MiSP Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 (endret) Jeg skal snart kjøpe ny TV, Panasonic G20. Skal bruke Yamaha RX-V767 som receiver. Jeg kobler da AVR og TV sammen via HDMI 1.4-tilkoblingen. Hvis jeg bruker den integrerte kortleseren eller hva det er i TV-en (skal ha Canal Digital), kan lyden da sendes ut fra TV-en til AVR slik at jeg får like god lyd om om hvis jeg hadde hatt en ekstern dekoder koblet via AVR? Endret 12. desember 2010 av MiSP Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 HDMI er enveis (en sannhet med modifikasjoner, men lyd og bilde går bare en vei). Du må i så fall koble en kabel fra lydutgangen på tven til en inngang på forsterkeren. Det vanligste er at tven har en s/pdif utgang. Der du kobler en toslink kabel til forsterkeren. Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 12. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2010 (endret) Jeg leste på et annet forum (kort innlegg) at det gikk an å gjøre det slik, og har plukket opp begrepet "return channel" i sammenheng med HDMI 1.4, så trodde kanskje det gikk an å gjøre det slik. Da også med tanke på at verken lyd eller bilde skal gå fra forsterkeren til TV-en hvis jeg bruker integrert tuner i TV-en; det virket som om HDMI da kunne bli brukt motsatt vei til lyd. G20 har S/PDIF ut, men noen mener at lyden der ikke blir noe mer enn stereo (link). Men jeg skjønner ikke helt dette med "passthrough". Jeg er naturligvis ute etter at lyden skal komme ubehandlet frem til receiveren, som jo er laget for å dekode den på best mulig måte. Endret 12. desember 2010 av MiSP Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 s/pdif støtter kun 2 kanaler pcm. Men flerkanals tv sender ikke 5 kanaler pcm, de sender et Dolby Digital eller DTS ferdig-komprimert lydsignal, som kan sendes gjennom s/pdif. Dog ser det ut til at Panasonicen støtter audio return på en av inngangene, "Audio Return Channel (Input 1)" Så med en hdmi 1.4 forsterker burde jo dette vøre lettere enn s/pdif. Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 12. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2010 (endret) Ja, ser den har ARC på HDMI2-inngangen (bilde), og Yamahaen støtter også ARC. Så hvis jeg har koblet receiver og TV sammen via denne, så kan jeg med fordel bruke den integrerte tuneren i TV-en og uten videre få like optimal lyd fra anlegget som med ekstern dekoder? (Lyden kommer ubehandlet fram til receiveren?) Endret 12. desember 2010 av MiSP Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Lyden er digital og du vil få et like perfekt resultat uansett hvor det konverteres fra DD til pcm, så det er ikke noe å bekymre seg for. Jeg bruker dekoderen i min LG tv, og det gir meg betraktelig bedre bilde enn de dekoderne jeg har sett på, så det er nok en fordel å bruke tven sånn sett. Men husk på at du trenger en CA modul også. http://kabel.canaldigital.no/kabel-tv/TV/Temasider/IDTV/IDTV/ Pleier å ligge på 4-500kr. Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 12. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2010 Klar over modulen, ja. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Billigste jeg fant var på hifiklubben, og de skulle ha 698 http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehor/annet-tilbehor/canal-digital-ca-modul.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå