konduktans Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Lukter litt på å anskaffe en Dell Optiplex GX270 som HTPC og lokal server. Saken er den at jeg har en TB-disk jeg ikke får dytta inn i noen av PC-ene jeg har nå, og siden eksternt 3,5" SATA-kabinett er så dyrt, kan jeg likegreit anskaffe en ny PC. Ettersom jeg vil ha en liten og søt sak, falt øynene mine på GX270, både fordi den er liten, søt, og billig. Fant en med 2,6GHz P4 og 512 RAM til 200(uten PSU og drev, vel å merke). Spørsmålet er da om den passer seg som HTPC. Alternativene jeg har: 2.8 GHz med 512 MB RAM: 600,- 2.6 Ghz (usikkert med SATA), 512 MB RAM, mangler disk og PSU : 200,- Pros: -Liten -Billig -Fint design(imho) Cons: -Store problemer med transistorer som overopphetes på HK -Det er ikke med PSU og drev i den jeg ser på -Det er DDR RAM. Old stuff. I tillegg er det bare 512 MB. -Det er ikke DVI-ut. Hater VGA. -Det er ikke WLAN. Altså, for å summere opp: -For å få den til å fungere skikkelig må jeg kjøpe/anskaffe følgende: --PSU --Ny vifte --IDE-kabel til drevet --Skjermkort som støtter DVI --PCI-kort med SATA-tilkobling -Maskinen koster 200/600. Tror jeg skal klare å få tak i skjermkort, PSU og SATA-kort til rundt 500. Dvs totalt 700 eller 1000, avhengig av hvilken PC jeg velger. Hva tror dere? Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Yeah, har ordnet meg gratis GX270 og GX280. Dessverre fant jeg ut at kondensatorene på GX280 har gått til helvete. Hjelper det å bytte kondensatorene? Kan å lodde, så akkurat det å bytte kondensatorer er ikke veldig stress. Problemet er om noe annet også resignerte da kondensatorene sprakk. http://www.thecapking.com/gxgxcais.html. Virker som om jeg ikke er den første som har tenkt tanken. Hvis jeg får tak i en brukt 775-prosessor, og setter i skjermkortet og rammen jeg har, så får jeg en grisebillig HTPC*leke med tanken* På den positive siden tok jeg ut en 512 RAM-brikke fra laptopen min, og slengte inn en IDE DVD-rom og TB-disken min i GX270, i tillegg til en 2,8GHz P4-prosessor(northwood) fra et annet prosjekt og fyrte den opp i bios. Alt ble oppdaget. Så jeg har ihvertfall en GX270 uten sprengte kondensatorer hvis jeg ikke får fikset GX280! Det eneste som er litt kjipt er at GX270 er mellomstor, mens GX280 er SFF. I tillegg støtter GX280 DDR2-ram og har PCIe-skjermkort, ift GX270 som er DDR og AGP8x. Kanskje jeg skal ta turen på elfa og handle kondensatorer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå