Gå til innhold

Til dere som har enkeltmannsforetak, mange spørsmål


Anbefalte innlegg

Skal opprette et enkeltmannsforetak, og i den forbindelse dukker det opp mange spørsmål:

 

1. Hva er forskjellen på å registrere det i Foretaksregisteret og Enhetsregisteret? Hva anbefales? Har forstått det slik at det koster litt å registere det i Foretaksregisteret, og får man ikke fradrag for denne kostnaden. Er det forskjellige skjema man må levere inn da, ut ifra hvor man vil bli registrert? Selskapet blir i 2011 momspliktig!

 

2. Jeg kan vel velge å føre regnskapet selv? Og hva skriver man da når man får beskjed om å legge ved en erklæring fra regnskapsfører i forb. med registreringen av selskapet?

 

3. Er lite bilag i 2010 og blir ikke momspliktig dette året, så regnskapet tar jeg på excel. Finnes det noen krav til hvordan dette skal settes opp, eller noen som har en grei mal på dette? Og må man spesifisere bilagsnummer, eller går det evt. å for eks. samle alle dieselregningene, summere disse, og legge de bak et ark hvor jeg skriver summen, og deretter føre dette inn i excel-regnskapet?

 

4. Når selskapet blir momsregistrert, er det kanskje å anbefale at man fører regnskapet i et regnskapsprogram..? Hvilke program anbefaler dere?

 

5. Ved kjørebok pga. bruk av privat bil, stemmer det at satsen pr. km. nå er kr. 3,65?

 

6. Er det virkelig krav om at mitt etternavn må være med i selskapets navn? Kan man evt. bruke forbokstavene i mitt navn eller lignende?

 

7. Er det kun selvangivelsen + næringsopgave som skal innleveres, eller må man inn med bilskjema osv. også..? Og er det mye hokkus pokkus å fylle ut en slik næringsoppgave og overføre resultatet til selvangivelsen manuelt? Finnes det greie regnskapsprogram å få kjøpt som evt. gjør dette automatisk?

 

8. Jeg har kun en mobiltelefon, som vil bli brukt både privat og i jobbsammenheng (samme med internett). Bør disse abonnementene omregistreres til selskapet, og hvordan fordele i utgiftene i regnskapet med tanke på hva jeg vil få fradrag for, og hva som er privat. Er det en prosentfordeling?

 

9. Før selskapet er registrert, har det allerede blitt sendt ut et par utgående faktura. Tror dere jeg kan ta med disse som grunnlag når jeg skal søke om mva-registrering (ihht. 50.000,- grensen)?

 

10. Dersom jeg kjøper en pc til over kr. 15.000,-, slik at den ikke kan kostnadsføres, men må inn i balansen. Hvor skal da dette evt. føres inn når regnskapet skal leveres?

 

11. Må balansen også settes opp i excel, og skal den innleveres på noen måte?

 

Mange spørsmål her, men håper noen har tid til å svare i hvertfall på noen av de? Kom gjerne med andre tips hvis dere kommer på noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) usikker på om det er noe særlig poeng å være registrert i foretaksregisteret i tillegg til enhetsregisteret. Har du flere enn fem ansatte, eller skal drive med videresalg av innkjøpte varer, så er det uansett et krav. Tror det er samme skjema, men litt flere plasser å krysse av / fylle ut. Regner med gebyret (på 2500 kr) kan fradragsføres...

 

2) Ja, det er mulig. Erklæring fra regnskapsfører kan ikke jeg huske å ha sett noe krav om noe sted..

 

3) Har ikke noe oppsett for dette, men hver regning må nok helt sikkert føres som et eget bilag.

 

4) Se 7.

 

5) Ja, det stemmer. Samme sats vil vel også gjelde i 2011, i alle fall inntil den 28/02. I tillegg 0,90 pr passasjer, 0,90 for kjøring på skogs/anleggsvei, og 0,60 for bruk av tilhenger/ lasterom på varebil.

 

6) Ja, etternavn må være med i navnet hos Brønnøysundregistrene. Å bruke et annet firmanavn i tillegg er muligens lovlig.

 

7) Ikke bilskjema om du fører kjøregodtgjørelse for bruk av privat bil. Derimot kjørebok.

Personinntektsskjema for å beregne fordeling kapitalinntekt / pensjonsgivende inntekt (trygdeavgift)

Avskrivningsskjema om du har driftsmidler som er aktivert og skal avskrives med X % årlig. Ja, regnskapsprogrammene gjør dette (eller mesteparten) forholdsvis automatisk. Akkurat hvilket program som egner seg for deg kan jeg si lite om.

 

8) Er ikke noe poeng å omregistrere eier av abonnementene/endre type til bedriftsabonnement. Du kan uansett utgiftsføre de og betale fra firmaets bankkonto, forutsatt at du fører opp kr. 4000 (6000 om du har flere kommunikasjonstjenester, som bredbånd, faks, fasttelefon) som fordelsbeskatning på post 7098 i næringsoppgaven. Dette er samme regler og beløp som gjelder også for vanlige lønnsmottakere med arbeidsgiver-betalt telefon.

 

9) Vet ikke.

 

10) Side 3 i næringsoppgaven, under post 1280 Kontormaskiner. Avskrivninger 30% årlig på post 6000. Som sagt over, eget avskrivningsskjema som skal fylles ut.

 

11) Fylles inn på side 3 i næringsoppgaven.

Lenke til kommentar

Forresten.. En liten ting til ang. spørsmål 7:

Trodde at så lenge man har bilkostnader i regnskapet, at man da skal levere inn bilskjema..? For selv om man bruker sin private bil som ikke er registrert i balansen til selskapet, men heller fører kjørebok, så får man vel fradrag for diesel og andre bilutgifter, eller..? Dette må vel da også fordeles i forhold til hva som er privat og hva som er driftskjøring?

Lenke til kommentar

Forresten.. En liten ting til ang. spørsmål 7:

For selv om man bruker sin private bil som ikke er registrert i balansen til selskapet, men heller fører kjørebok, så får man vel fradrag for diesel og andre bilutgifter, eller..? Dette må vel da også fordeles i forhold til hva som er privat og hva som er driftskjøring?

Nei, om du fører kjørebok og betaler bilgodtgjørelse til deg selv, så er det denne godtgjørelsen (som er fradragsberettiget) som skal dekke alle bilutgiftene relatert til bilbruken i foretaket. Du kan ikke da utgiftsføre drivstoff, årsavgift, vedlikehold og forsikring etc i tillegg.

Lenke til kommentar

Ok, men dersom man ikke fører kjørebok da, og får utgiftsført kjøringen, kan man da bokføre de andre bilkostnadene og få fradrag for dette? Det blir vel da evt. uten moms, så lenge bilen ikke er registrert i selskapet, hvis jeg har forstått dette riktig..?

Lenke til kommentar

Ok, men dersom man ikke fører kjørebok da, og får utgiftsført kjøringen, kan man da bokføre de andre bilkostnadene og få fradrag for dette? Det blir vel da evt. uten moms, så lenge bilen ikke er registrert i selskapet, hvis jeg har forstått dette riktig..?

Tror ikke det er mulig uten at bilen er aktivert og balanseført. Dessuten lønner det seg med stor sannsynlighet ikke, ettersom reglene er at man da fordelsbeskattes enten med vanlig firmabilskatt etter de reglene som gjelder der, eller med 75% av de utgiftsførte bilkostnadene, inkludert avskrivning, alt ettersom hva som blir lavest. Eller med andre ord, og litt enklere forklart, man får da bare fradrag for 25% av bilutgiftene, inkludert verdifall/avskrivning. Eneste veien utenom dette er å overhodet ikke bruke bilen privat.

Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg har skjønt det!!

Kjøregodtgjørelsen på kr. 3,65 skal i utgangspunktet dekke diesel, veiavgift, forsikring, avskrivning osv, slik at disse kostnadene får man ikke ha med i regnskapet. Men derimot parkering, bompenger, ferge osv får man vel fradragsført dersom det er knyttet til yrkeskjøringen.

Så da kan man f. eks. bruke følgende konti når man skal føre dette:

 

7... Bilkostnader, bruk av privat bil i næring / 2... Fradragsført bruk av privatbil etter sats

Lenke til kommentar

Kjøregodtgjørelsen på kr. 3,65 skal i utgangspunktet dekke diesel, veiavgift, forsikring, avskrivning osv, slik at disse kostnadene får man ikke ha med i regnskapet. Men derimot parkering, bompenger, ferge osv får man vel fradragsført dersom det er knyttet til yrkeskjøringen.

Ja, det stemmer. Det er forøvrig en egen rubrikk i kjøreboka for akkurat disse; "Andre utgifter: Parkering, bompenger, ferjer" som da kommer i tillegg til godtgjørelsen pr km.

 

Så da kan man f. eks. bruke følgende konti når man skal føre dette:

7... Bilkostnader, bruk av privat bil i næring / 2... Fradragsført bruk av privatbil etter sats

Debet 7080 og Kredit 2057. Utbetaling av penger til deg selv Debet 2060 Privat Kredit 1920 Bank.

Lenke til kommentar

Takk, takk! Maser mye her jeg nå, men blir plutselig så usikker på en del ting.. Har bokført en del regnskap tidligere, men ikke tatt hele ligningsbiten, men får håpe det kommer når jeg skal sette meg ned med det!

 

En liten ting til, ang. pkt. 8, telefon/internett:

 

Så da kan alle fakturaene som gjelder telefon og internett, hele beløpet, bokføres som vanlig utgift i regnkapet, selv om de er stilet til meg privat. Deretter kan jeg ta en ekstraføring, som f. eks. debet 20.. ett eller annet, kredit 6900 telefon. Og hvor det som da blir bokført på denne debetkontoen, skal komme frem på post 7098 i næringsoppgaven..? Trodde ikke det var samme reglern her som for AS, men det er det tydeligvis da, bare at man slipper og lønnsinnberette dette her :-)

Lenke til kommentar

Deretter kan jeg ta en ekstraføring, som f. eks. debet 20.. ett eller annet, kredit 6900 telefon. Og hvor det som da blir bokført på denne debetkontoen, skal komme frem på post 7098 i næringsoppgaven..?

2068 og 6999. Det som er ført på kreditkontoen, 6999, kommer ut på post 7098, om andre regnskapssystemer fungerer som mitt. I excel o.l. er det jo helt opp til brukeren. Men uansett; i praksis blir det jo samme beløp begge steder, siden disse to kontoene ikke brukes til andre føringer.

Lenke til kommentar

2068 og 6999. Det som er ført på kreditkontoen, 6999, kommer ut på post 7098, om andre regnskapssystemer fungerer som mitt. I excel o.l. er det jo helt opp til brukeren. Men uansett; i praksis blir det jo samme beløp begge steder, siden disse to kontoene ikke brukes til andre føringer.

 

Glemte å skrive det, men det jeg mente er at det er kr. 6000,- som skal tas på denne ekstraføringen (ut av telefonkontoen), og skal inn på post 7098 (dersom det er to EK-tjenester), eller..?

Slik at det som da skal stå på kostnadskontoen over telefon i regnskapet er summen av alle fakturaene - kr. 6000?

Lenke til kommentar

Glemte å skrive det, men det jeg mente er at det er kr. 6000,- som skal tas på denne ekstraføringen (ut av telefonkontoen), og skal inn på post 7098 (dersom det er to EK-tjenester), eller..?

Slik at det som da skal stå på kostnadskontoen over telefon i regnskapet er summen av alle fakturaene - kr. 6000?

Nei, på kostnadskontoen skal hele beløpet som er betalt stå, så kommer de 6000 på post 7098 som en skattepliktig "inntekt" som trekker i motsatt retning. For sluttresultatet på bunnlinja blir jo uansett virkningen den samme som å redusere kostnadskontoen med 6000.

Lenke til kommentar

Jepp, tror kanskje vi mente det samme, bare at jeg ikke var så flink til å forklare :-)

At summen av telefonkostnadene/telefonkontoene i regnskapet vil bestå av alle fakturaene minus kr. 6000,- (som skal tilbakeføres)

 

Tusen takk, føler meg nå litt mer forberedt!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...