ltdata Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Noe jeg lurer på: Er det mulig for en vanlig forbruker å koble sammen 2 pcer slik at man kan få brukt 2 cpuer? altså cpu kraften fra begge maskinene? Og hvorfor lager man ikke bare hovedkort med flere cpuer og flere kjølere? og at disse samarbeider. Det vil vel løse begrensningen temperatur gir. Er jeg helt på villspor nå ? Lenke til kommentar
roffenn Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 (endret) Tror ikke det finnes noe slikt... Men hovedkort med to 2 cpuer finnes slik som SR2:) Edit; vet ikke om dette jobber samme eller om det blir mere 2 pcer Endret 12. desember 2010 av roffenn Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Sammenkobling finnes, dette kalles clustering men fungerer ikke på den måten du tenker på her, største problemet er rett og slett overføringshastigheten som kreves og at det uansett blir for mange ledd å hoppe igjennom da data skal fra CPU kjerne 1, til brikkesett, derifra til la oss si maskin nr 2, og inn i brikkesettet for maskin nr 2, og deretter til CPU, dette tar "lang" tid i CPU verdenen og flaskehalsen blir overføringen mellom maskin 1 og 2. Clustering derimot bruker ethernet kabler om jeg ikke husker feil og deler lasten som skal til en webserver. Men det å lage en maskin med flere prosessorer, ja dette er gjort, du kan få opptil 4 sokkeler om du vil ha, men prisen er stiv. Årsaken er at brikkesettene må gjøres om, og at hovedkortene blir kompliserte med baner som skal i alle rettninger. For å få optimal ytelse så må jo en kjerne på CPU 1 kunne snakke direkte med en annen kjerne på CPU 3 for eksempel uten for mye mellomledd som tar tid. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 12. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2010 ok det forklarte meget bra det jeg lurte på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå