfang eller det er misstanke om gasser eller blir for stor røykutvikling, så må man heller komme seg ut MOTOR OPPGAVE Det skal beregnes en teoretisk motorstyring med start/stopp styring og 50 meter kabel. Denne motorstyringen skal beregnes med tanke på IK3 max, IK min, tversnitt, forlegging og valg av startutstyr. (Komplett beregning av motorkurs) Oppgitte fakta er følgende 400V motor 2.2KW T NS anlegg COS phi 0,9 N = 0,9 Ikmax 10kA Jeg kommer til å bruke FEL og NEK400 for å regne ut hvordan jeg skal gå frem. Jeg vil bruke motorhåndboken for å finne kortsluttningsvern, motorvern, kontaktor og start/stopp utstyr. Finne belastnings strøm. Jeg starter først med å finne nominell strøm som motoren trekker. Formelen er følgende. Ib = P / U*rot3*cos phi*virkningsgrad 2200/(400*rot3*0,9*0,9) Ib = 3,920 Ampere. Valg av sikring Når jeg skal velge sikring så vet jeg at tommelfinger regelen for motorer er at de har en startstrøm på 7 ganger belastningstrømmen. Jeg bruker derfor tabell 5.4a for å finne ut hvilken type sikring jeg skal bruke. I tabellen ser man at man er nødt til å velge en C-automat da den holder strømsjokk på 5 ganger (I4)i nominell og løser momentant ut på strømsjokk 10 ganger (I5) nominell strøm. Nominell strøm vil i denne sammenhengen være sikringens størrelse. Startstrømmen i denne kretsen være ca Startstrøm = 7 * Ib Startstrøm = 7 * 3,920 Startstrøm = 39,20A Når jeg ser i tabell side 145 i FEL ser jeg at jeg kan ha en 10A sikring, men det jeg må være obs på her er at tversnittet mitt må være 2mm2 siden distansen til motoren er over 49meter. Prøver da ut formelen på tabell 5.4a. Momentant utløsning = 10 * In Momentant utløsning = 10 * 10A Momentant utløsning = 100A Sikringen vil da ikke koble ut ved oppstart av motoren. Bruker I4 formelen for å finne ut om den vil holde strømsjokket under start. I4 = 5 * In I4 = 5 * 10 I4 = 50Ampere. Sikringen vil da også holde strømsjokket som kommer under oppstarten, da den holder opp til 50A. Finne tversnitt. Nå har jeg fått en verdi til å plassere i regelen Ib < In < Iz In blir i denne sammenhengen motorvernet, og den vil jeg sette lik belastningsstrømmen. 3,920 < 3,920 < Iz Det vi vet er at Iz skal være større enn 3,9A. Jeg slår derfor opp i FEL på tabell 6.2A side 180 for å finne hvilken forlegningsmåte jeg skal bruke. For å velge en om er relevant tar jeg forlegningsmåte E, som er kabler i luft. Denne minner meg mest fra offshore da det er på perforert kabelbro. Kabelbroen blir perforert siden hullene i den utgjør mer enn 30% av arealet. Videre finner jeg frem til Tabell 52A-10 og bruker metode E. Dette er tre belastede kobber ledere som er PVC isolert. Leder temperaturen kan maks bli 70 grader. Jeg vet nå at jeg har en belastningsstrøm som er 3,9A. Jeg vet at jeg har en reaktiv last og at det skal inkluderes reduksjonsfaktorer, og jeg vet at jeg må minst ha ett tversnitt på 2mm2 da vist det skal opprettholde kravet. Jeg anser 2,5mm2 som mer enn nok når jeg også inkluderer reduksjonen. Når jeg skriver regnestykket inkludert reduksjonen kommer jeg frem til følgende. Iz = Kabelens strømføringsevne * nærfaktor * omgivelsetemperatur. Jeg har ikke fått oppgitt noen verdier på dette, så jeg velger at det skal ligge 9 kabler rundt og omgivelsetemperaturen skal være 20 grader. Jeg slår da opp i Tabell 52A-17 for å finne nærfaktor. Arrangement 4 som er på perforert kabelbro tilsier at ved 9 nærliggende kabler så er faktoren 0,72 Jeg går da til Tabell 52A-14 for å finne korreksjonsfaktor for omgivelsetemperatur. Man finner da ut at ved 20 grader celsius så er korreksjonsfaktoren 1,12. Da har jeg alle ukjente å kan regne ut. Iz = Kabelens strømføringsevne * nærfaktor * korreksjonsfaktor Iz = 25 * 0,72*1,12 Iz = 20,16A Vi sjekker dette ut mot formelen for krav om at Ib og In skal være lavere enn strømføringsevnen i kabelen og får følgende Ib < In < Iz 3,920A < 3,920 < 20,16. Vi ser da at vi er mer enn nok over kravet Beskyttelse mot overbelastning. Punkt 433.1 i FEL sier at vernet skal bryte alle overbelastningstrømmer i kretsen før isolasjon, skjøter og omgivelser tar skade. For å dokumentere at dette kravet tilfredstilles, skal vernet kabelen samordnes etter de to kriteriene som står under Ib < In <Iz Denne er allerede tilfredstilt tidliggere i dokumentet I2 <1,45 * Iz I2 < 1,45 * 20,16 18,85 < 29,232 I2 sikker utkobling av vernet ved en viss strøm over en fastsatt tid. Den fastsatte tiden er 60 min. Siden jeg også har et motorvern i kretsen så vil Ib aldri kunne overstige det motorvernet er blitt stilt inn på. Kortsluttningsbeskyttelse Jeg blar nå videre til side 127 i FEL der formelen for kortsluttningsbeskyttelse befinner seg. Vern, koblingsmateriale, ledninger og kabler skal beskyttes mot både største og minste forventede kortsluttningsstrøm. Formelen jeg bruker for å finne ut hvor lang tid vernet bruker for å slå ut er: t = k^2 * S^2 / ik3pmaks t = 115^2 * 2,5^2 / 10000^2 t = 0,00826 sekunder Jeg går så videre å ser at I mitt tilfelle er utkobling under 0,1s, og dermed er det krav til at jeg må kontrollere at den energien som så fint kalles varmeintegralet som vernet slipper igjennom i løpet av bryterprosessen, er mindre enn den energien kabelen tåler. Formelen for det er: Vernets gjennomslupne energi < Energien kabelen tåler I^2 * t < k^2 * S^2 115^2 * 2,5^2 35 000 (avlest på tabell 5.6d) < 82656 Spenningsfall Spenningsfall = rot3 * i * ro * l * cosphi /A Spenningsfall = rot3 * 3,902 * 0,0175 * 50 * 0,9 / 2,0 Spenningsfall = 2,6v Utregning I prosent = Spenningsfall * 100 / Unominell Utregning I prosent = 2,6 * 100 / 400 Spenningsfall = 0,65% Det er krav om lavere spenningsfall enn 4% og dette blir opprettholdt. Finne kontaktor og motorvern. Nå som jeg har valgt kabel vil jeg gå over til valg av motorvern og kontaktor ved hjelp av motorhåndboken. Jeg velger å bruke koordineringsbetingelse ”1” tabellen for direktestart for trefasemotor. Betingelsene er at motorstarterkombinasjonen vil gi en sikker utkobling ved oppgitt maksimal kortsluttningsstrøm. Det kreves også at etter en kortsluttning, og før videre drift, trenger starteren ettersyn. Det er ikke oppgitt hva slags kortsluttningsstrømmer kontaktorene tåler, men man plukker ut ifra motorens normale merkestrøm. I mitt tilfelle er den 3.9A. Når jeg ser i tabellen så finner jeg at kontaktoren DIL M7-10 anbefales på merkestrømmer fra 0,16 til 8,8Ampere. Jeg har nå funnet kontaktoren og går videre for å finne motorvernet. Jeg ser nå at motorvernet ZB12-4 går ifra 2,4A til 4Ampere, og det er noe som passer akkurat for meg, da merkestrømmen er 3,920A. Motorstarter kombinasjonen her er en AC3, som er for kortslutningsmotorer. Endret 16. desember 2010 av Vegpeg 1 Lenke til kommentar
linnka Skrevet 17. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2010 Dette blir et langt innlegg, men here you go. Bruker copy paste, så er kanskje en fordel å legge det inn i ett word dokument for å ordne opp i rotet Håper det er til hjelp WOW! Her har jeg et helt supert utgangspunkt å se hvor omfattende og stort område jeg skal få med meg! Dette er til super hjelp! Tusen hjertelig takk, setter utrolig pris på hjelpen! Superdupert! :-) Lenke til kommentar
V_B Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Dette blir et langt innlegg, men here you go. Bruker copy paste, så er kanskje en fordel å legge det inn i ett word dokument for å ordne opp i rotet Håper det er til hjelp WOW! Her har jeg et helt supert utgangspunkt å se hvor omfattende og stort område jeg skal få med meg! Dette er til super hjelp! Tusen hjertelig takk, setter utrolig pris på hjelpen! Superdupert! :-) Bare hyggelig. Ønsker deg lykke til på fagprøven! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå