parmann Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Har fått en del BSOD siden jeg bygget maskinen. I starten kom de med ujevne mellomrom og det kunne gå en måned mellom hver. Brydde meg ikke så mye om dem da, men siden starten av oktober har jeg hatt veldig mange (14-15 stykker). Har lest en del rundt på forumer og slikt, men klarer ikke å finne ut av hva som er årsaken. Her er feilmeldingene fra de 5 siste minidumpene: -- BugCheck 124, {0, fffffa80068c38f8, 0, 0} Probably caused by : hardware BugCheck A, {771d718d, d, 8, fffff80002cdd630} Probably caused by : ntkrnlmp.exe ( nt!PoIdle+53a ) BugCheck A, {6c93f2, d, 8, fffff80002c8a630} ***** Debugger could not find nt in module list, module list might be corrupt, error 0x80070057. Probably caused by : Unknown_Image ( ANALYSIS_INCONCLUSIVE ) BugCheck 50, {ffffffffffffffac, 1, fffff800031fb6d8, 0} Could not read faulting driver name Probably caused by : ntkrnlmp.exe ( nt!PoIdle+53a ) BugCheck A, {170, d, 0, fffff80002cdf5fc} Probably caused by : ntkrnlmp.exe ( nt!KiPageFault+260 ) -- Legger forøvrig også ved alle minidumpene jeg har fått siden jeg reinstallerte os i august. - Windows 7 Home Premium - x64 - OEM versjon - Maskinen er 1 år og 2 måneder gammel, bygget selv - Nåværende OS installert i august - Intel Core? i7 Quad Processor i7-920 4,8GT/sec, 8MB, Boxed - XFX Radeon HD 4890 1GB "xXx" GDDR5 PCI-Express 2.0 - ASUS P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366 DDR3 - Corsair Powersupply HX 750W Modular - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 Kit w/3x 2GB XMS3 modules) - Western Digital VelociRaptor 150GB, 10000RPM, SATA, 3 Gb/s, 16MB - Noctua NH-U12P SE1366 CPU Kjøler Socket 1366, 19.8dB(A) Minidump.zip Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Dette sier vel sitt: Probably caused by : hardware Mao enten: minne, hovedkort, skjermkort osv. Kjør tester på maskinvaren(minnetester osv.), sjekk at de fungerer riktig, har riktige temperaturer, er riktig konfigurert...osv. Lenke til kommentar
keitran Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 (endret) Har liknende problemer. Fått ned hyppigheten på BSOD ved å bytte ut AVG med Avast, bytte ut lyd-drivere, samt slette og lagt inn ATI-driverne på nytt. (Med DriverCleaner eller no`sånt) Har btw 2x 4890 i CF. For min del tror jeg det er enten CPU, GPU eller RAM. Men har lagt det på hylla å finne ut av det da jeg har fått ned hyppigheten en del. EDIT: Memtest86 viser at det neppe er minnet mitt som er problemet Endret 12. desember 2010 av keitran Lenke til kommentar
parmann Skrevet 12. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2010 Dette sier vel sitt: Probably caused by : hardware Mao enten: minne, hovedkort, skjermkort osv. Kjør tester på maskinvaren(minnetester osv.), sjekk at de fungerer riktig, har riktige temperaturer, er riktig konfigurert...osv. Jeg så selv at det sto hardware der, men da dette er den eneste av et tyvetalls bsod som har hatt denne feilmeldingen, anser jeg dette for å være en anomali. Har dessuten testet til det kjedsommelige komponenter som minne (memtest, prime95), hddisk (Western digital data lifeguard diagnostics), skjermkort (3dmark06) uten resultat. Jeg kjører real temp 300 for å forsikre meg om at jeg ikke ligger for høyt temperaturmessig. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Egentlig ikke, en bugcheck 0x124 med 0 som første paramteter er en WHEA feil som sier at en MCE er blitt oppdaget. MCE (Machine Check Exception) betyr at prosessoren oppdaget at noe var galt med maskinvare og notifiserte da dermed operativsystemet via WHEA arkitekturen. At man får opp fullt av forskjellige BSOD er også det som er forenelig med hardwarefeil. Softwarefeil er som regel mye mer systematiske og konsekvente. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå