Pinky92 Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Hei! Jeg lurer på å invistere i et speilreflekskamera da bilder ikke blir bra nok på kompaktkameraene og jeg trenger mer utfordring og flere innstillinger. Jeg har gjort en del reaserch og det står nå mellom to kameraer: Canon eos 500D, eller Nikon D3100. Er det noen som har litt mer peiling som kan hjelpe meg? Noen steder er eos 500D en testvinner og har fått 6'er av VG, men her blir det fremstilt som et heller dårlig kamera, så jeg blir så usikker! Dette blir mitt første speilrefleks, så jeg ansees vel som nybegynner. Jeg har lånt speilreflekser av familie osv. før så det er jo ikke helt nytt for meg. Jeg trenger et kamera som jeg kan bruke til alt fra fine naturbilder, til små fotoshoots med veninner, men jeg har satt en maksgrense på 5000 kr. Hjelp meg! Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 (endret) Eventuelt kan du spante på 50kr over "maksgrensen" din og gå for Pentax K-r. Edit: Nå gjorde jeg gjerne bare alt verre ved å gi deg enda ett alternativ. ^^ Edit2: Forhastet meg visst litt. blir 700 ekstra med objektiv. Er huset som koster 5050. Endret 13. desember 2010 av Akidon Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Når du ikke har mer spesifikke behov enn det, så kan du like godt kaste terning eller slå mynt og kron. Nikon er partall/kron, Canon oddetall/mynt. Lykke til! (PS: Dette er helt seriøst. Det betyr virkelig ingenting hva du velger) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Tror heller jeg ville sammenlignet 500D med D5000. Dra i butikken og klå på de forskjellige merkene. Velg det merket som ligger best i hendene, og kjøp et hus fra det merket. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 ååå...denne kan jeg... Nikon er valget her, ække mulig å få gode bilder med noe som helst annet...ehhh... Lenke til kommentar
jag007 Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Hør på Trondster, føl på "godsakene" før du handler. Har du noen du kan byttelåne utstyr med (blitz, objektiver)? Kan være greit i starten, så er det enklere/billigere å prøve ut nytt utstyr. /Jan Lenke til kommentar
per-erik Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Hei, EOS 500D er ikke et dårlig kamera. Det var testvinner når det kom, og har ikke blitt dårlig fordi der har kommet bedre kamera. Jeg vil annbefale dette kameraet netopp fordi det er en utgående modell, og du får det såpass billig at du får penger til overs som du kan handle optikk for. Optikken er fremdeles det som vil gi de gode bildene fremfor huset. Hvis en vanlig mann skal se forskjell på bildene tatt med alle husene du får til under 10 tusen kroner(nypris) må ha holde på en stund, og gjerne lese så mye tester OL. på nettet at han blir "hjernevasket" til å tro at han ser forskjellen :-) MAO alle speilreflekser i handelen idag gir gode bilder. Du må presse de til det ytterste for å ha bruk for forskjellene. lykke til med valget. P-E Lenke til kommentar
Pinky92 Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Tusen takk for mange fine og ikke minst, nyttige svar Jeg tar meg en tur til elitefoto å kjenner litt på kamerahusene tenker jeg, det følger jo med samme objektiv så forskjellene blir vel minimale Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Detaljkommentar: Det er som sagt det samme hva du velger - men hvis du velger Canon, og hvis du velger en pakke med 18-55 kitobjektiv - velg det med "IS" - bildestabilisering. Canons 18-55-objektiv uten IS er i kjipeste laget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå