Gå til innhold

2TB Disker til FTP Server

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg skal sette opp en server for deling av data inad i familien. Men lurer litt på hvilke harddikser som er lurest å kjøpe. Jeg her gode erfaringer med WD og har sett at de har et par i 2TB klassen. Det er viktig at det er disker med lav feilrate slik at det er liten sansynlighet for at diken krasjer og jeg mister all dataen (kommer ikke til å ha noen RAID løsning på dette). WD har en serie som de kaller for Green som er i den litt mer rimelige klassen, men jeg ser den har bare 5400 rpm, holder dette for en filserver og er den "driftssikker" nok eller bør jeg heller gå for Black serien? Eller er det andre alternativer jeg bør vurdere? Skal ha 2 eller 3 disker så prisen vil ha litt og si.

Endret av SeaWolf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg anbefaler heller Samsung Spinpoint enn WD digital. Dei er mykje raskare.

Jeg fant ingen SG Spinnpoint på 2TB. Finnes det, eller er det bare 1TB?

Ein anna ting, ikkje bruk vanleg FTP. Bruk heller SFTP eller FTPS. Vanleg FTP sender passordet i klartekst igjennom nettverket.

Takk for tipset :) Vet du forresten hva slags software som trengs for å sette opp en SFTP server? Jeg har tenkt det slik at alle i familien har hver sin brukerkonto, og at alle har hvert sitt private område og et fellersområde som alle har tilgang til. Er det programmer som gir deg miligheten til å "sette opp" en SFTP server på denn e måten?

Lenke til kommentar

Samsung f4 2tb og hitachi 2tb kan jeg anbefale for raid. Kjører en god del av disse, og raske er dem også.

WD green er bare piss, så min anbefaling er å holde seg borte fra dem. Ja jeg har testa mange av dem og de suger! :thumbdown:

Takk for anbefalingen! Men hvordan er det de er dårligere egentlig? Jeg ser at f.eks. Samsung F4 har mindre bufferstørrelse enn WD Green.

Lenke til kommentar

Uansett hvilket valg du havner på så tror jeg ikke du merker store forskjellen om det er enkel fildeling hjemme du skal bruke dem til.

Men begynner du med masse lagring, redigering av filer ol som ligger på serveren, så vil du nok merke forskjell på bedre disker(dyrere).

Så finn deg noen green 5400 disker, dem bruker gjerne litt mindre strøm, bråker som regel mindre og utvikler lavere varme.

Lenke til kommentar

For meg så ser det da ut til at hovedkortet de har putta inni pakken der bare har 2 sata-porter. Det blir jo litt lite til de fire diskene dine.

Joda, de har lagt inn et ekstra sata-kort, men det støtter kun sata-150, ikke sata-300. Litt merkelig pakke det der.

Lenke til kommentar

Strømsparing for harddisker er bare piss, til og med WD selv har sagt det når disse kom at selv om strømsparingen var lav per disk så kunne man tjene inn om man hadde 10000 slike stående å gå i bedriftssammenheng.

Med andre ord, for forbrukere og til og med folk som Nizzen er det forsvinnende lite å hente, men ulempene med at den parkerer som den vil under bruk vil få deg til å røske ut håret.

Til ren lagring altså filkopiering via utforsker vil disse funke greit, men skal du begynne å lese og skrive litt fra programmer til den, da begynner problemene.

Hadde en slik stående i RAID med en Seagate disk, og alt som jeg leste fra arrayet ble forsinket, programmer frøs i korte øyeblikk om de måtte ha noe fra det arrayet der.

Hørte at disken stoppet når dette skjedde og sporet det til WD disken... Kort og greit den ble røsket ut og erstattet med en Seagate disk og problemet var borte og har ikke vist seg siden.

Når det gjelder disk levetid... Vell, ha backup... Disken kan leve 5 år eller 5 sekunder, det vet du aldri.

Lenke til kommentar

For meg så ser det da ut til at hovedkortet de har putta inni pakken der bare har 2 sata-porter. Det blir jo litt lite til de fire diskene dine.

Joda, de har lagt inn et ekstra sata-kort, men det støtter kun sata-150, ikke sata-300. Litt merkelig pakke det der.

Gah! Det hadde jeg ikke lagt merke til. Jeg tenkte jeg kunne kjøre 4 disker i RAID 5 med RAID kortet, og en eller to disker ekstra på hovedkortet. Strømfosyningen er også bare 300W og det blir kanskje litt lite?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bygg deg en wifi router/nas/server/..ect og du kan bruke linux server/router distroer som pfsense dd-wrt openwrt.

Har en slik sjøl og kan sitte ca 3000m unna og laste ned filer fra nas viss jeg bruker antenne forsterker på eee pc`n min (bruker dd-wrt x86 pro med superchannel)

Viss du har en gammel pc med ca 1ghz cpu så funker det også fint.

Og trenger du deler til bygget.er ebay en bra plass og starte på (husk og søke på worldwide masse billig stuff fra asia og somregel ingen problem å få dei til å sette en lav verdi pakken din så du slipper toll)

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_router_or_firewall_distributions

http://stores.ebay.co.uk/MitxPC

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...