Gå til innhold

Ekstern blits til mitt D5000

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å få lyst på en ekstern blits til mitt D5000, men etter litt søking så innser jeg at jeg ikke har greie på alle mulighetene med div. blitser og kamerahus.

Jeg vet at D5000 ikke har alle funksjoner som et proffkamera, men jeg vil ha en blits som også kan brukes uten å være påmontert kamera. Og at blitsen fungerer med automatikk (dette fungerer kanskje BARE påmontert kamera uansett?)

Hvilke løsninger finnes det? Vet det er blitser som kan trigges av den innebygde blitsen på kameraet, og at man kan få ekstrautstyr som man monterer på kamera for å fyre av blitser.

Hva støtter kameraet mitt, og hvilke løsninger/blitser anbefaler dere?

HAr egentlig ikke tenkt å bruke så veldi mye penger, men trenger uansett en oversikt over mulighetene først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville kikket på de ulike blitsene fra Nikon som støtter CLS. Stort sett er dette SB-400, 600, 700, 800 og 900. De blir litt dyrere for hvert økende tall...

Er usikker på om den enkleste (SB-400) kan brukes som slave (tror det ikke) men de andre kan nok det. Jeg har selv SB-400 til enkelt tilleggslys og den fungerer overraskende bra til det.

Skulle jeg kjøpt ny, og lagt en par tusenlapper i det, ville det nok blitt den nye SB-700...

Lenke til kommentar

sb400 kan ikke brukes som optisk slave. sb600 kan til dels brukes som optisk slave, da kun via CLS. SB700 og oppover kan trigges av uansett lyskilde, men kun i manuell modus da.

skal du ha automatisert så må du ha en commander eller en blitz med commander på kameraet, SU800(dyr)er kun commander-enhet. ellers kan man bruke SB700-900 til å trigge blitzer.

ellers så har du mulighet til å bruke radiotriggere til de aller fleste blitzene der ute. Men da har du ikke full automatikk.

alternativt kan du jo få kjøpt en 10-meters TTL-kabel og få full automatikk på uansett blitz.

det billigste alternativet slik jeg ser det er å kjøpe noen billige radiotriggere og SB600. evt SB700 som er bedre på alle måter.

Lenke til kommentar

Per nå så har jeg lånt en SB-28, og lekt meg litt med. Ikke brukt ekstern blits før, og kan egentlig ikke så mye om det. Men hva vil det si når det er full automatikk? Kan man sammenligne det med å ha på auto på kameraet - det blir stort sett bra? Hva om man peker blitsen vekk fra motivet osv?

Ser at man får veldig fine bilder om man får blitsen til å reflektere fra vegger og slikt, men er jo litt å holde styr på når alt blir manuelt. Men artig det er det! :)

Når du sier "ikke full automatikk" er det da helt manuelt eller? :)

Lenke til kommentar

Automatikk "TTL" i blitsen gjør som følgende

The TTL sequence of operation is as follows:

* When the shutter release is depressed halfway the current ambient light levels are metered by the camera as usual. Shutter speed and aperture are set by the camera or user depending on the current mode - P, Av, Tv or M. In P mode the camera sets the shutter speed to a value between 1/60 and X-sync. In the other modes it meters normally. (except on certain cameras which have a custom function that can lock the camera to X-sync in Av mode)

* When the shutter release is pressed all the way the camera flips up the mirror and opens the shutter, exposing the film.

* The flash unit sends power to the flash tube, illuminating the scene. The start time of the flash triggering depends on whether first or second curtain sync has been set.

* Duration of the flash pulse is determined by the OTF sensor, which meters for an average scene. If the photo is being taken under bright lighting conditions (10 EV or brighter), auto fill reduction is applied. (unless it has been disabled by a custom function, as is possible on some bodies) This can reduce the flash output by anywhere from 0.5 to 1.5 stops.

* As soon as the flash unit determines that the foreground subject has been adequately lit - by this realtime measurement of reflected flash light - it cuts off the power to the flash tube and the light from the flash unit is immediately quenched.

* The shutter stays open for the full duration of the shutter speed time.

* The shutter closes and the mirror flips back down. If the flash unit has a flash exposure confirmation light and if the flash metering was deemed adequate then the light glows.

Kilde

Fordelen med blits som kan vris er at du kan rette blitsen mot en hvit vegg/tak for å myke opp skygger,Og vil anbefale og kjøpe en original blits sålenge du ikke føler for å justere alt manuelt.Og kjøp en blits som har fast rødt fokuslys.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt. Man kan ha SB600 på full auto eller noe, ta bildet og blitsen fyrer av, av seg selv?

sb600 kan til dels brukes som optisk slave, da kun via CLS.

?

Hvis du bruker kameraet på auto og det samme med blitsen behøver du ikke og bekymre deg for innstillinger,da kameraet gjør dette for deg.

http://www.youtube.com/watch?v=IDS9LtbySqY

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...