Gå til innhold

Tannlege og rettigheter

Windows8

Anbefalte innlegg

Jeg var hos tannlegen i forrige uke for å bore et hull som lå mellom 2 tenner, men Karius Og Baktus hadde vært kun i den ene tanna.

Nå har jeg fortsatt vondt når jeg tygger, tenkte å la det gå et par dager for å se om det går over.

1. Han tok betalt for 2 "boringer", har han rett til dette? Tannlegen sa (mens han bora), oi, vi må visst ta den andre tanna og.

2. Må jeg betale på nytt for å fikse det han har rota til?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ofte når man har hull mellom tenner, så er det hull i begge tennene. Kanskje har tannlegen sett på røntgen at det ene hullet trengte fylling, mens det andre ikke så ut til å ha kommet så langt. Men når tannlegen får direkte innsyn på den andre tanna, så kan han ha sett at det faktisk var et hull der som også trengte fylling. Det er godt mulig at det var først da han så det.

Du skriver at han tok betalt for 2 borringer. Hva mener du med det? Tok han betalt for 2 fyllinger, når han la to fyllinger? Eller er det snakk om en fylling som omfatter 2 flater, som er standard ved hull mellom tennene?

Lenke til kommentar

Sistnevnte, han la 1 fylling som omfattet 2 flater.

Må jeg betale på nytt for den timen jeg har imorgen?

Det er vel ingen som tvinger deg til å dra til tannlegen. Om du ikke vil betale for timen så ringer du og avbestiller.

Om du derimot vil ordne opp i hull og annet så må du nok regne med å betale, tannleger jobber ikke gratis.

Lenke til kommentar

Spørsmålet her er vel om tannlegen har ødelagt nabotanna, eller om det var hull der fra før. Hvis det var hull der fra før, ser jeg ingen grunn til at du ikke skal betale for fyllingen. Hvis tannlegen har kommet borti nabotanna med borret, bør han legge en liten fylling der gratis.

For øvrig tar tannleger betalt pr flate, det vil si fyllingens utstrekning. Dette fordi større fyllinger er mer kompliserte å legge, og krever mer utstyr.

Hvis du da må legge en fylling på nabotanna pga karies, så må du belage deg på å betale for 2 nye flater.

Skulle du ha behov for å klage, så ta en titt på Pasientklagenemnda.

Lenke til kommentar

jeg undres hvorfor ikke an tannlege gjør alt på en gang.

hvorfor må det fordeles på flere behandlinger ?

ofte får man bare en time , når behandlingen tar f.eks 3 timer , som gjør at man må besøke tannlegen 3 ganger og eventuelt en fjerde gang for kontroll

Ville du sittet og sperra kjeften oppe tre timer i strekk? Jeg synes det er slitsomt nok med 15-20 minutter (som er vanlig for sjekk og rens) :)

Lenke til kommentar

jeg undres hvorfor ikke an tannlege gjør alt på en gang.

hvorfor må det fordeles på flere behandlinger ?

ofte får man bare en time , når behandlingen tar f.eks 3 timer , som gjør at man må besøke tannlegen 3 ganger og eventuelt en fjerde gang for kontroll

Ville du sittet og sperra kjeften oppe tre timer i strekk? Jeg synes det er slitsomt nok med 15-20 minutter (som er vanlig for sjekk og rens) :)

Det kommer an på behandlingen.

Det jeg ville frem til var at man måtte få lov til å kunne velge denne muligheten.

Det kan også være slitsom å reise 5-6 ganger til tanglegen før man er ferdig.

Dessuten gjør tanglegen mere på 2 effektive timer en at man gjør hvis man tar behandlingen over flere besøk på en time.

Til sammenligning så var det før slik at hvis en person ( som bodde langt unna sykehuset) skulle behandles hos en lege ( ikke tanglege denne gangen) ikke kunne få begge behandlingene samme dag . Han måtte sendes hjem , for så å komme tilbake dagen etter. Nå har de heldigvis tatt til fornuften

Lenke til kommentar

Det kan bli vondt lenge på den siden, jeg gikk i godt over et halvt år. Tanntråd mellom de to tennene var smerte. Hvis jeg spiste noe som traff "sweetspotten" skvatt jeg til, gjerne et frø fra et brød e.l. Nå merker jeg ikke noe, men tanntråd merkes litt.

Uansett lurt at du sjekket at det ikke var noe feil, jeg gikk også tilbake. Han la på masse fluor, men det hjalp ikke. Jeg regner med at han traff en nerve hos meg, men han sa ikke det. Det var et lite hull og jeg har aldri opplevd noe sånt før, var veldig irriterende.

Ellers så er det tull at man ikke kan ta flere hull samtidig. Tok fire små hull i utlandet + rens og pussing, ikke noe problem.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Jeg har smerte av å tygge brød til og med, merker også når jeg drikker varme drikker, eller kalde drikker.

Tanntråd gjør også vondt.

Du kan sikkert ta flere hull samtidig, men ikke bedøve begge sider nederst, da kan du risikere å svelge tunga.

Nå har det gått snart 1 måned, men merker verken bedring eller forverring. Får vel bare se an litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...