norsemanGrey Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 (endret) Heisann, Jeg skal sette opp en server for deling av data inad i familien. Men lurer litt på hvilke harddikser som er lurest å kjøpe. Jeg her gode erfaringer med WD og har sett at de har et par i 2TB klassen. Det er viktig at det er disker med lav feilrate slik at det er liten sansynlighet for at diken krasjer og jeg mister all dataen (kommer ikke til å ha noen RAID løsning på dette). WD har en serie som de kaller for Green som er i den litt mer rimelige klassen, men jeg ser den har bare 5400 rpm, holder dette for en filserver og er den "driftssikker" nok eller bør jeg heller gå for Black serien? Eller er det andre alternativer jeg bør vurdere? Skal ha 2 eller 3 disker så prisen vil ha litt og si. Endret 13. desember 2010 av SeaWolf Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Har 2x 2TB Green. Bestilte begge samme dag fra Amentio, men tok en mmåned før jeg fikk begge. Den første fungerer helt strålende, treg men ok til prisen (herregud kosta jo bare 600kr stykke). Den andre jeg fikk var DOA. Lenke til kommentar
Mez Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Har 5x2TB disker fra WD Green, fungerer fint til mitt bruk. Kan streame minst 2 x 1080p HD (komprimert...) filmer samtidig, pluss vanlig fildeling osv. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Eg anbefaler heller Samsung Spinpoint enn WD digital. Dei er mykje raskare. Ein anna ting, ikkje bruk vanleg FTP. Bruk heller SFTP eller FTPS. Vanleg FTP sender passordet i klartekst igjennom nettverket. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Eg anbefaler heller Samsung Spinpoint enn WD digital. Dei er mykje raskare. Jeg fant ingen SG Spinnpoint på 2TB. Finnes det, eller er det bare 1TB? Ein anna ting, ikkje bruk vanleg FTP. Bruk heller SFTP eller FTPS. Vanleg FTP sender passordet i klartekst igjennom nettverket. Takk for tipset Vet du forresten hva slags software som trengs for å sette opp en SFTP server? Jeg har tenkt det slik at alle i familien har hver sin brukerkonto, og at alle har hvert sitt private område og et fellersområde som alle har tilgang til. Er det programmer som gir deg miligheten til å "sette opp" en SFTP server på denn e måten? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Til Unix finnes det utallige FTPS/SFTP programmer. Til Windows så veit eg om Filezilla som støtter FTPS. SFTP støtten er litt forskjellig, sjå heller her -> http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_SFTP_server_software Lenke til kommentar
johome Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Eg anbefaler heller Samsung Spinpoint enn WD digital. Dei er mykje raskare. Jeg fant ingen SG Spinnpoint på 2TB. Finnes det, eller er det bare 1TB? Samsung Spinpoint F4 2 TB Samsung Spinpoint F3 2TB Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Samsung f4 2tb og hitachi 2tb kan jeg anbefale for raid. Kjører en god del av disse, og raske er dem også. WD green er bare piss, så min anbefaling er å holde seg borte fra dem. Ja jeg har testa mange av dem og de suger! Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Samsung f4 2tb og hitachi 2tb kan jeg anbefale for raid. Kjører en god del av disse, og raske er dem også. WD green er bare piss, så min anbefaling er å holde seg borte fra dem. Ja jeg har testa mange av dem og de suger! Takk for anbefalingen! Men hvordan er det de er dårligere egentlig? Jeg ser at f.eks. Samsung F4 har mindre bufferstørrelse enn WD Green. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Fordi WD sine disker skrur seg av og på som dei vil for å spare straum. Tekniske spesifikasjoner er ikkje alt, les heller tester av diskane på nett. Lenke til kommentar
johome Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Og ikke minst, tilbakemeldinger ifra brukere her på forumet. Det har etterhvert blitt ganske mange tråder ifra fotvilte brukere, som har WD Green i maskinen sin. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Uansett hvilket valg du havner på så tror jeg ikke du merker store forskjellen om det er enkel fildeling hjemme du skal bruke dem til. Men begynner du med masse lagring, redigering av filer ol som ligger på serveren, så vil du nok merke forskjell på bedre disker(dyrere). Så finn deg noen green 5400 disker, dem bruker gjerne litt mindre strøm, bråker som regel mindre og utvikler lavere varme. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Jeg lurer på om jeg muligens kommer til å gå for WD Black. Strømforbruk og støy har ikke så mye å si for meg. Jeg lurer muligens på å sette 4 stk inn i en slik en: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10305 Hva tror dere om den? Vil det bli et bra oppsett for en hjemme server? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 For meg så ser det da ut til at hovedkortet de har putta inni pakken der bare har 2 sata-porter. Det blir jo litt lite til de fire diskene dine. Joda, de har lagt inn et ekstra sata-kort, men det støtter kun sata-150, ikke sata-300. Litt merkelig pakke det der. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Strømsparing for harddisker er bare piss, til og med WD selv har sagt det når disse kom at selv om strømsparingen var lav per disk så kunne man tjene inn om man hadde 10000 slike stående å gå i bedriftssammenheng. Med andre ord, for forbrukere og til og med folk som Nizzen er det forsvinnende lite å hente, men ulempene med at den parkerer som den vil under bruk vil få deg til å røske ut håret. Til ren lagring altså filkopiering via utforsker vil disse funke greit, men skal du begynne å lese og skrive litt fra programmer til den, da begynner problemene. Hadde en slik stående i RAID med en Seagate disk, og alt som jeg leste fra arrayet ble forsinket, programmer frøs i korte øyeblikk om de måtte ha noe fra det arrayet der. Hørte at disken stoppet når dette skjedde og sporet det til WD disken... Kort og greit den ble røsket ut og erstattet med en Seagate disk og problemet var borte og har ikke vist seg siden. Når det gjelder disk levetid... Vell, ha backup... Disken kan leve 5 år eller 5 sekunder, det vet du aldri. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 15. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2010 For meg så ser det da ut til at hovedkortet de har putta inni pakken der bare har 2 sata-porter. Det blir jo litt lite til de fire diskene dine. Joda, de har lagt inn et ekstra sata-kort, men det støtter kun sata-150, ikke sata-300. Litt merkelig pakke det der. Gah! Det hadde jeg ikke lagt merke til. Jeg tenkte jeg kunne kjøre 4 disker i RAID 5 med RAID kortet, og en eller to disker ekstra på hovedkortet. Strømfosyningen er også bare 300W og det blir kanskje litt lite? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 med 300w psu så kan du aleina drive 25+ harddisker utan problemer. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 15. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2010 med 300w psu så kan du aleina drive 25+ harddisker utan problemer. Ok, det er godt Er det noen som kan anbefalen annen RAID kontroller enn den som følger med i oppsettet over, som kan ha 4-6 disker og ikke er alt for dyr? Lenke til kommentar
alfal Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Bygg deg en wifi router/nas/server/..ect og du kan bruke linux server/router distroer som pfsense dd-wrt openwrt. Har en slik sjøl og kan sitte ca 3000m unna og laste ned filer fra nas viss jeg bruker antenne forsterker på eee pc`n min (bruker dd-wrt x86 pro med superchannel) Viss du har en gammel pc med ca 1ghz cpu så funker det også fint. Og trenger du deler til bygget.er ebay en bra plass og starte på (husk og søke på worldwide masse billig stuff fra asia og somregel ingen problem å få dei til å sette en lav verdi pakken din så du slipper toll) http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_router_or_firewall_distributions http://stores.ebay.co.uk/MitxPC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå