Shulgin Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 tåa: Jeg skulle sagt det nettopp slik selv, om jeg bare hadde hatt ordforråd for det. Nå krever ikke dette mer enn en håndfull kommandoer og et par timer å slå ihjel, men det er likevel et sted å begynne (hvis man har tenkt til å begynne med programmering). Qbasic er kjempefint til tidlig eksperimentering hvis man ikke riktig vet hva programmering er, men har lyst til å prøve. Det er ikke noe problem å lage enkle programmer bare ved hjelp av hjelpefilen som er med....lykke til... Jepp, QBasic er kos på lørdagskveldene. Lagde en del programmer når jeg var 10-11, tror jeg, uten spesielt store problemer (kodene var jo svært simple også, men jeg fikk allikevel til en god del). Er heller ikke vanskelig å vise grafikk i QBasic, sånn som å tegne hvite piksler og få dem til å falle som snøfnugg, i motsetning til DirectX og OpenGL. Når jeg tenker meg om, så ville jeg begynt med QBasic hadde jeg vært deg. Jeg vet også at det er mye gøyere å programmere om man får det til, enn å sitte å dra ut ferdige figurer og gi dem ferdige scripts. Last ned QBasic her: http://download.microsoft.com/download/win...N-US/olddos.exe Tutorialer filer, og mye mer her: http://www.qbasic.com/ Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 Husker tidlig i vinter når vi satt i IT'en og lagde "11 september" spill med bilder fra wordart i VB. Byggninger, fly, flammer, US flagg. Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 Har programmert et par 2D-spill i QB og Delphi, riktignok er det bare Labyrint som har blitt noe mer enn et eksperiment, men man lærer da av eksperimenter også. Dessverre er jeg interessert i altfor mye forskjellig for å bli riktig proff på noe område (programmering, elektronikk, potetkanoner, filmer, musikk, høyspenning for å nevne noe). Mitt neste prosjekt er et interface mellom PCen og en gammel LCD-skjerm jeg har liggende, og da må jeg lære meg PIC assembler i tillegg... Vil anbefale å ikke sette seg mål man ikke aner hvordan man skal klare, for så å prøve å finne ut hvordan, de gangene jeg har gjort det har jeg ikke kommet noen vei. Men hvis man setter seg realistiske (om enn vanskelige) mål, og så oppnår dem, lærer man nok i prosessen til å kunne sette og oppnå enda høyere mål i fremtiden. Lenke til kommentar
Joachim_F Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 Du kan prøve feks Dark Basic. Det er fint program til å begynne å lage spill i. Vel, nå har jeg liten aning, samt ingen erfaring med Dark Basic. Det er koding det er snakk om, Basic, med andre ord, eller? Kjenner til Visual Basic og QBasic, men ikke Dark Basic. :-? Dark Basic og Blitz Basic er to programmeringsspråk spesiallagede for spillprogrammering (i motsetning til Visual Basic og QBasic). De er begge rimelig kraftige, men samtidig ganske "lette" å lære i og med at de bygger på Basic-konseptet. http://www.darkbasic.com/ http://www.blitzbasic.com/ (ta en titt på http://www.blitzcoder.com/ for å se hva som har blitt laget med dette programmeringsspråket) Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 Ok, takk for svar. Når jeg ser det, opdager jeg at jeg heller skulle valgt noen av dem framfor QBasic antar jeg. Men uansett, nå er det C++ og DX ikke Dark Basic eller Blitz. Lenke til kommentar
nord Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 huff,huff, hadde det kaotiskt nok med å lage maps i generals Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 huff,huff, hadde det kaotiskt nok med å lage maps i generals Nå har ikke jeg prøvd editoren til Generals, men jeg går ut ifra at man drar ut det man vil ha på mappet. Programmering er helt annerledes, og antagelig mye gøyere. Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 4. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2003 Noen som kan sende meg et eget produsert spill.... På E-Mail????????? Arsenal_RULES Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Noen som kan sende meg et eget produsert spill....På E-Mail????????? Jeg fatter ikke helt hva du vil med ett av våre spill (eller alle spørsmålstegnene), men det er jo tonnevis med andre spill folk har lagd på nettet. Det er det man har Google for. Det er ikke noe spesielt med spillene til dem på Gamer.no i hvert fall. Ta en titt på: http://www.gamedev.net/community/gds/ Det er som sagt millioner med spill på nettet, og jeg kan ikke skjønne hvorfor du trenger ett fra noen på Gamer.no. Glem det, du har i hvert fall masse spill der. Lenke til kommentar
slash Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 no man is an island og alt det der. poenget mitt er som følger: gjør som meg, bli med på ett eller flere mod-prosjekt. da har du tilgang på store talentressurser. i et slikt samarbeid kan du lære masse. pluss at du lager verdifulle kontakter, som kan være nyttig på et senere tidspunkt. Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 gjør som meg, bli med på ett eller flere mod-prosjekt. da har du tilgang på store talentressurser. i et slikt samarbeid kan du lære masse. pluss at du lager verdifulle kontakter, som kan være nyttig på et senere tidspunkt. Hø? Kan man bli med et mod-prosjekt, for eksempel, uten noen som helst programmeringserfaring, modelleringerfaring, eller lignende? Tvilsomt, men hadde absolutt vært kult. Man trenger antagelig litt erfaring først, og det er antagelig den erfaringen karen er ute etter, selv om det ikke høres ut som om han vil gå så langt. Selv foretrekker jeg å bruke fantasien, og lage det nettopp jeg har lyst til, selv om man ikke kommer langt slik senere, funker vanligvis bra til et førsteprosjek. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Hvordan fungerer egentlig kommunikasjonen i slike mod-prosjekter? Er det ikke vanskelig å samordne oppgavene uten et skikkelig system for hvordan ting skal gjøres. Bruker de vanlige utviklingsmodeller, eller er det bare tut å kjør for å få til noe? Og som Sanoj spør, trenger man noe efraring? Hvem som helst kan vel ikke bare bli med? Lenke til kommentar
Erad Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Mod teams ja.. Høre moro ut. hvis det er noen som tenker på noe med half-life så kan jeg være med som model/map desginer. Her er et map jeg har laga for Team Fortress Classic http://www.home.no/myhren/SandBowl_V3.zip holder også på med et nytt brett. Hobby er fint å ha gett. Lenke til kommentar
slash Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Hø? Kan man bli med et mod-prosjekt, for eksempel, uten noen som helst programmeringserfaring, modelleringerfaring, eller lignende? Tvilsomt, men hadde absolutt vært kult. Man trenger antagelig litt erfaring først, og det er antagelig den erfaringen karen er ute etter, selv om det ikke høres ut som om han vil gå så langt. Selv foretrekker jeg å bruke fantasien, og lage det nettopp jeg har lyst til, selv om man ikke kommer langt slik senere, funker vanligvis bra til et førsteprosjek. du trenger ikke masse erfaring i starten. begynn med å lage kart til et populært spill. (ut2oo3 og halflife er jo plankekjøring når det gjelder kart.) sier du tydelig ifra at du vil være med for å lære, skulle det ikke være noe problem. og det er mer enn bare det tekniske når det gjelder spillmakeri. f. eks. konsepttenginger, storyskriving, webmastering, betatesting og promotion. (for å nevne noen) og smetho: forum og irc/msnm er greie måter å kommunisere. de fleste har en liste over ting som må gjøres. så sier medlemmene ifra hva de kan gjøre, og omtrent når de vil være ferdig. det er også alltid viktig å ha en prosjektleder som har god oversikt. Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Selvfølgelig har man mange forskjellig områder på i et mod-prosjekt. Om det virkelig går så fort å bli med et på et prosjekt, så tviler jeg ikke på at det svært god læring. Antagelig noe folk bør vurdere. Når jeg ser slike tråder igjen, begynner det som oftes å gnistre igjen. *Programmere nå* Lenke til kommentar
Erling E. Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 I 1998-2000 lagde jeg et online rollespill kalt Era Online. Det ble rimelig populært, med milliontreff på nettsiden (som da var eraonline.net), forum med flere tusen registrerte, og et nyhetsbrev på omtrent tusen medlemmer. Jeg stod vel for omtrent 90% av utviklingen, der i blant all kodingen, men fikk diverse grafikere fra rundt om i verden til å bidra med litt grafikk. I 2000 var jeg på TVNorge med det, og i slutten av samme år sluttet jeg å jobbe med det for jeg hadde ikke nok tid. Ikke undervurder hvor mye arbeid som går inn i et slikt prosjekt. Jeg kodet det i Visual Basic med DirectX, med omtrent 30.000 linjer kode (og nå er VB et veldig enkelt språk), et tusentalls forskjellige grafikkelementer, en således enorm verden og hver server kunne støtte godt opp mot 200 spillere på én gang. Det var et veldig morsomt prosjekt å jobbe med, men den gang hadde jeg mye mer fritid enn nå. Du kan vel si jeg jobbet daglig med det, i flere timer hver eneste dag de to årene. Spillet kan ligne litt på Zelda, faktisk bare med langt mer avansert og detaljert grafikk. 2D måkeblikk. Når jeg husker tilbake på det, ble det faktisk ekstremt populært, og jeg deltok i intervjuer for rollespill-nettsteder og lignende. Var en veldig morsom tid. Per i dag er det en amerikaner som prøver å lage en etterfølger, men baserer seg på samme kode og grafikkstil. Også noen som prøvde å lage en 3D-versjon, men jeg vet ikke hvordan det gikk. Jeg ga ut all kildekode og rettigheter som "public domain" da jeg slutter å jobbe med det. Det var mitt bidrag :wink: Lenke til kommentar
smetho Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Leste faktisk om det en gang tidligere Erling, men husker ikke helt hvor det var. Muligens du sa noe her på forumet en gang. Spennende! Du har ikke planer om noe nytt prosjekt? Lenke til kommentar
Erling E. Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Leste faktisk om det en gang tidligere Erling, men husker ikke helt hvor det var. Muligens du sa noe her på forumet en gang. Spennende! Du har ikke planer om noe nytt prosjekt? Nei, som sagt, tiden strekker ikke til lengre. Når det gjelder å "soloe" et prosjekt på slik en størrelse, er det sosialt selvmord Men jeg legger ikke skjul på at Era Online: Rebirth har hatt sin debut i idéboksen! Lenke til kommentar
tåa Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Selv foretrekker jeg å bruke fantasien, og lage det nettopp jeg har lyst til, selv om man ikke kommer langt slik senere, funker vanligvis bra til et førsteprosjek. Que? Når man lager spill bør man jo bruke fantasien og lage nettopp det man har lyst til. Det må jo være gøy å arbeide med, ellers blir det garantert dårlig! Hva mener du egentlig? :-? det er mer enn bare det tekniske når det gjelder spillmakeri. f. eks. konsepttenginger, storyskriving, webmastering, betatesting og promotion. (for å nevne noen) Joda, det er sant det. Likevel er det heller tvilsomt om du blir ansatt i et spillfirma uten programmeringskunnskaper. Jeg tror ikke folk er så interessert i en som bare forteller hvordan spillene skal være. Derimot er det en fin bonus om du kan flere ting. Selv jobber jeg med alt fra historier til spesifikke gameplay-elementer. Det er bare å glede seg, dere! Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Selv foretrekker jeg å bruke fantasien, og lage det nettopp jeg har lyst til, selv om man ikke kommer langt slik senere, funker vanligvis bra til et førsteprosjek. Que? Når man lager spill bør man jo bruke fantasien og lage nettopp det man har lyst til. Det må jo være gøy å arbeide med, ellers blir det garantert dårlig! Hva mener du egentlig? :-? Det der var maks dårlig formulering og argumentering. Mente at jeg personlig foretrakk å lage et spill fra bunnen av - et spill basert på alle mine drømmer tidligere (alt for mange), osv. Men det er vel fordi jeg er alt for glad i å designe spill til at jeg orker å starte som map-designer et sted. Dumt sikkert, men det orker jeg ikke nå. Vil heller sette sammen alt jeg har tenkt på tidligere til ett spill, selv om det aldri blir ferdig. Alltids gøy å ha et design-dokument på noen hundre sider. Var litt liten mening i meningen min, men så, så. Å begynne med å gjøre noe så enkelt som å lage maps for et mod-team er vel antagelig det beste og enkleste. :-? Det er bare å glede seg, dere! Som om jeg skulle sagt det selv. Håper inderlig at jeg kan si "dere hadde noe virkelig bra å glede dere til, ja" i etterkant. Og Erling: Kan ikke du ta å starte opp en EO-server i en måned eller to, slik at vi som ikke fikk det med oss kan få en sjanse? Hadde vært artig å prøve, for toeren... ehh, er dårlig, samtidig som den aldri blir ferdig. Era Online ser mye bedre ut. Ja, og musikken er mange ganger bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå