Gå til innhold

Den lille Mass Effect 3 Tråden [ingen spoilere!]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil nå heller påstå at Mass Effect 2 bommer litt på RPG-sjangeren jeg, men det er nå så. Vestlige RPG-spill har typisk vært ganske vanskelige også, ta en kikk på The Witcher 2. Jeg ønsker meg egentlig ikke et vanskeligere Mass Effect, jeg ønsker meg et Mass Effect der kampsystemet ikke er grusomt ubalansert og rent kjedelig. Jeg elsker historiefortellingen i Mass Effect, men ME2 var direkte kjedelig utenom historien, heldigvis var det mye historie.

Vel, hver sin smak. Selv hater jeg alt som har med tradisjonell rpg å gjøre, og nettopp av den grunn, elsker mass effect 2. For meg er det helt motsatt: mass effect 1 var etter min mening direkte kjedelig, rett og slett et drittspill, utenom historien. og historien var eneste grunnen jeg spilte det..

 

 

ME3 får som kjent en multiplayer-komponent (*grøss*?).

 

Jeg tror dette er en del av EA sitt forsøk på og nå ut til ett større publikum. Hvorvidt dette er bra eller øker sjansen for at ME3 blir ett spill med fokus på for mange aspekter gjenstår å se.

 

Skjønner ikke hvorfor det er blitt konsensus at med en gang man legger til multiplayer, så må noe mangle i sigelplayer pga. dette. Tåpelig. Hvis multiplayer f.eks. hadde blitt gitt ut som dlc, hadde folk jublet, eller i verste fall bare ikke brydd seg.. :closedeyes:

Endret av formkake
Lenke til kommentar

Vel, hver sin smak. Selv hater jeg alt som har med tradisjonell rpg å gjøre, og nettopp av den grunn, elsker mass effect 2. For meg er det helt motsatt: mass effect 1 var etter min mening direkte kjedelig, rett og slett et drittspill, utenom historien. og historien var eneste grunnen jeg spilte det..

Offtopic:

Ironien i det du sier her og at din snikkommentar om at jeg ser på feil spillsjanger... :!:

Skjønner ikke hvorfor det er blitt konsensus at med en gang man legger til multiplayer, så må noe mangle i sigelplayer pga. dette. Tåpelig. Hvis multiplayer f.eks. hadde blitt gitt ut som dlc, hadde folk jublet, eller i verste fall bare ikke brydd seg.. :closedeyes:

Det er alltid en grense på et spillbudsjett, om multiplayer legges inn vil en viss del av kaka gå med på dette. Veldig enkelt ;)

 

Dessuten er det vanskelig å forestille seg at Mass Effect i Co-Op vil fungere bra: historien spinner rundt én person, og når spillet er 90% historie, 8% skyting, 1% bull, og 1% planlegging har jeg vanskelig for å se hvordan man gjøre noe slikt som Bioware gjør i SWTOR.

 

Personlig misliker jeg DLC, hadde foretrukket en utvidelsespakke et halvt år senere til 300 kr framfor 10 DLC-pakker til 50 kr stykket. Det verste er da DLC som kommer på dag 1, det er kun for å tjene penger at det er med.

Lenke til kommentar

Vel, hver sin smak. Selv hater jeg alt som har med tradisjonell rpg å gjøre, og nettopp av den grunn, elsker mass effect 2. For meg er det helt motsatt: mass effect 1 var etter min mening direkte kjedelig, rett og slett et drittspill, utenom historien. og historien var eneste grunnen jeg spilte det..

Offtopic:

Ironien i det du sier her og at din snikkommentar om at jeg ser på feil spillsjanger... :!:

Egentlig ikke. Du spilte et actionspill og forventet mer rpg, jeg spilte et rpg-spill men forventet ikke noe mer. to forskjellige ting

 

 

Skjønner ikke hvorfor det er blitt konsensus at med en gang man legger til multiplayer, så må noe mangle i sigelplayer pga. dette. Tåpelig. Hvis multiplayer f.eks. hadde blitt gitt ut som dlc, hadde folk jublet, eller i verste fall bare ikke brydd seg.. :closedeyes:

Det er alltid en grense på et spillbudsjett, om multiplayer legges inn vil en viss del av kaka gå med på dette. Veldig enkelt ;)

 

Dessuten er det vanskelig å forestille seg at Mass Effect i Co-Op vil fungere bra: historien spinner rundt én person, og når spillet er 90% historie, 8% skyting, 1% bull, og 1% planlegging har jeg vanskelig for å se hvordan man gjøre noe slikt som Bioware gjør i SWTOR.

 

Personlig misliker jeg DLC, hadde foretrukket en utvidelsespakke et halvt år senere til 300 kr framfor 10 DLC-pakker til 50 kr stykket. Det verste er da DLC som kommer på dag 1, det er kun for å tjene penger at det er med.

 

Ikke glem at kostnadene ved å utvikle en oppfølger er en brøkdel av det første. I denne sammenhengen er det snakk om småpenger så den kjøper jeg ikke.

Jeg missliker dlc sikkert like mye som deg. Det var bare for å illustrere et poeng altså..

Lenke til kommentar

Ikke glem at kostnadene ved å utvikle en oppfølger er en brøkdel av det første. I denne sammenhengen er det snakk om småpenger så den kjøper jeg ikke.

Jeg missliker dlc sikkert like mye som deg. Det var bare for å illustrere et poeng altså..

 

Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at kostnadene ved å utvikle enn oppfølger er så enormt mye mindre enn og utvikle ett frittstående spill. Det er klart at det ikke trengs like mye tid til komme fram til "grunnmuren" til en oppfølger som originale. Mye kan hentes fra originalen men utvikler må komme på nytt innhold som de føler vil gi noe nytt til serien, dette må så utvikles og testes. Siden det første spillet kom ut har teknologien tatt noen steg framover med kraftigere hardware, så hvis gammelt innhold skal brukes om igjen blir det nok gitt en liten overhaling.

 

Som arni90 poengterer så er det slik at de fleste studioene har ett budsjett og en tidsfrist og forholde seg til, disse er gjerne satt av utgiver. Så var det jo dette med at så har Mass Effect så langt dreid seg om historien, jeg sliter litt med og se hvordan/om de tar dette med videre til coop delen. Det kan godt hende det fungerer fint som ett supplement til hoved historien. Det som bekymrer meg er at Bioware prøver å dekke for mange målgrupper og ender opp med å måtte inngå kompromiss på noen områder. Altså at de ikke kan bruke den tiden de trenger til å polere en feature fordi de må ha tre andre ferdige til release.

 

Ikke misforstå, jeg er ikke imot alt som kan virke som multiplayer i ME3. Jeg er bare skeptisk til om det kommer til og gå på bekostning av historien og innholdet til singleplayer delen, som er noe av det jeg har satt mest pris på ved Mass Effect serien så langt. Jeg håper de greier det fordi det er topp at de tør og eksperimentere med konseptet sitt, jeg velger bare og være litt avventende med tanke på resultatet.

Lenke til kommentar

Woo! Fikk early access til demoen (via femshep.com, kun på xbox), har flydd igjennom 1 gang nå, må nesten teste et par til. Men ja. Morro med nytt ME :dribble: Multiplayer-delen av demoen kommer visst online 14.

 

Driver og flyr igjennom ME1 på PC nå, alle mine saves ligger på xboxen. Skal fly igjennom ME2 også så jeg har en save å importere til ME3. OG jeg håper spillet får en eller annen form for støtte for 3 skjermer. Blir uansett noen timer med ME-love før 9. Mars.

 

MASS EFFECT!!! :love:

 

Ang. MP: Tror ikke det kommer til å påvirke historien noe, og tror ikke det har fjernet fokus fra singleplayer heller. Det blir en alternativ måte å bli klar til siste fighten på, omtrent som at man kunne spella en form for MP i ME2 i stedet for å gjøre lojalitetsoppdrag, for å få "best" mulig slutt. DERSOM MAN ØNSKER DET!!! Personlig kommer jeg til å teste absolutt alt som finnes, har opptil flere chars fra ME1-ME2 som skal importeres, så regner med at jeg får med alt av historie OG litt MP på si'. Rimelig sikker på at jeg i alle fall skal spille igjennom 2 ganger på xboxen i tillegg til på PC. Blir så braaa!!

 

Ang. demoen består den for det meste av deler vi har sett før i diverse gameplay trailere. Begynner på jorda, så er det den delen med krogan-dama. På jorda er man level 1, i krogan-delen begynner man på level 12 så man får testet litt talentpoeng etc. Virker veldig greit det her, større muligheter for spesialisering enn tidligere.

 

VELDIG spent på historien. Hvor passer TIM inn i det her, f.eks. Hvor er den oppførselen her pro-human.

 

Edit : MP delen skal ikke være knyttet til singleplayerdelen direkte, annet enn å påvirke Galactic Readiness verdien. Man spiller ikke som Shepard, man velger en rase mellom i alle fall Turian, Salarian, Human, Asari, Drell, Krogan ++ Men man påvirker en eller annen ting som heter Galactic Readiness som vel sier noe om hvor bra oppgjøret med reaperene går. Omtrent som å gjøre loyalty missions i ME2 før suicide missionet eller noe. Galactic Readiness kan økes både med MP og SP og man trenger ikke MP for å makse den.

 

TL;DR : Ohmigoshohmigoshohmigosh!!!

Endret av Purplehaze
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Personlig misliker jeg DLC, hadde foretrukket en utvidelsespakke et halvt år senere til 300 kr framfor 10 DLC-pakker til 50 kr stykket. Det verste er da DLC som kommer på dag 1, det er kun for å tjene penger at det er med.

 

Det du sa. Day 1 DLC spesielt, er en så usmakelig skamløs måte å prøve cashe inn litt mer på en utgivelse at jeg blir kvalm. Er det innhold til spillet som er utviklet etter utgivelse så kan jeg svelge å punge ut litt mer dersom jeg vil utvide spillet mitt med en eller flere DLC, men å betale ekstra for innhold som mest sannsynlig allerede ligger på disken eller er nedlastet fra dag en ? Det burde faktisk ikke vært lov. Det bør bli lovpålagt at utgivere tvinges til å opplyse om at man ikke har kjøpt hele spillet. Kall det Trial, Starter, Light eller noe sånt.

 

Husker når jeg kjøpte super street fighter IV på PS3, så lå alternative kostymer til alle karakterene allerede på blu-ray disken, men man måtte betale ekstra for å faktisk se dem i spillet. SUKK.

 

 

Lenke til kommentar

Husker når jeg kjøpte super street fighter IV på PS3, så lå alternative kostymer til alle karakterene allerede på blu-ray disken, men man måtte betale ekstra for å faktisk se dem i spillet. SUKK.

akkurat alternative kostymer er en ting, det påvirker ikke spillet online ller offline på noen annen måte enn estetisk. dessuten sitter artdesign-teamet uten noe å gjøre etter at spillet går inn i betatesting, å lage alternative kostymer ikke noe som går ut over spillet. Det er fortsatt griskt, men du sitter ihvertfall ikke med urettferdige fordeler.

 

Langt verre når man får collector's edition som deler ut massive fordeler og OP utstyr fra første øyeblikk. Eller som i BF3 der man fikk spesielle våpen og tilbehør i tillegg til back to karkand for å forhåndsbestille.

 

Mass effect 2 hadde blood dragon armor og collector armor, helt greit i mine øyne.

Lenke til kommentar

Edit : MP delen skal ikke være knyttet til singleplayerdelen direkte, annet enn å påvirke Galactic Readiness verdien. Man spiller ikke som Shepard, man velger en rase mellom i alle fall Turian, Salarian, Human, Asari, Drell, Krogan ++ Men man påvirker en eller annen ting som heter Galactic Readiness som vel sier noe om hvor bra oppgjøret med reaperene går. Omtrent som å gjøre loyalty missions i ME2 før suicide missionet eller noe. Galactic Readiness kan økes både med MP og SP og man trenger ikke MP for å makse den.

 

TL;DR : Ohmigoshohmigoshohmigosh!!!

 

Dette virker definitivt som en bra metode for å flette multiplayer elementene sammen med singleplayer historien. Låser ikke av deler av innholdet for de som ikke vil/kan spille multiplayer. Gjenstår å se hvor bra gameplay mekanikkene til ME passer til multiplayer så jeg kommer nok til og prøve multiplayer demoen når denne kommer.

Lenke til kommentar

De har allerede utviklet dette. Selvsagt ikke like sofistikert, men så en film(som i klipp fra virkeligheten) der to person skulle bære et stort jernskjold opp en tribune. Han med drakten klarte det np. Han andre holdt på å dø.

Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...