Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å spandere et skikkelig kamera som julegave til meg selv, men er litt usikker på hvilket kamera som er det lureste kjøpet, som sikkert mange førstegangskjøpere er. I første omgang kommer jeg nok ikke til å drive me særlig skifting av objektiver og slikt, muligens bare et fish-eye. Jeg er relativt y når det gjelder foto, så det er nok en fordel å begynne på et kamera som kanskje ikke er det mest avanserte. Har kikket litt både på speilrefleks og hybridkameraer, men ville gjerne spørre meg litt rundt før jeg bestemte meg.

Har kikket litt på sony sitt a33 som virker helt suverent, men også litt på nex-5 og lumix G2. Noen inspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor viktig er størrelsen? Hva har du tenkt å ta bilder av? Er det viktig å kunne bruke det i regn? Hva er budsjettet på? Er film viktig?

Gjerne litt info om hva du trenger før du kan få råd.

Men som sagt, a33 er et veldig bra kamera. På DPreview forumet er det ekstremt mange fornøyde a33 eiere, som er svært imponert over det. Men det er litt vanskelig å vite om det passer til deg før du sier hva du trenger det til

Lenke til kommentar

Ja beklager,informerte nok litt lite. Størrelse har ikke så veldig mye å si egentlig, og det er ikke viktig for meg at det skal være "regnsikkert" heller. Ville helst hatt bra filmfunksjon, men 720p som det er på G2'en holder, det er ikke nødvendig med 1080p.

Når det kommer til hva jeg skal ta bilder av er jeg ikke helt sikker enda. Men blir nok mer litt artistiske bilder hvor jeg vil prøve å få til et litt kult motiv på f.eks piano tangenter for å nevne noe. Blir nok mindre bilder av landskap og utflukter.

Siden dette er mitt første systemkamera og jeg ikke har peiling på alle de manuelle instillingene har jeg ikke så veldig høyt budsjett, så a33en er egentlig litt dyr. Har sett G2'en til 4800 som jeg mener går til nøds. Men lurer også på om jeg gjerne skal begynne helt enkelt med f.eks sony sin a290 til 2700 ?

Lenke til kommentar

Ja beklager,informerte nok litt lite. Størrelse har ikke så veldig mye å si egentlig, og det er ikke viktig for meg at det skal være "regnsikkert" heller. Ville helst hatt bra filmfunksjon, men 720p som det er på G2'en holder, det er ikke nødvendig med 1080p.

Når det kommer til hva jeg skal ta bilder av er jeg ikke helt sikker enda. Men blir nok mer litt artistiske bilder hvor jeg vil prøve å få til et litt kult motiv på f.eks piano tangenter for å nevne noe. Blir nok mindre bilder av landskap og utflukter.

Siden dette er mitt første systemkamera og jeg ikke har peiling på alle de manuelle instillingene har jeg ikke så veldig høyt budsjett, så a33en er egentlig litt dyr. Har sett G2'en til 4800 som jeg mener går til nøds. Men lurer også på om jeg gjerne skal begynne helt enkelt med f.eks sony sin a290 til 2700 ?

Skal du ta nærbilder er det greit med en macrolinse. Her har sony en som funker bra til rundt 2000. Link til japan photo.

Fant noen bilder tatt med linsen og. Google sal30f28 for flere. Jeg har prøvd denne linsen en dag selv med mitt A500, og den fungerte helt fint. Var godt fornøyd med den. Denne og kameraet blir samme sum som G2. Og til macrobilder av strenger o.l. er dette helt klart suverent.

Lenke til kommentar

Har kikket litt mer nå, virker som både canon eos 500d og panasonic lumix G2 er 2 gode alternativer. Har noen noe å si på sammenlikningen av disse? Vet at den ene har speil mens den andre er speilløs, men sånn generelt er vel bildekvaliteten lik?

Har også sett på et billigere alternativ, a290 fra sony. Ettersom det er mitt første systemkamera er jeg usikker på hvor mye jeg egentlig vil bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...