Gå til innhold

Gikk glipp av eksamen -hva nå?

D31

Anbefalte innlegg

Hei, er i en litt kjip situasjon. Har seg slik at jeg kom 1 time for sent til eksamen - forhørte meg med eksamensvakten om det allikevel var mulig å stille opp som eksamenskandidat, men fikk høre at det var uaktuelt. Så til det jeg lurer på (jeg spør her fordi det finnes lite informasjon på universitetets hjemmeside), hva skjer nå? Har jeg rett på et nytt forsøk i likhet med de som strøk på nevnte eksamen og isåfall, hvilken kategori havner jeg innenfor og hvordan kan jeg melde meg opp til eksamen ? Jeg har vurdert å skaffe meg sykemelding, noe jeg med stor sannsynlighet kommer til å få - uten at vi skal gå inn på hvorfor. Vil dette utgjøre noen forskjell ift. hvortid jeg kan gå opp til eksamen, mulige konsekvenser osv, hvor og hvordan kan en slik sykemelding leveres ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, er i en litt kjip situasjon. Har seg slik at jeg kom 1 time for sent til eksamen - forhørte meg med eksamensvakten om det allikevel var mulig å stille opp som eksamenskandidat, men fikk høre at det var uaktuelt. Så til det jeg lurer på (jeg spør her fordi det finnes lite informasjon på universitetets hjemmeside), hva skjer nå? Har jeg rett på et nytt forsøk i likhet med de som strøk på nevnte eksamen og isåfall, hvilken kategori havner jeg innenfor og hvordan kan jeg melde meg opp til eksamen ? Jeg har vurdert å skaffe meg sykemelding, noe jeg med stor sannsynlighet kommer til å få - uten at vi skal gå inn på hvorfor. Vil dette utgjøre noen forskjell ift. hvortid jeg kan gå opp til eksamen, mulige konsekvenser osv, hvor og hvordan kan en slik sykemelding leveres ?

Det spørs på universitetet. Dersom du har gyldig grunnlag, eksempelvis sykemelding (som må være datert samme dag som eksamen - tilbakedaterte sykemeldinger godtas ikke), så vil det enten være aktuelt med tilleggseksamen senere i semesteret eller tidlig i neste - forutsatt at universitetet tilbyr slik tilleggseksamen. Gjør det ikke det må du ta ordinær eksaamen neste semester.

Effektivt sett har du nå strøket på eksamen, og brukt opp ett av forsøkene du har. Ved UiO har man normalt tre forsøk på å fremstille seg til eksamen.

Sykemelding skal normalt leveres fakultetsadministrasjonen innen en viss frist. Samtidig kan du spørre om mulighetene for tilleggseksamen.

Lenke til kommentar

Du kan jo ta en titt på hva bachelorprogrammet i pedagogikk krever her. Sykemeldingen må være datert samme dag som eksamen og være levert fakultetets studieadministrasjon innen tre dager etter eksamen. Videre må det klart fremgå av sykemeldingen at du ikke er i stand til å gjennomføre eksamen.

Lenke til kommentar

Er vel omtrent 3 dager siden eksamen, så blir vel til at jeg må ta eksamen sammen med de som strøk. Er det slik at jeg bare må vente på beskjed fra eksamenskontoret (hvor lang tid), og så melde meg opp igjen til våren, og hva hvis man mottar stipend (har null studielån, og klarer meg greit uten stipend)? Beklager alle spørsmålene, og takker for alle svar hittil som har vært til stor hjelp.

Lenke til kommentar

På NTNU er det vel sånn at du ikke får ta konten om du ikke møtte opp eller har sykemelding (men prøv likevel selv om den er datert tilbake, med mindre du kjenner noen leger som kan datere den "riktig").

Men om det er exphil er det jo ikke stress, da melder du deg jo bare opp til våren.

Husk å ikke komme for sent til fler eksamener om du går ntnu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...