Gå til innhold

Linux eMac G4 800mhz

kjellvr

Anbefalte innlegg

hei, har en eMac G4 pc og vil ha ubuntu på denne maskinen, jeg har brent iso filen til en cd og jeg setter den i macen og får opp boot menyen, men idè jeg trykket på cd-logoen så kommer en svart "meny" opp der jeg kan skrive inn forskjellige kommandoer og slik. og så trykker jeg enter og går skjermen hvit med noe skrift på og så blir den svart, og slik forblir den. ingenting skjer videre, macen bare jobber men ingenting kommer opp på skjermen. noen tips? på forhånd, takk.

Mvh Kjell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og den booter faktisk fra cden? Jeg skjønner nemlig ingenting av førstepost.

jeg er dårlig å forklare. men jeg har brent image filen til en cd, setter cden i macen, restarter og får opp boot menyen, så trykker velger jeg å boote fra cden, og så kommer det opp en svart meny lignende ting der jeg kan skrive inn forskjellige kommandoer, men det står press enter to proceed så jeg trykker enter. så kommer det noen random tekst og så blir skjermen hvit og en ny tekst kommer opp. så går skjermen helt svart og ingenting skjer.

Lenke til kommentar

Hva sier den siste teksten?

det gikk så fort jeg ikke fikk lest så mye men på den svarte kommando menu tingen sto det noen om "Loading kernel" og så gikk skjermen hvit med noe tekst i noen få sekunder og så går skjermen svart, og null skjer videre

Lenke til kommentar

Ah, jeg antar det er grafikken som feiler på noe.

Hvet dessverre ikke hvordan å komme om det :(

jeg tviler ikke på det, 32mb videominne med en garantert ubrukelig hastighet. men noen på kloden må da ha brukt ubuntu på en eMac G4 en gang i tiden, og med tanke på at ubuntu skal støtte powerPC prosessor så kan det ikke være umulig å få det til.

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ingen aning om hva som er galt, dessverre, men det er støtte for ppc. Du kan jo prøve en annen distro (med ppc-støtte, debian for eksempel) og se om det hjelper, bare så det ikke er distroen/isoen.

jeg laster ned en annen linux nå som kun støtter PPC, da bør jeg ikke få problemer. gir tilbakemelding når jeg har prøvd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...