Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rar legetime (?)

Gjest .

Anbefalte innlegg

Jeg er 19, bare så det er sagt:

Tidligere i livet har jeg hatt perioder hvor jeg har vert veldig deprimert, er spesielt utsatt nå om vinteren. Da har jeg fått utskrevet antidep, noe som har vert uvurderlig redning for min del.

Men så sluttet jeg med medisin, og alt gikk bra i to år uten. Men nå i det siste har de tunge tankene komt tilbake, og jeg gikk til legen.

Forige gang bare beskrev jeg situasjonen til legen, så skrev hun ut antidep.

Denne gangen var det en annen.

Han skulle ha en full sjekk på meg.

Sånn fysisk.

ok, jaja, greit det, sikkert lurt. Var sikkert bare heldig som slapp forige gang, tenkte jeg.

Men så sier han: "Du hadde jammen noen faste, flotte bryster."

Ehmm... jaha... jaja, ok.

Kan jo være det var en helsemessig måte og uttrykke jeg hadde friske pupper på, men syns det var litt spesi???

Satt igjen med skikkeli dårlig følelse etterpå.

Så bare lurer på, er det normalt å liksom bli tatt sånn full sjekk på fysisk når man bare har et psykisk problem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Det er ikke vanlig at det blir tatt en full sjekk av kroppen når du kommer til legen for psykiske problem. Å kommentere brystene dine virker ganske irrelevant når du kommer pga depresjon.

Hvor nærgående var undersøkelsen, eller hva undersøkte legen egentlig?

Mvh

Dag

• Liker 3
Lenke til kommentar

Som sagt: en full legeundersøkelse er veldig vanlig ved ny lege, da denne legen gjerne vil danne seg et bilde av deg, og skrive ut evt. resepter på bakgrunn av det _han_ vet/har funnet ut, og ikke stole blindt på andre/tidligere leger.

Å kommentere kroppsdeler virker slik du beskriver det, uvanlig. Men det kommer jo helt ann på kontexten... Man kan jo se for seg at pasienten spør om hun har uvanlig slappe stygge bryster, og da kan man jo tenke seg at legen ville sagt noe som du beskriver. Jeg syns dog det i dette tilfellet hørtes litt rart ut..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er ikke normalt.

Husker en lege der jeg bodde før, var en feit, gammel tysker som alltid ville at vi jentene skulle ta av oss alt på overkroppen, omtrent uansett hva vi var der for. Mange som klagde på han, men vet ikke om det fikk noen følger for han.

Dessverre er det mange mannlige leger som prøver seg.

Ett annet eksempel med tanten min, hun hadde vondt i et øre, og gikk til legen. Legen hadde med seg en mannlig student, og han ville at tanten min skulle ta av seg på overkroppen, men da fikk han høre det fra tanten min. Det var ørert hun hadde vondt i, ikke puppene!

Vi skal ikke finne oss i alt som mannlige leger ber oss om å gjøre

Lenke til kommentar

Dessverre er det mange mannlige leger som prøver seg.

Vi skal ikke finne oss i alt som mannlige leger ber oss om å gjøre

Her er jeg nok ikke enig med deg, Jason Something. De aller fleste mannlige leger er anstendige og gjør så godt de kan overfor pasientene sine. Så hører vi med visse mellomrom om en og annen som gjør noe uetisk. Men det er klart unntakene.

Derfor mener jeg at heldigvis er det få mannlige leger som prøver seg.

Skulle ellers gjerne visst mer fra TS hva som faktisk skjedde.

Dag

Lenke til kommentar

Jeg tenker som så:

Det kan ha vært en glipp, at han ikke mente noe med det (utover et kompliment som påpekt). Var han ung/nyutdannet?

Men det betyr ikke at det være greit. Legen skal være der for deg, ikke omvendt. Synes du det var ubehagelig - bytt fastlege. Hvis ikke kan det stoppe deg fra å gå til legen en gang du trenger å gå til legen, og det er det ikke verdt. Om du tror det var en glipp og la tvilen gå han til gode - flott, gjør det. Men skjer det igjen, skift.

Gutt, for the record.

Forresten, vi kan jo alltids prøve å verifisere DeadManWalkings teori ^_^

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Med så lite som TS utdyper så syns jeg det høres vilt upassende ut.

Enig med deg. Det kan jo være at dette er uskyldig, men inntil det er avklart ville jeg ikke bagatellisert legens oppførsel. Hvis han er uetisk eller krenkende så skal ikke det feies under teppet.

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...