Gå til innhold

Betale tilbake studielån, eller spare pengene til evt. boligkjøp?

amelbye

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har iløpet av det siste året tjent ca. 100.000kr mer enn det jeg har klart å bruke. Jeg leier leilighet for tiden, og sysler litt med tanken på å kjøpe, men er usikker på om jeg i det hele tatt får lån, da jeg er freelancer, og ikke har noe man kan kalle en stabil jobbsituasjon.

Jeg har også et studielån på ca. 400.000 (studerte i utlandet, og lånet er dermed uforholdsmessig stort i forhold til utdannelsen min)

Bør jeg betale tilbake 100.000 ekstra nå, eller er det bedre å spare pengene? Jeg har hørt at man i dag må ha en stor andel cash for å få boliglån. Hvis jeg viser til at jeg har betalt tilbake 100.000 ekstra på dette lånet, vil banken da se på det som et bevis på min betalingsevne, eller er de for trangsynte til å ta slikt i betraktning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror din beslutning avhenger av hvordan du kjenner deg selv. Hvis du vil rote bort pengene ved å ha dem på konto er det kanskje best for deg å betale ned lånet, eller investere dem.

Boligmarkedet i Norge er et derivat på utviklingen i Kina.

Det er en ubehagelig utvikling nå hvor vestlige land har sosialisme for de rikeste kapitalistene slik at eliten holdes ved makten, samtidig som kineserne har kapitalisme for å holde sosialistene ved makten. Over tid vil modellen som finnes i vesten fungerere bedre.

Jeg tror en smartere investering kunne være i amerikanske bluechip selskap. Selskap som JNJ ( Johnson & Johnson) har gått fra en P/E på 60 i 1972, helt ned til det laveste hittil med en P/E på 12,7 nå. Veksten i selskapet er ikke lenger like god, men trolig ville et skifte i dollaren gitt vekst til selskap som JNJ. Det mest negative som kan komme er at aksjen fortsetter å gjøre det svakt og at P/E faller videre ned mot 8. Det vil ikke skje et fall i aksjekursen slik som kan komme hos selskap på Oslo Børs.

Utviklingen som nå er i IT ligner på den utviklingen som var i JNJ etter 1982. Med IT i 2000 tilsvarende JNJ i 1972. Selskap som Disney var den tidens "IT".

http://finance.yahoo.com/echarts?s=JNJ+Interactive#chart2:symbol=jnj;range=my;compare=tsm;indicator=volume+rsi;charttype=line;crosshair=cross;ohlcvalues=0;logscale=on;source=undefined

Endret av festen
Lenke til kommentar

Dersom du har eller kan kommme til å få ektefelle/samboer og/eller barn bør du også tenke på at studielånet faller bort dersom noe skulle skje med deg. Det gjør ikke et boliglån med mindre du kjøper en gjeldsforsikring.

Som du skriver er det også gunstig å ha endel egenkapital dersom du skal kjøpe leilighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...