Teardrop Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Hei, Jeg blir ikke helt klok på det med tips/drikkepenger. Når er det en skal gi det og når trengs det ikke, og hvor mye? På resturanter med bordservering pleier jeg å gi litt, gjerne avrunde opp til nermeste ti'er eller fem'er, men på barer (uten servering)så blir jeg mer usikker. Det virker som om noen gir og noen ikke gjør det. Men skal en gi noe hver gang en kjøper en drink, eller bare en gang? Hva gjør dere og hva mener dere om det? Selv synes jeg ikke noe om det. Liker best at priser er oppgitt, så får de som eier etablisementet sørge for tilstrekkelig lønn til sine ansatte, der er faktisk ikke min oppgave å finne ut hva de skal ha. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Det bestemmer du selv. Bruker selv å dra en 'behold resten', eller runde opp ved kortbetaling Lenke til kommentar
SD88 Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 (endret) Det bestemmer du selv. Bruker selv å dra en 'behold resten', eller runde opp ved kortbetaling Det er en tommelfinger regel som sier at enn skal tipse 25% av summen enn kjøper for, dette gjelder som regel ikke ved utesteder, men kun restauranter. 25% kan utgjøre mye penger, 25% er generelt mye, så de fleste gjør dette MEGET sjeldent. Jeg har en regel at for vær 1000 kroner jeg bruker så tipser jeg 100 kroner på utesteder, og for vær 1000 kroner jeg spiser for (ved fine restauranter) så tipser jeg 200 kroner(minimum). Jeg spiser ute med kjæresten cirka 4-5 ganger i måneden, vi spiser på fast restaurant hele tiden, faste kunder ved Da Vinci i Sandefjord, og ja, jeg betaler:) Man tipser utifra hvor fornøyd man er, og utifra hvor langt lommeboken kan strekke seg. Endret 14. desember 2010 av San22_ Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Tipsing er årsaken til at jeg aldri går på restauranter. Hater å aldri vite hvor mye maten koster. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 25% på restauranter i Norge? Absurd høyt etter min smak, i alle fall som norm. 10% er et greit utgangspunkt, men slett ingen fasit. Om en skal tipse på annet enn vanlige restauranter? Tja. Avhenger av så meget, du gjør det hvis du vil, det virker naturlig og servicen var verdt det. I alle andre tilfeller er det bare å la være. 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Tipsing i norge er ein uting som stort sett berre fører til at betjeningen får betaling som det nesten ikkje blir skatta av. I norge er lønningane lagt opp slik at du skal få lønn utan å måtte leve av tips. Regelen om 25% stammer fra land der dei ansatte lever av det dei får inn i tips og der grunnlønna berre er ein lav symbolsk sum. Dersom du likevel føler du må tipse så pass i alle fall på å tipse dei på kjøkkenet. Dersom du gir pengene til servitøren så går det meste i lomma til vedkommande som har frakta maten mellom kjøkkenet og bordet medan lite eller ingenting går til den som faktisk har laga eit godt måltid. Det betyr mykje meir for resturantopplevelsen at maten er god en at servitøren er blid. 1 Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 "Regelen" sier vel (minimum) 10% av summen i de fleste land ( http://www.reiseplaneten.no/Venstremenyer/1/nyttig_reiseinformasjon/Tipsguide/ ), hvis du skal gi.. Ikke 25%. Lenke til kommentar
eladmir Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 i Norge er det ikke noe tipse kultur, det er hverken medberegnet eller en viktig del av resturantarbeiderenes lønn. Jeg tipser konsikvent lite eller ingenting i Norge, det skal være noe ekstra om de fortjener tips. og det er det sjeldent! servitører i Norge er et trist kappitel I utlandet derimot. I USA for eksempel, kan servitørenes lønn være så lav som 7$ i timen, da er det fulstendig avhengige av tips for å få en normal lønn. I utlandet tipser jeg alltid 20%, I mange land regnes det som frekt å tipse mindre enn 15%. men er jo viktig å være bevist på tipse kulturen i landet. Jeg gikk selv på en stor blemme da jeg klippet meg i USA, glemte å tipse da jeg betalet. fikk noen sikkelig stygge blikk på vei ut. Jeg burde kanskje forstått det når hårklippen kostet i underkant av 10$ Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Jeg tipser 10-12% om jeg er fornøyd, og mindre om jeg ikke er.. Litt tips på restaurant blir nok alltid gitt av meg, på utesteder blir det litt mer tilfeldig etter hva ting koster. Litt avrundingsdriks. Lenke til kommentar
eladmir Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 http://www.tripadvisor.co.uk/Travel-g190455-s606/Norway:Tipping.And.Etiquette.html Artig å lese!! Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Det er en tommelfinger regel som sier at enn skal tipse 25% av summen enn kjøper for, dette gjelder som regel ikke ved utesteder, men kun restauranter. Nei nei! 25 % er langt fra noe tommelfingerregel. @TS: Rundt 10 % er greit. Bruk skjønn, og ha en tilnærming. Eks. koster ølen 56, da runder du til 60, dvs ca 6,67%. Koster ølen 52, så runder du fortsatt til 60 som er ca 13.33% Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Jeg tipser 10-12% om jeg er fornøyd, og mindre om jeg ikke er.. Litt tips på restaurant blir nok alltid gitt av meg, på utesteder blir det litt mer tilfeldig etter hva ting koster. Litt avrundingsdriks. På resturanger er det ofte greit å runde oppover til nærmaste runde sum dersom du betaler kontant, slik at du kan legge seddlane på bordet/i mappa med regninga og deretter gå utan å måtte vente på vekslepengane. Når det gjeld uteplassar så er eg oppmerksom på om det er ein plass der det er bevist prisa for å skaffe tips eller ikkje. Det er greit å tipse ei krone eller to dersom prisen er 58 eller 59 kroner, men eg tipser ikkje 9 kroner når prisen er satt opp til 61 kroner for å få inn meir tips. Du merker fort om uteplassen har bevist satt alle prisane sine litt over nærmaste runde sum eller om det er tilfeldig. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Det er greit å tipse ei krone eller to dersom prisen er 58 eller 59 kroner, men eg tipser ikkje 9 kroner når prisen er satt opp til 61 kroner for å få inn meir tips. Eieren priser utfra hvilket klientel som ønskes og ikke minst maksimering av profitt. Ikke for å "lønne" sine ansatte gjennom strategisk tipsprising. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Jeg tipser ikke. Lenke til kommentar
SD88 Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Det er INGEN fast regel som sier at en person SKAL tipse, om du velger å tipse 1 krone eller 500 kroner er opp til DEG selv. Det heter ikke 5% eller 10% eller hva nå enn det måtte være, det er utifra hva du selv MENER og FØLER er verdt å tipse, og om lommeboken din tillater det. Jeg tipser mye, fordi jeg har råd til det, pluss at jeg får MYE fordeler ved å gjøre det, hva slags fordeler er en privatsak( og nei, jeg snakker ikke om perverse ting), men det er INGEN fasit, TIPS HVIS DU ØNSKER, HVIS IKKE SÅ LA VÆR, ENKLERE ER DET IKKE Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Det heter ikke 5% eller 10% eller hva nå enn det måtte være, det er utifra hva du selv MENER og FØLER er verdt å tipse, og om lommeboken din tillater det. Har du ikke råd til å tipse noen kroner så har man strengt tatt ikke råd til å kjøpe mat og drikke på serveringssteder heller. Det er ikke fire kroner i tips som gjør innhogget i lommeboken når ølen koster 56,- (Og et velmennende tips; Caps lock er unødvendig! ) 1 Lenke til kommentar
SD88 Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Det heter ikke 5% eller 10% eller hva nå enn det måtte være, det er utifra hva du selv MENER og FØLER er verdt å tipse, og om lommeboken din tillater det. Har du ikke råd til å tipse noen kroner så har man strengt tatt ikke råd til å kjøpe mat og drikke på serveringssteder heller. Det er ikke fire kroner i tips som gjør innhogget i lommeboken når ølen koster 56,- (Og et velmennende tips; Caps lock er unødvendig! ) Det sant det, men folk må ikke tro at tips er nødvendig, de fleste har råd til å sette av noen kroner, men det er helt opp til enn selv Capslock eller ikke, det er nok helt om personen som sitter bak tastaturet å avgjøre, har aldri skadet noen, og det er ikke vondt ment heller Lenke til kommentar
eladmir Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Det er INGEN fast regel som sier at en person SKAL tipse, om du velger å tipse 1 krone eller 500 kroner er opp til DEG selv. Det heter ikke 5% eller 10% eller hva nå enn det måtte være, det er utifra hva du selv MENER og FØLER er verdt å tipse, og om lommeboken din tillater det. Jeg tipser mye, fordi jeg har råd til det, pluss at jeg får MYE fordeler ved å gjøre det, hva slags fordeler er en privatsak( og nei, jeg snakker ikke om perverse ting), men det er INGEN fasit, TIPS HVIS DU ØNSKER, HVIS IKKE SÅ LA VÆR, ENKLERE ER DET IKKE Jeg er enig med deg når det gjelder Norge, jeg er ikke enig med deg om du er i utlandet. Jeg er helt enig i at det gir fordeler å tipse, kanskje spesielt i utlandet. Synes nordmenn er rare som drar til utlandet og følger norsk tipse kultur. blir for dumt om man er i USA hvor det forventes 15% tips og bare legge igjen 5% fordi du ikke syntes de fortjente det. 15% betyr at du ikke var helt fonøyd med insatsen. Ikke reis rundt og prøv å lære andre kulturer om hvor mye bedre sysetmet er i Norge hvor alle priser er oppgitt på forhånd, prøv heller å nyte andre kulturer for deres særegenheter kommer du mye lenger med. Kompis av meg tipser konsikvent aldri selv i utlandet. jeg spiser ALDRI med han på resturant. 1 Lenke til kommentar
SD88 Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 (endret) Det er INGEN fast regel som sier at en person SKAL tipse, om du velger å tipse 1 krone eller 500 kroner er opp til DEG selv. Det heter ikke 5% eller 10% eller hva nå enn det måtte være, det er utifra hva du selv MENER og FØLER er verdt å tipse, og om lommeboken din tillater det. Jeg tipser mye, fordi jeg har råd til det, pluss at jeg får MYE fordeler ved å gjøre det, hva slags fordeler er en privatsak( og nei, jeg snakker ikke om perverse ting), men det er INGEN fasit, TIPS HVIS DU ØNSKER, HVIS IKKE SÅ LA VÆR, ENKLERE ER DET IKKE Jeg er enig med deg når det gjelder Norge, jeg er ikke enig med deg om du er i utlandet. Jeg er helt enig i at det gir fordeler å tipse, kanskje spesielt i utlandet. Synes nordmenn er rare som drar til utlandet og følger norsk tipse kultur. blir for dumt om man er i USA hvor det forventes 15% tips og bare legge igjen 5% fordi du ikke syntes de fortjente det. 15% betyr at du ikke var helt fonøyd med insatsen. Ikke reis rundt og prøv å lære andre kulturer om hvor mye bedre sysetmet er i Norge hvor alle priser er oppgitt på forhånd, prøv heller å nyte andre kulturer for deres særegenheter kommer du mye lenger med. Kompis av meg tipser konsikvent aldri selv i utlandet. jeg spiser ALDRI med han på resturant. Enig! Kommer selv fra Kroatia, en annen verden iforhold til Norge Endret 15. desember 2010 av San22_ Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Tipser aldri på bar har ikke sett noen som har gjort det heller men tipser alltid 10-20kr på resturang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå