Gå til innhold

Bygge ny Server, Hovedkort og Processor

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Etter nyttår skal jeg det bygges en ny server til backup, lagring og hosting av ftp. Jeg er ikke helt ny til dataverden, men trenger likevel noen gode råd til hva jeg burde gå for.

Jeg har alerede bestemt meg for å gå for et Fractal R3 Black Kabinett. Det jeg trenger råd til nå er hvilket hovedkort jeg bør velge. Er det lurt å gå for en Xeon processor eller kan jeg bruke noe annet som er strøm effektivt og regnekraftig.

Hva anbefaler dere?

Jeg skal kjøre 4-5 disker i RAID 1/ RAID 5 så RAID støtte på hovedkortet ville ha vært top!

Endret av Bakura
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Driver og leser at det RAID kortet du linker til ikke er så veldig stabil på linux servere pga drivere. Kjører Ubuntu Server selv så... noen som har innspill til noen gode RAID løsninger?

Leste det jeg og, satset på at du ikke kjørte Ubuntu :tease:

Skal ærlig innrømme at RAID-kontroller til Linux ikke er min sterke side, gidder ikke å anbefale noe som et skudd i blinde :-)

Lenke til kommentar

Har du noen grunn til å kjøre hardware-raid? Jeg spør fordi jeg synes det i denne sammenghengen er en unødvendig utgift - som i tillegg kan skape ekstra utfodringer. I tillegg så er det spørsmålet om "ekte" hardware raid kontroller og den typen som er linket til som ikke har egen prosessor, men bruker maskinens cpu. En "ekte" vil ha kjøleribbe - og koste mer.

Kjører Ubuntu server med software raid 5 på 4x2TB (WD Green) og har ingen problemer med å mate gigabitnettverket. mdadm verktøyet er greit å bruke, og støtter spare og sending av e-post hvis status endres. Utvidelse av array går også greit. Begynte med 3 disker selv, og la til en senere.

Det er ikke rare prosessoren en trenger, men det er greit å ha et hovedkort med mange sata-porter. 6Gb ser jeg ikke helt poenget med i praksis, men USB 3 kan være kjekt å ha.

Lenke til kommentar

Ikke for å være "mot" Skognisse - men ut fra personlig erfaring så må jeg komme trekkende med følgende tanker:

Da er det en av de tingene med hardware-kontroller som en må tenke på dukker opp. Hvis en har data en ikke ønsker å miste på raidet (vel, det er jo ofte en grunn), hva skjer hvis kontrolleren slutter å virke? Eller mer korrekt, hva kan/må en gjøre for å få tilbake innholdet da? Hvis en har et svar på dette som en er fornøyd med, så er det greit - hvis ikke så har en et potensielt problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...