Gå til innhold

Sigma 17-70mm F2.8-4 til Nikon

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter et nytt objektiv til mitt Nikon D5000 som skal erstatte kit objektivet 17-55 VR, og ser etter en verdig men ikke svindyr kandidat. Fra før har jeg Nikon AF-S Nikkor 50mm f1.4 jeg er godt fornøyd med.

Hvor godt er EISA vinneren Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM for Nikon? Er det noen som har vurdert denne opp mot andre objektiver som er av mulig interesse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ett trygt valg. Jeg har hatt den første versjonen, dvs den som hadde f/4.5 i teleenden og hverken OS eller HSM, og har egentlig ingenting å utsette på den. Har også hatt Tamron 17-50 1:2.8 og foretrekker Sigma 17-70 av de to, de 20mm ekstra brennvidde i teleenden ga meg flere muligheter enn ett stopp større blender.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Men er den et bedre kjøp enn Nikons 16-85mm f3.5-5.6 VR? -denne blir jo gjerne trukket fram som et meget godt kjøp og skal også være meget skarp.

Godt spørsmål. Jeg ser at Japan Photo selger 16-85mm for 3990,-, noe som er rimelig. Fordelen er større brennvidde-omfang, både i vidvinkel og tele enden. Ulempen er at den er jevnt over 1 blender mindre lyssterk.

Ettersom Sigma-en koster 3370,- (hos JP) så er spranget opp til 16-85mm så lite at jeg hadde vurdert å kjøpe det istedet. trådstarter har jo en 50mm f/1.4 for de gangene h*n virkelig trenger det lyssterkt.

Lenke til kommentar

Effektiv brennvidde på Nikon DX: 26-105 mm med Sigma 17-70mm står det i spesifikasjonene, så det kan hende jeg misforstår noe der. Effektiv brennvidde med 16-85mm VR på Nikon DX: 24-127mm.

Jeg blir stadig mer usikker...

Hvis du vil finne ut effektiv brennvidde samtlige objektiver vil få på ditt hus - gang opp brennvidden med cropfaktoren, som er 1.5 - ingen grunn til å slå opp i spesifikasjoner. Du kan like gjerne sammenligne to forskjellige brennvidder direkte uten å gange opp. 16-85 har altså både mer tele og mer vidvinkel enn 17-70. Ignorer om det er FX eller DX - det har bare betydning om du har fullframehus.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hvor skarp er den, hvor mye vignettering er det, hvordan er farger og kontrast, hvor mye distorsjon, hvor mye kromafeil (både i hjørnene og kromabokeh), er det fokus shift, eller fokus breathing for den saks skyld, hvordan er byggekvaliteten, roterer frontelementet under fokusering, hvor god er fokus- og zoomringen, hvor god er bokeh, hvor stor sjanse for mandagseksemplar - mange parametre utover størrelse, vekt, pris, lysstyrke og zoomomfang - ikke bare skarphet som betyr noe.. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Mange av testene viser at 70mm f/4 er svakheten til dette objektivet. Man kan blende ned til f/5.6 for å bedre dette, men hva er da poenget med å ha f/4? Nikon 16-85 VR får jo ofte kritikk for at det bare er f/5.6 på full tele. Har sett flere foto på flickr der det står at "ops glemte å blende ned så dette bildet kunne vært skarpere..."

Tips: Kjøp Sigmaen på nett, prøv det ut i praksis, send det tilbake hvis du ikke er fornøyd. Bare ikke lag for mange riper i det :cool:

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...