Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Display driver AMD stopped responding and has successfully recovered! Vær så snill å hjelp meg med dette.

Anbefalte innlegg

Ok

Så jeg bestilte meg nettop en ny pc fra komplett.no bestående av følgende komponenter:

Operating System

MS Windows 7 Home Premium 64-bit

CPU

AMD Athlon II X3 445 20 °C

Rana 45nm Technology

RAM

4.0GB Dual-Channel DDR3 @ 668MHz (9-9-9-24)

Motherboard

MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD 770-C45 (MS-7599) (CPU 1)

Graphics

SAMSUNG @ 1920x1080

ATI Radeon HD 5700 Series (5770)

Hard Drives

1465GB Seagate ST31500341AS ATA Device (SATA) 28 °C

Optical Drives

Optiarc DVD RW AD-7200S ATA Device

Audio

ATI High Definition Audio Device

Strømforsyningen er på 750W

Byggingen, bootingen og innstallering av OS gikk fullstendig smertefritt da jeg fikk dette systemet i posten for snaue to måneder siden. Problemene oppstår når jeg begynner å kjøre 3d-graffik.

For det som skjer når jeg spiler WoW (Sikkert andre 3d-baserte spill også, men det har jeg ikke testa) er at graffiken/bildet av og til "fryser" i noen sekunder, deretter blir skjermen svart og deretter gjennopretter graffiken som normalt. Hyppigheten på hvor ofte dette oppstår er veldig variabelt. Alt fra 2-3 ganger i minuttet fra 1 gang hver 3 time. Legger jeg ned spillet når dette skjer, får jeg opp følgende feilmelding på skrivebordet "Display driver AMD stopped responding and has successfully recovered".

Jeg har nå, i flere dager og timer prøvd å finne en løsning på problemet. Noe som tilsynelatende er som å lete etter nåla i høystaken. Da de "løsninger" som har fungert for noen ikke har gjort den minste forskjell hos andre. Her er de mest naturlige og realistiske løsningene jeg har prøvd sålangt.

Oppdatert alt av windows update.

AVinnstallert drivere. Bootet i safemode og kjørte driver sweeper. Bootet vanlig igjenn å innstallerte fullstending ferske og nye drivere.

Klokka ned DRAM frekvensen (standard 1333 Mhz) til 1000 ca.

Klokka ned CPU fra 3100 Mhz til 2600.

Auto-tuna GPU clock settings gjennom ATI overdrive.

Redusert graffiken i spillet til minimum.

Ingen av delene har funka. Det har faktisk ikke vist seg å gi noen effekt i det hele tatt. Noe som gjør det kjempevanskelig å finne ut hvor feilen ligger... Systemet er ikke overklokka, og heller ikke varmt. Cpu ligger på maks 20-30c avhengig om jeg spiller eller ikke. GPU på 28-38c (skal vi tro Overdrive iallefall)

Det er derfor jeg nå desperat spør dere der ute om hjelp! Har du et eneste forslag om hva som kan gjøres og prøves blir jeg veldig takknemlig!

I det siste har også mitt Trådløse internett PCI-kort slått seg av samtidig som denne erroren oppstår. Så jeg er veldig redd for at hovedkortet resetter alle mulige pci spor innimellom mens 3d-graffik blir kjørt. Jeg har ikke noen problemer når systemet kjører normalt (2d)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde problem med at spill krasjet i filmsekvenser og ved spilling ellers, og etter noe feilsøking så fant jeg ut at det var en windowsoppdatering som gjorde det.

Har Ati radeon hd4870, og problemene forsvant etter å ha avinstallert kb981852.

Hm, kan vere. Men jeg har ikke hatt problemer under videoavspilling:/ Dessuten testet jeg å reinnstallere windows, for så å teste spillet uten å oppdatere. Det funka ikke. men thx anyways, jeg prøver nå fordiom:D

Lenke til kommentar

Dette kan være en såkalt 'grey screen crash', en defekt som har dukket opp på en del av de nye ATI kortene:

Først dukker det opp artifacts

dsc00039k.jpg

Så får du en blank eller stripete skjerm

dsc00047uh.jpg

Dereter får du enten en recovery melding, eller så har maskinen fryst.

Hvis du alltid klarer å få recovery til windows, og du kun får umiddelbar sort skjerm, så øker sansynligheten at dette er et software basert problem.

Prøv en ren windows installasjon, og krasjer kortet fremdeles så hadde jeg sendt det tilbake til Komplett.

EDIT: Fikset billedlink.

Endret av screenhunter
Lenke til kommentar

Takker for alle tilbakemeldinger. Jeg kan meddele at mysteriet er oppklart.

Det viser seg rett og slett at å bygge inn gode dyre komponenter i et "greit og billig" hovedkort ikke duger. Tror ikke hovedkortet er i stand til å fordele nok hz til pci-sporene. jeg prøvde å røske ut trådløskortet. Uten at det hjalp noe særlig. Men så er det jo ikke akkurat dette kortet som kreves mest av maskinen. I og me at begge pci kortene (skjerm- og trådløskort) blir frakobla, kan jeg ikke tenke meg at det er skjermkortet. Dessuten holder det seg en god del bedre stabilt dersom jeg klokker ned både cpu og minne. Så jeg kan ikke tenke meg noe annet at hovedkortet er problemet.

Det blir å oppdatere BIOS. Og dersom det ikke løser seg, blir det retur og kjøp av nytt bedre kort:)

Nok en gang, takk til alle som tok seg tid til å svare/hjelpe meg:)

GOd Jul!

(PS: Ekstra takk til Screenhunter som tok seg litt ekstra tid til å forklare et standardproblem med de nyeste ATI kortene. Dog, jeg har ikke opplevd "stripete" skjerm eller artifacts. Men det var veldig hyggelig med et skikkelig grunding hjelpeinnleg:) )

Lenke til kommentar

Forresten. Observerte en liten ting idag. tekninsk beskrivelse på mitt nåværende hovedkort forteller: "Kompatible prosessorer; Phenom II X3, Phenom II X4"

Jeg derimot har Athelon http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=606298#accessories

Kan dette ha noe betydning, påvirkning? Hovedkorte bruker jo den prossesoren nå. Men kan jo vere noe med oppgavene prossesoren prøver å utføre ved spilling som feiler?

Lenke til kommentar
Tror ikke hovedkortet er i stand til å fordele nok hz til pci-sporene.

Jeg skal ikke si at det ikke er HK ditt som effer med grafikken, men det burde ikke være det. PCI-E 2.0/2.1 kort skal være bakoverkompatible til 1.0/1.1 (2.0 doblet båndbredden på samme sokkel), og Tom's Hardware gjorde en test der de progressivt fjernet båndbredden på x16 til x1, og det funket fint det. Ytelsen gikk bare i vasken.

ITReviews kjørte en lignende setup som deg; Phenom II X3 720 CPU, 4GB of Kingston KHX2133 DDR3 memory and a Radeon HD 5770, og konkluderte:

"The performance of the 770-C45 was perfectly decent and was just what we expected from this combination of CPU, chipset, memory and graphics."

EDIT: Har du prøvd å nedgradere skjermdriverene? Jeg oppgraderte til de siste ATI driverene her om dagen, og flere av spillene mine krasjet ved begynnelse av gameplay. Jeg rensket driverene, nedgaderte til de gamle, og alt funket fint igjen.

Endret av screenhunter
Lenke til kommentar

"Timeout detection: The Video Scheduler component of the Windows Vista graphics stack detects that the GPU is taking more than the permitted quantum time to execute the particular task and tries to preempt this particular task. The preempt operation has a "wait" timeout—the actual "TDR timeout." This step is thus the "timeout detection" phase of the process. The default timeout period in Windows Vista is 2 seconds. If the GPU cannot complete or preempt the current task within the TDR timeout, then the GPU is diagnosed as hung."

-http://www.microsoft.com/whdc/device/display/wddm_timeout.mspx

Hvis GPUen din bruker mer enn X sekunder på å "snakke" med windows, så får du display driver stopped responding and has been recovered feilen. TDR kom med Vista for å forhindre BSOD.

Det kan være problem med en av dine komponenter, minne, gpu osv. Problemer med spenning, frekvens eller en fysisk feil på en del.

Jeg har selv hatt denne feilen og i mitt tilfelle var det en feil på grafikkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...