Gå til innhold

Hmm.. P4 2.0A støtter HT (HTT)?

Joffer

Anbefalte innlegg

La merke til noe rart her om dagen.. husker ikke helt hvilket program jeg kjørte som viste CPU Specual Features for min prosessor - en P4 2.0A (400FSB) som jeg kjører på 2,67/533 :)

Anyway, flaggene var:

FPU VME DE PSE TSC MSR PAE MCE CX8 APIC SEP MTRR PGE MCA CMOV PAT PSE-36 CLFSH DS ACPI MMX FXSR SSE SSE2 SS HTT TM

Og i en review av Dell Insp.5150 på barbara.no så står følgende bilde:

http://www.barbara.no/images/inspiron5150ht_stor.jpg

Der står det at HTT betyr Hyper Threading Technology. Flaggene jeg fant sier da at min CPU støtter HT? Trodde ikke det var tilfellet før 3.06 GHz (og senere nyere CPUer..). Kan det være at CPU'n hadde støttet det, men Intel har disablet det, men at flagget vises fordet?? Synes dette var merkelig... noen synspunkter/kjennskap?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HT er implementert rent fysisk i alle P4 CPUer, men det er kun i 3,06Ghz og de med 800FSB som har denne funksjonen skrudd på. I de andre skal den være skrudd såpass bra av, at det er umulig å skru den på, eller "oppdage" den.

Derfor syns jeg det er merkelig at du får beskjed om at HT er støttet. Programmet skulle fått tilbakemelding fra CPU om HT ikke var tilgjengelig og dermed basta.

Lenke til kommentar
HT er implementert rent fysisk i alle P4 CPUer, men det er kun i 3,06Ghz og de med 800FSB som har denne funksjonen skrudd på. I de andre skal den være skrudd såpass bra av, at det er umulig å skru den på, eller "oppdage" den.

Derfor syns jeg det er merkelig at du får beskjed om at HT er støttet. Programmet skulle fått tilbakemelding fra CPU om HT ikke var tilgjengelig og dermed basta.

Kanskje det bor en liten rebell i akkurat den prosessoren. Den er jo ingen ungdom lenger siden det er snakk om en 2.0Ghz, men det finnes jo noen voksene som er litt sånn også. Mulig den er en "late bloomer".. hvem vet :D

Lenke til kommentar

Som UFO skriver, så er HTT implementert i alle P4 CPUer (i alle fall NW kjernen), men disablet ved produksjon. En god del applikasjoner tester bare om flagget finnes i CPUen, og rapporterer derfor at den støtter HTT, noe den ikke gjør med mindre det er en 3.06GHz eller en C revisjon. (PC800)

Nyere applikasjoner har en bedre detektor for HTT, og rapporterer ikke feil. (Gammel SiSoft Sandra rapporterer HHT Supported på denne maskinen, 2003 versjonen sier at den ikke støtter det...)

Det er mange som har fiklet og prøvd for å få enablet HTT på standard A eller B revisjon CPUer, men jeg har enda til gode å se noen som har klart å gjøre det, for så å kunne forklare det / reprodusere det. (Leste om en kar som klarte det på en boot, men som ikke klarte å reprodusere hva han gjorde.) Finnes milelange tråder på diverse fora rundt om som omhandler temaet. (Bl.a. HardOCP)

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...