HK<3 Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Hei! Jeg ble litt forvirret da jeg leste nå i fysikkboken! Altså, jeg vet at summen av kreftene er lik null når gjenstanden beveger seg med konstant fart langs et rett linje og når gjenstanden er i ro. Men hva med når summen av arbeidet er lik null? Betyr det at arbeidet ikke gjør noe arbeid på gjenstanden? At gjenstanden er i ro? Altså...gjelder newtons 1.lov på dette? Takk for svar! Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Hei! Jeg ble litt forvirret da jeg leste nå i fysikkboken! Altså, jeg vet at summen av kreftene er lik null når gjenstanden beveger seg med konstant fart langs et rett linje og når gjenstanden er i ro. Men hva med når summen av arbeidet er lik null? Betyr det at arbeidet ikke gjør noe arbeid på gjenstanden? At gjenstanden er i ro? Altså...gjelder newtons 1.lov på dette? Takk for svar! Arbeid er kraften "ganget" med lengden du utfører den. Hvis du drar en kloss med konstant fart langs et underlag med friksjon, så utfører du arbeid på klossen. Klossen har konstant fart siden summen av kreftene er lik 0. Skjønte du? Summen av kreftene sier noe om bevegelsen til et objekt, arbeidet sier noe om hvor mye du sliter. Mao du kan bruke fryktelig mye arbeid men hvis friksjonen er veldig høy så vil klossen bevege seg sakte. Hvis kraften du påfører er større enn friksjonen så vil klossen akselerere. Lenke til kommentar
HK<3 Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Jeg tror jeg skjønte. Så når all arbeidet er lik null. Da gjør jeg ikke noe arbeid på den gjenstanden, right? Altså, den kan være så tung at mitt arbeid på den ikke får den til å akselerere? Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Ja, men du kan gjøre arbeid uten at gjenstanden akselererer. Lenke til kommentar
HK<3 Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Oki. Jeg forstår nå Takk! Lenke til kommentar
HK<3 Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Men et spørsmål til! Jeg fortår ikke denne oppgaven: Trekker en trekloss med konstant fart på et vannrett bord. - Tyngden til klossen er 5,0 N Spørsmål; Når farten er konstant, vister kraftmåleren 1,2 N. Hvor stor er friksjonen? Svaret skal bli 1,2 N, men jeg forstår ikke fremgangsmåten til regningen:( Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Husk Newtons første lov.. Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Ja, men du kan gjøre arbeid uten at gjenstanden akselererer. Det er feil. Du kan derimot bruke krefter på en gjenstand uten at den akselererer. Arbeid er , altså må gjenstanden forflyttes i samme dimensjon som kraften virker for at det skal være utført et arbeid på den. Lenke til kommentar
HK<3 Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Ja sant det. Bra du rettet opp i det. Har eksamen i morgen Hihi Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Syntes det er lettere å forestille seg en gjenstand som blir skubbet et stykke, så skubbet tilbake. Summen av arbeid er da 0. Ser ut som du allerede forstår, men syntes det var en enklere forklaring. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 (endret) En kloss sklir med fart v på et friksjonsfritt underlag. Ved tid t=t0 sklir den over på et underlag med friksjon. Du dytter så på klossen med en kraft F1. Sier dere at klossen da ikke kan skli med konstant fart videre en lengde l? EDIT: Enda enklere, du løfter klossen med konstant fart en høyde h. Har du da ikke gjort noe arbeid??? Endret 14. desember 2010 av bjelleklang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå