roarkv Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 La oss si at du har flere pc'r på hjemmenettverket ditt som er online 24 timer i døgnet. Barna hjemme får besøk av sine venner og vennen tar med seg sin egen pc og ønsker internett-tilgang. Hva gjør dere da? Lar dere denne vennen få koble seg til hjemmenettverket? Da har du jo gitt ukjente tilgang til alt som deles på dette hjemmenettverket eller hva? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Jeg kjører todelt trådløsnett; åpent ukryptert med kun nettilgang og ingen tilgang til lokalnettet, og wpa2-kryptert privatnett for egne maskiner. I tilleg deler jeg ingenting viktig på nettverket uten at det ligger passord på det, siden det ikke er unormalt at jeg selv putter fremmede pc-er på det kablede nettverket her. Så vidt jeg vet fins det få vanlige rutere med god gjestenett-funksjon - men det trenger man virkelig ikke om man bare er forsiktig med hva man deler. (Forøvrig bør du ikke dele noe som helst om ikke trådløsen er nogenlunde sikret. MAC-filtrering/WEP fungerer ikke! Ei heller standardpassordene fra Telenor, siden de nå ligger på nett.) Lenke til kommentar
roarkv Skrevet 12. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2010 Jeg kjører todelt trådløsnett; åpent ukryptert med kun nettilgang og ingen tilgang til lokalnettet, og wpa2-kryptert privatnett for egne maskiner. I tilleg deler jeg ingenting viktig på nettverket uten at det ligger passord på det, siden det ikke er unormalt at jeg selv putter fremmede pc-er på det kablede nettverket her. Så vidt jeg vet fins det få vanlige rutere med god gjestenett-funksjon - men det trenger man virkelig ikke om man bare er forsiktig med hva man deler. (Forøvrig bør du ikke dele noe som helst om ikke trådløsen er nogenlunde sikret. MAC-filtrering/WEP fungerer ikke! Ei heller standardpassordene fra Telenor, siden de nå ligger på nett.) OK - hvordan kjører du todelt trådløsnett? Bruker du to stk trådløse routere? Kan du forklare.... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Routere som f.eks D-link DIR-655, kan kjøre to trådløsnett. Et gjestenett som kun er koblet til internett og et normalt som er koblet sammen med LAN. Lenke til kommentar
roarkv Skrevet 12. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2010 Routere som f.eks D-link DIR-655, kan kjøre to trådløsnett. Et gjestenett som kun er koblet til internett og et normalt som er koblet sammen med LAN. OK , så du mener man må ha DIR 655 for å få en løsning på mitt problem? Jeg har en 3Com 3CRWER300-73 og den kan ikke løse dette? Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 I tilleg deler jeg ingenting viktig på nettverket uten at det ligger passord på det, Det er nok et godt tips. Jeg har reagert litt på at mye utstyr og protokoller later til å være tilpasset å dele ut "alt". Når jeg satte opp en Readygear NAS så var standardoppsettet at alle share-ene var delt med skrivetilgang til alle, og det sto veldig lite i bruksanvisningen om hva man burde gjøre hvis man ville begrense tilgangen. Og DLNA-protokollen som blant annet PS3 bruker for streaming har såvidt jeg vet ikke støtte for passordbeskyttelse. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 OK , så du mener man må ha DIR 655 for å få en løsning på mitt problem? Jeg har en 3Com 3CRWER300-73 og den kan ikke løse dette? Nei, ikke som jeg kan finne ut i farten. Lenke til kommentar
roarkv Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Jeg plukket frem igjen min "gamle" Linksys ruter igjen - dette er en fenomenal god ruter WRT54G! Jeg leste litt mer om DD-WRT som utvikler egen software til rutere og de har en løsning som gjør at ruteren min nå kan kjøre 2 stk trådløse nett! Nå har jeg laget et eget nett for gjester og de holdes utenom det private nettverket. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Pass på at du skiller det private og det andre nettverket. http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Dual_SSID_one_for_public_network Lenke til kommentar
roarkv Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 (endret) Pass på at du skiller det private og det andre nettverket. http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Dual_SSID_one_for_public_network Takk for svar! Ja, jeg passet på å skille det private og det andre nettverket ved å følge denne: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Multiple_WLANs Endret 14. desember 2010 av roarkv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå