Gå til innhold

Kjøp av nytt kamera 10-15tusen. Samt selge det gamle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grats - tror du blir veldig happy! :D

Og - skyt i RAW! :)

Det er en herlig kombinasjon, tror ikke du blir annet enn fornøyd med den. :)

Og sånn forresten: hvis du blir skuffet av bildene fra kamera (selv om de er RAW), kan det hende de trengs en del oppskarping. Har vel vært diskutert en del i 7D-tråden, men jeg har ikke selv peiling.

Lenke til kommentar

Grattis,en superkombinasjon :)

Bare husk og formatere kortet i kameraet først,og det er fornuftig å formatere kortene i kameraet hver gang du har overført bildene til dataen.Du burde også unngå og slette bilder i kameraet da det kan gi litt tull angående nummerering.

Og skyt i raw,da kan du enkelt redigere de i Canon DPP programmet som følger med,der har du også mulighet til og bruke alle ferdiginnstillingene som man normalt bare får bruk hvis man skyter i JPG,fordelen er at du i etterkant kan selv bestemme hvilken "look" du vil at bildene skal ha.Og begynn med en gang og lag deg et fornuftig album som gir deg mulighet til og søke på enkelte preferanser.Du må også skarpe opp bildene som 7D tar da de blir litt uskarpe.

Har selv kjøp et sådan "look-alike" NG-bag,funker gull men det kan ta litt tid før ordren blir effektuert.

Lenke til kommentar

Takk for tipset. Canon DPP,er det enklere med RAW behandling enn f.eks Photoshop cs5? 

For album har jeg til nå brukt Ligthroom. 

Da er det jo bare å fortsette å bruke Lightroom. Den er jo beregnet på RAW filer. DPP anbefales gjerne til de som ikke bruker Lightroom (eller lignende) og ikke er kjent med RAW.

Lenke til kommentar

Hvis du er komfortabel med CS5/LR3 så bruk dem :)

Bruker ikke selv DPP,men flere sier at konvertering til dng filer foregår smertefritt i DPP så det er et fint program for nybegynnere.

Jeg bruker en presets i LR3,så når jeg laster inn raw-filene blir alle bildene automatisk oppskarpet,jeg klarer det meste av bilde-prosessering i LR3 så ser egentelig ikke noen grunn for og kjøre alle bildene innen photoshop først.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Grats - tror du blir veldig happy! :D

Og - skyt i RAW! :)

Det er en herlig kombinasjon, tror ikke du blir annet enn fornøyd med den. :)

Og sånn forresten: hvis du blir skuffet av bildene fra kamera (selv om de er RAW), kan det hende de trengs en del oppskarping. Har vel vært diskutert en del i 7D-tråden, men jeg har ikke selv peiling.

Etterbehandling/oppskarping er vel obligatorisk uansett hvilket speilreflekskamera en har, det er vel litt av hensikten.

Skal du skyte jpg og grønn firkant, kan en like gjerne kjøpe seg et kompaktkamera :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Etterbehandling/oppskarping er vel obligatorisk uansett hvilket speilreflekskamera en har, det er vel litt av hensikten.

Der er det stor forskjell. Ihverfall når det hjelper oppskarpning. Det er fordi det er mange faktorer som påvirker skarphet (piksel-størrelse, AA filter, signalprosessor osv).

5DMkII filene trenger veldig lite oppskarpning i forhold til f.eks. 7D. Faktisk de eneste filene jeg har sett som er i nærheten (dvs. de er muligens enda bedre) er Olympus E-5 filene.

Skal du skyte jpg og grønn firkant, kan en like gjerne kjøpe seg et kompaktkamera :hmm:

Fixed

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...