Gå til innhold

Donkey Kong Returns, diskuter nostalgien og opplevelsen av spillet!

Bruker-104685

24 stemmer

1. 1. Har du spillet?

Anbefalte innlegg

Jeg er forsåvidt helt enig med deg at bevegelseskontroll brukes alt for mye, og at det i kanskje over 70% av tilfellene så er det plagsomt (slik som her i DKCR). Heldigvis så finnes det en del spill som ikke bruker dette, eller som bruker det begrenset eller på kreative måter som føles riktig, og da er det greit. Dessverre er det alt for få av disse, men likevel nok til at ihvertfall jeg er ganske så forøyd med biblioteket til Wii.

Og grunnen til at Wii-spill ikke selger, skyldes nok flere ting. Viktigste grunnen tror jeg dog er piratkopiering, da Wii, etter PC og DS (to andre plattformer hvor spillsalget har kollapset), er den plattformen med mest piratkopiering.

Her er spillene jeg har og min vurdering av wii-kontrollerens bruk i de spillene

Broken Sword: Directors Cut - her brukes wii-kontrolleren som en PC-mus, altså perfekt til et godt gammeldags adventurespill som dette jo er.

Donkey Kong Country Returns - her brukes den dessverre for mye. Det er greit å riste for å finne hemmeligheter, men å riste for å rulle er bare lattterlig, og ødelegger den funksjonen totalt.

Fragile Dreams - Det vil sikkert være delte meninger om dette spillet er godt (mottakelsen var blandet), men det bruker Wii-moten bra ved at pekeren blir en lommelykt i spillet.

Mario Kart Wii - kanskje det spillet som bruker wii-moten best? Selv om det er mer nøyaktig å bruke analogstikke, så er det mye gøyere å svinge rattet synes ihvertfall jeg :)

Metal Slug Anthology - kunne like godt vært på en annen konsoll.

Metroid Other M - her bruker man pekeren til å gå over i førsteperson, meget kreativt (og velfungerende) kontroll oppsett

Metroid Prime 3/Trilogy - igjen brukes pekeren som en mus, her i et fps.

Muramasa - kunne like godt vært på en annen konsoll :)

No More Heroes - actionspill hvor du må svinge remoten en del i combat (som et sverd). Det er givende, men kan også bli slitsomt.

New Play Control Pikmin - her fungerer igjen pekeren som mus i en rts, meget bra bruk av remoten!

Okami - fantastisk bruk av pekeren til å tegne spellsene til Amaterasu. Den klart beste versjonen av dette spillet.

New Super Mario Bros Wii - bruker ristingen minimalt. Føles bra, men er ikke nødvendig.

Red Steel - et helt ok spill, men bruker bevegelseskontroll alt for mye, noe som gjør det slitsomt i lengden.

Red Steel 2 - igjen fungerer remoten som et sverd, med motion+ er det faktisk veldig givende. Synd selve spillet ikke er noe særlig interessant.

Resident Evil Archives: Residen Evil 1 - port av REmake til GC.

Resident Evil 4 - et av spillene som overbeviste folk om at Wii faktisk har noe å tilføre. Den klart beste versjonen av dette spillet, og sannsynligvis den viktigste enkeltgrunnen til at så mange klager over få "hardcore"-spill på Wii

Star Wars: The Force Unleashed: Et brukbart spill på alle konsoller, men wii-versjonen fikk best mottakelse pga bruken av remoten (har ikke spilt dette selv)

Super Mario Allstars - kunne vært, og var, på en annen konsoll.

Super Mario Galaxy 1 & 2 - rist for å gjøre et "risteangrep" og et par andre ting. Veldig begrenset motion, men det som er føles riktig.

Super Paper Mario - bruker pekeren til å finne hemmeligheter, veldig begrenset.

Super Smash Bros Brawl - bruker lite motion, spilles best med gamecube eller klassisk kontroll.

Tatsunoko vs Capcom - spilles uten motion.

Warioland: Shake It! - bruker aaaalt for mye risting dessverre. Typisk eksempel på overbruk av wii-kontrolleren

Zack & Wiki - veldig kreativ og god bruk av kontrollen om man liker pc-adventurespill som Monkey Island. Synd det er så lite narrativ i dette spillet.

The Legend of Zelda: Twilight Princess - Noen liker det, andre hater det. Selv er jeg en av de som likte å riste for å svinge sverdet her, men jeg er glad Skyward Sword adapterer M+ for mer subtile bevegelser. Var ekstremt givende på en vanskelig boss, tenk dragen i nest siste dungeon, når du endelig har fått den i bakken, kryper opp på ryggen dens, musikken endrer seg til Twilight Princess-temaet og man bare slår i vei med sverdet :)

Alt i alt, de spillene som bruker remoten bra bruker den for det meste begrenset, eller så bruker de pekeren. Andre spill som Red Steel og Wario Land Shake It ble helt ødelagt av det, så jeg er enig med deg til en viss grad ihvertfall. Men det finnes likevel veldig mye kult til Wii, både som bruker kontrollen brukbart, men også som ikke bruker den spesielt kreativt eller bra, men som likevel er gode spill.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sonic Colours til DS og Wii er to helt forskjellige spill på mange måter. Begge har den samme historien og de samme wispene, men brettene og gameplayet er svært forskjellige. Men det betyr jo ikke akkurat at DS-versjonen er dårlig. ;)

Vil du ha gode, gamle Sonic kan du jo vurdere Sonic Classic Collection til DS? Da får du Soinc 1 - 3 pluss Sonic & Knuckles, og du kan bruke Knuckles i Sonic 2 og 3 som bonus. Det er mye snacks for pengene. :)

At gameplayet er forskjellig er selvsagt, to helt forskjellige konsoller. Er allikevel noe jeg liker med grafikken og preget over slik slike spill blir på DS-en. Skal ikke se bort ifra at jeg kjøper spillet til Wii også.

Kjøpte samlingen til PSP over PSN da det var enklest tilgjengelig. Siste boss på Mega Man Maverick Hunter X nå, så blir det nok Sonic ;) I denne samlingen så det ut til at det kun var Sonic 1 og 2 som var tilgjengelig, men ser ut til at mer blir tilgjengelig etter hvert som man oppnår forskjellige kriterier.

Lenke til kommentar

Dette er spillet som gjør at jeg skal kjøpe meg Wii. Har PS3 og 360 fra før av, men gamle, gode minner om noen av tidenes beste spill gjør at jeg MÅ ha meg Wii for å få spilt dette. Andre spill blir bare en meget stor pluss. Men gruer meg dessverre til risting med den jævla kontrolleren :(

Lenke til kommentar

Ingenting å grue seg til spør du meg, det føles både orginalt, presist og naturlig. Det var vell ikke så mange andre alternativer heller pga knappmangel...:)

Rulling kunne de enkelt løyst ved at du pekte i rettningen og bare 2x trykket 1 knappen.

Knuse ting er bare å peke ned og trykk 2.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Det at Nintendo tror at alle dems spillere er unge hyperaktive folk, som ikke har noe imot å riste på en kontroller bare for å utføre et enkelt funksjon, er ganske trangsynt av dem.

Hva med å faktisk skaffe deg en Wii og prøve noen av spillene før du kommer med så latterlige uttalelser? Det er så åpenbart at du ikke har peiling på hva du snakker om at du bør ta dette som et vennlig hint i stedet for kritikk. :)

Sonic Colours til DS og Wii er to helt forskjellige spill på mange måter. Begge har den samme historien og de samme wispene, men brettene og gameplayet er svært forskjellige. Men det betyr jo ikke akkurat at DS-versjonen er dårlig. ;)

Vil du ha gode, gamle Sonic kan du jo vurdere Sonic Classic Collection til DS? Da får du Soinc 1 - 3 pluss Sonic & Knuckles, og du kan bruke Knuckles i Sonic 2 og 3 som bonus. Det er mye snacks for pengene. :)

At gameplayet er forskjellig er selvsagt, to helt forskjellige konsoller. Er allikevel noe jeg liker med grafikken og preget over slik slike spill blir på DS-en. Skal ikke se bort ifra at jeg kjøper spillet til Wii også.

Kjøpte samlingen til PSP over PSN da det var enklest tilgjengelig. Siste boss på Mega Man Maverick Hunter X nå, så blir det nok Sonic ;) I denne samlingen så det ut til at det kun var Sonic 1 og 2 som var tilgjengelig, men ser ut til at mer blir tilgjengelig etter hvert som man oppnår forskjellige kriterier.

Jeg har Sonic Colours til Wii, og det er bare økonomien som hindrer meg i å kjøpe det til DS også. :) Og for de som lurte er det fullt mulig å gå gjennom hele Sonic Colours uten å bruke wispene.

Jeg klarte én boss på Mega Man Maverick Hunter X før jeg gav opp... :blush:

Lenke til kommentar

Hva med å faktisk skaffe deg en Wii og prøve noen av spillene før du kommer med så latterlige uttalelser? Det er så åpenbart at du ikke har peiling på hva du snakker om at du bør ta dette som et vennlig hint i stedet for kritikk. :)

Jeg har jo en Wii. Dette har jeg svært tydlig uttalt. Hva med å LESE før du kommenterer?

Kjøpte faktsik på lanserings datoen, sto i kø utenfor Expert.

Latterlig uttalelser? Ikke peiling på? Hva er det du forsøker å si her? Bortsett for å demonstrere ditt manglende evne til å lese kommentarer før du kaster deg inn.

Nytter ikke å komme med et forbanna smiljefjes og tro at du slepper unna å oppføre deg som et tosk.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Som sagt i en annen post:

"De første gangene man spiller igjennom en bane kjemper man ofte med nebb og klør og må tviholde på det man har av LE, men etter en stund kan man nesten løpe igjennom banene uten å ta noe skade."

Mega Man Maverick Hunter X er etter min mening (som alle Mega Man-spill man har mulighet til å anskaffe seg) verdt å spille igjennom :) Om du har problemer i starten kan det være lurt å gå etter hjelpemidler med en gang. En av oppgraderingene gjør at du mottar halv skade, og om du finner alle hjertene som øker mengden liv, og finner de fire LE-oppgraderingene så du kan fylle opp livet ditt opptil fire ganger (lades opp når du får liv mens baren din er full) vil du ha en stor fordel. Vil anta at oppgraderingene blir værende selv om du bestemmer deg for å rømme en bane så du kan finne det meste av dette før du begir deg ut på boss fights.

Lenke til kommentar
Latterlig uttalelser? Ikke peiling på? Hva er det du forsøker å si her? Bortsett for å demonstrere ditt manglende evne til å lese kommentarer før du kaster deg inn.

Tja, når du klager over at det er så mye risting med kontrollen når man spiller med Wii har du enten ikke spilt noe som helst eller ikke forstått noe som helst da du kjøpte Wii. Det neste blir vel å klage på dårlig grafikk?

Nytter ikke å komme med et forbanna smiljefjes og tro at du slepper unna å oppføre deg som et tosk.

:dontgetit::roll::w00t::ermm::yes::hrm::nei::cry::hmm::p

Som sagt i en annen post:

"De første gangene man spiller igjennom en bane kjemper man ofte med nebb og klør og må tviholde på det man har av LE, men etter en stund kan man nesten løpe igjennom banene uten å ta noe skade."

Mega Man Maverick Hunter X er etter min mening (som alle Mega Man-spill man har mulighet til å anskaffe seg) verdt å spille igjennom :) Om du har problemer i starten kan det være lurt å gå etter hjelpemidler med en gang. En av oppgraderingene gjør at du mottar halv skade, og om du finner alle hjertene som øker mengden liv, og finner de fire LE-oppgraderingene så du kan fylle opp livet ditt opptil fire ganger (lades opp når du får liv mens baren din er full) vil du ha en stor fordel. Vil anta at oppgraderingene blir værende selv om du bestemmer deg for å rømme en bane så du kan finne det meste av dette før du begir deg ut på boss fights.

Hvor finner man slike hjelpemidler? Jeg trodde man bare fikk nye ting når man har tatt bossene? :blush:

Lenke til kommentar

Tja, når du klager over at det er så mye risting med kontrollen når man spiller med Wii har du enten ikke spilt noe som helst eller ikke forstått noe som helst da du kjøpte Wii. Det neste blir vel å klage på dårlig grafikk?

Dear god...du holder på å ta betegnelsen "idiot" til et helt nytt nivå.

LES MINE TIDLIGERE KOMMENTARER FØR DU POSTER!

Jeg sier jo at det er tåplig at Nintedo ikke gir oss noe VALG. Og pga dette mister de salg, ivertfall hos meg. Og faktisk flere andre jeg kjenner som også har Wii.

Gå bak til side 1. Helt nederst på siden ser du at jeg...nei vet.....tror faktisk ikke at du klarer å finne ut hvordan å gå til 1 side...

Her:

Ikke missforstå. Wii har mange bra spill. Flere jeg kunne godt tenkt meg å spille, men som nevnt det er dette forbanna bevegelses kontrollene jeg holder på å få fnatt av. Helt greit for sports spill, faktisk så vil jeg si at Wii er den beste sports spill konsollen nettopp pga dette.

Sony Move, og MS Kinect spill har jo "compatible" funksjon, dvs at spillene kan fritt spilles som normalt uten behovet for å benytte bevegelse om ønsket (utenom Kinect/Move fokuserte spill da).

Det at Nintendo tror at alle dems spillere er unge hyperaktive folk, som ikke har noe imot å riste på en kontroller bare for å utføre et enkelt funksjon, er ganske trangsynt av dem.

Ja, jeg er fulstending klar over at det er jo bevegelse som er hele salgspunktet for Wii. Men faen heller, de driver å stenge ute andre kunder som liker å sitte og slappe av med et spill. Noe jeg tror er grunnen til at Wii det totale spill salgene vs antall spill tilgjenglig er så lite.

Og endra merkligere er det at disse Virtuelle klassiske spille dems selger jo nesten bedre, og mangler jo bevegelses kontrollene. Kanskje Nintendo bør tenke seg litt om?

Lenke til kommentar

Er ikke mye julestemning her :) Tror de fleste av oss er enige i at Wii-kontrollerne veldig ofte blir overbrukt/misbrukt og at det både kan være og er irriterende. Tror også de fleste av oss er enige om at wii-kontrollene fungerer helt greit i en rekke veldig gode spill, og at de faktisk forbedrer en del spill. Selv er jeg ihvertfall veldig fornøyd med både wii-konsollen og konseptet (back to basics) som skapte denne. Håper nå Nintendo (og forsåvidt Sony & MS) lærer av de feil som er gjort, slik at neste generasjon gir en bedre implementering av motion.

Lenke til kommentar

Begge deler har vel sine fordeler. Jeg liker bedre å styre med d-paden fremfor analog-stikken, så jeg spiller for det meste uten nunchuk. Men jeg byttet til Remote og Nunckuk på noen bosser da jeg hadde behov for å rulle raskt. Følte det var enklere å utføre den bevegelsen når man spilte slik.

Lenke til kommentar

Det mest klassiske og chille er jo å bruke bare remote, men da er det riktig at rullingen blir klønete. Dog er fordelen med det at man kan bruke d-pad til å styre, og det er jo nes-stil som ihvertfall jeg er veldig vant til fra før. Den andre måten er remote og nunchuk ja, ingen klassisk kontroller-støtte dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...