Gå til innhold

Den lille Mass Effect 3 Tråden [ingen spoilere!]

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva som er forskjellen på klassene i spillet. Jeg spilte som Soldier i ME2, og har lyst til å bytte til en karakter som jeg liker. Jeg liker å både som "magiker" og "soldat". Noen tips til hvilken klasse jeg bør velge?

Da er nok Vanguard tingen for deg. En Vanguard er en mellomting mellom Soldier (ren combat) og Adept (ren biotic/magi)

For å svare på det andre spørsmålet ditt:

Soldier: Ren Combat

Adept: Ren Magi

Engineer: Ren Tech

Infiltrator: Combat og Tech

Vanguard: Magi og Combat

Sentinel: Mix av både combat, magi og tech.

Endret av -ErlendA-
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skilnaden ligg i kva våpen du kan/bør bruke, og kva for active powers du har. Adept er heilt Biotic ("magi" :p), medan Engineer er heilt Tech og Soldier heilt Combat. Resten av klassane kombinerer to av kvart element - Vanguard for Biotic/Combat, Infiltrator for Tech/Combat og Sentinel for Biotic/Tech. Både Adept og Sentinel kan kun vere proficient med pistol i ME1 (på første gjennomspeling), i ME2 har dei pistol og SMG frå starten og kan velje eitt våpen til seinare. Infiltrator er Sniper-klassen, Vanguard er utstyrt med shotgun, og har mykje biotics som er nærkampbasert (charge er jo signaturmove).

Adept er favorittklassen min, både i ME2 og (basert på demoen) i ME3. Likte Vanguard i ME1, men syntes Shotgun mista litt for mykje kraft i ME2 - også får du jo gratis trening i eit valfritt våpen seinare, så halvvegs i spelet kan du vere Adept med Assault Rifle ...

På høgare vanskegradar synest eg òg at Adept har betre føresetnadar både for å overleve og for å vere nyttig i fleire situasjonar enn til dømes Vanguard (Singularity for CC, Warp for armor/damage og sterk AoE om du treff nokon i ein singularity med warp).

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Vil du si at Vanguard er mye sterkere enn Sentinel?

Jeg prøvde å spille som Adept i singleplayer-demoen, men jeg følte at Adept tåler mye mindre enn alle andre. I tillegg blir det vanskeligere å slåss mot bosser når man er Adept.

Vanguards er i utgangspunktet best for nærkamper med melee/shotguns/maskinpistoler og nærkamp magi som shockwave og biotic charge, så du blir en slags tank med flere muligheter for a skade fiender (annet enn å skyte med et våpen)Alle krogans er vanguards.

Sentinels er mer fleksible, men mangler de aller beste biotic, combat og tech evene (som Sabotage, Singularity, Statis, Adrenalin Rush, Incendiary/Disruptor/Cryo Ammo)

Gå for Vanguard om du vil vær en litt mer skade-orientert tank, eller for Sentinel om du vil ha en litt mer åpen spillestil.

Endret av -ErlendA-
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når alt kommer til alt synes jeg biotic-orienterte klasser er bedre enn tech-orienterte, da de verste fiendene er organiske (generelt immune mot mange tech powers).

Kan ikke si noe fornuftig om biotics is ME3, men i ME2 er biotic elendig:

Shield og Armor er immune mot flere skills.

Samlet recharge-tid gjør spamming av biotics umulig.

I Mass Effect 1 kunne du bruke kun biotics uten problemer etter noen levelups, i Mass Effect 2 er dette håpløst og virker som det er slengt på som en ettertanke.

Virket også som om Combat-skills i demoen var mer effektive enn Biotic-skills, men vi får se hva som skjer der.

Lenke til kommentar

Uenig i at det er direkte elendig, men ja, det er vanskeligere å være Adept enn Soldier i ME2. Det at Shield og Armor beskytter mot effektene av mange biotic powers er vel bare for å balansere det litt, på samme måte som man må bryte ned Shield før man kan hacke f eks en geth. Hvis man bare kunne slenge en Singularity på fiendene før de i det hele tatt har skjønt at du er der hadde det vært altfor lett.

Felles recharge for powers er jeg enig i at er håpløst, da.

Nå var ikke poenget med originalposten min å si gode ord om hvordan Bioware håndterte biotics i ME2, men at generelt er det bedre å være Biotic enn Tech da mange av de vanskeligste fiendene er organiske, først og fremst Collectors. Warp (Ammo), Dominate og Slam er gull verdt. Skal man slåss mot mekaniske fiender kan man slenge med seg to tech-orienterte squad mates og bruke Advanced Training til å ha en midlertidig tech power.

Endret av Bunnskrap
Lenke til kommentar

Meh, kjører Vanguard eller Infiltrator jeg. Infiltrator er lettere, men Vanguard er raskere og mer gøy.

Bare synd at Melee har blitt gimpet så kraftig i ME3, hvorfor kan de ikke buffe fiender fremfor å gimpe deg :realmad:

Flere nyttige tech-powers enn biotic-powers i ME2 også: Overload, Incinerate, Geth Shield Boost/Tech Armor, Combat Drone, Tactical cloak...

Sammenlign mot biotic: Warp, Charge, Barrier, Singularity...

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker Tech, men du kommer lengre med Warp og Dominate enn Overload og AI Hacking når du skal kjøre gjennom en hær av Collectors og Scions.

Incinerate liker jeg ikke, da er Cryo Blast et mye bedre alternativ.

Combat Drone er en håpløs power, eneste den er god for er å distrahere noen i to sekunder.

Barrier kan sammenliknes med Shield. Tech Armor derimot er en unik power som naturligvis er bedre enn å bare ha Shield, Armor eller Barrier. Videre skal det sies at Tech Armor tilhører Sentinel, som er både Biotic og Tech.

Tactical Cloak er fantastisk.

Hvilke powers jeg og du foretrekker er kun basert på spillestil og strategi, så det er egentlig ingenting å diskutere. Det eneste jeg sier er at faktum er at de fleste offensive Tech Powers preller av hovedfiendene i Mass Effect 2, som er organiske.

Lenke til kommentar

Beste defense-skillen i spillet utenom unity er Geth Shield Boost som også gir +damage.

Husks er jo bare å dra frem SMG og spraye, så vinner du lett. De virkelig slitsomme oppdragene er der du må ta ned flere heavy mechs som Vanguard før du har fått nok powerups til å shotgunne dem close-range.

Eller de uendelig antall soldatene du møter på med skjold...

Lenke til kommentar

Ikke spilt noen av disse Mass Effect spillene men måtte jo prøve demoen idag og det så heftig ut altså, likte veldig at en kan velge spillestil som action,rpg eller mer tag along.

Testet på Pc,X360 og PS3 og det er er endel forskjeller. Ikke på grafikk kanskje men på antall fps. PS3 ser en tydelig sliter ganske mye store deler i demoen. Så det var ganske så skuffende synes jeg. X360 er uten tvil utgaven å velge om en skal spille det på konsoll om en har valget...om demoen representerer det endelige produktet da vel å merke...

Pc er jo uten tvil den peneste men skuffelsen var stor når jeg la merke til at alle cutsceenes var rett fra konsoll utgaven..ikke noe ekstra eye candy. Og kontroll mekanismen er jo overlegen på konsoll, all aim assisten som er det gjør dette med presisjon en ikke diskusjon også.

Personlig går jeg nok for X360 utgaven om det blir noe, dette må spillet på storskjerm med Dolby Digital for å virkelig få den helt store opplevelsen synes jeg.

Endret av _LarZen_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...