Gå til innhold

OS vil ikke starte

Anbefalte innlegg

I går når når jeg skulle prøve å starte linux, så ble skjermen bare helt svart i det den skulle laste opperativsystemet. Jeg gadd ikke begyne å fikle med problemet, og startet heller opp WinXP Pro istedet (dualboot).

Det gikk helt fint i går, men i dag når jeg kom hjem, så hadde maskina hengt seg fullstendig (viste konstant bilde på skjermen), og jeg måtte starte på nytt med svenskeknappen, men når Boot-screeenen egentlig skulle komme, så skjedde det samme som skjedde med linux i går, alt ble helt svart. Får fortsatt ikke startet linux heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, hvis du fikk starta windows etter restart av bios så for du jo kommet inni windows å sletta linux partisjonene dine å installert linux på nytt igjen. regner med at det ikke er annet å gjøre enn å reinstallere linux igjen. eller så kunne du jo ha tatt å satt inn linux plata di å tatt en liten recovery på linux installasjonen, hvis du hadde mye viktig i Linux, det funker å gjennopprette installasjonen i XP iallefall. eller så kan du jo bruke gode gamle FDISK som ligger på en bootdisk, f. eks Windows 98 bootdisk, å slette linux partisjonene dine derifra.

Lenke til kommentar
Du har et hardware-problem.

For å kunne si noe om problemet med Linux, må du forklare i detalj hvor i boot-prosessen det stopper.

Knoppix er greit å ha i slike situasjoner, for å reparere med.

Fyr opp knoppix og bruk fsck med bad-block test, det kan være det ikke er værre.

Hvis dette ikke løser problemet og du må bytte harddisk:

Hvis du har tilgang til en annen pc:

Last ned Knoppix, brenn den på to cder. Fyr opp problem-pcen og pc#2 med knoppix: bruk partimage på knoppix til å ta backup av hele/deler av harddisken over nettverket til en image fil på pc#2.

Bytt harddisk i problem-pc, og bruk samme fremgangsmåte som over, men denne gangen overfører du fra pc#2 til problem-pc (som nå er fiksa). Det som er så praktisk er at dette redder både Linux og Windows, og alt er som det var før (bare med ny harddisk).

Verdt å merke seg: hvis det faktisk viser seg at harddisken er kaputt, så er det ikke sikkert denne metoden funker, hvis linux ikke klarer å lese av harddisken ordentlig. Men det er sikkert mulig å redde ut viktige ting ved å tar.gz'e det og overføre det til pc#2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...