Gå til innhold

Studiespesialisering eller Media og Kommunikasjon?


Gjest medlem-197195

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-197195

Skal nå endelig komme meg vekk fra Ungdomskole og begynne på Videregående Skole. Men jeg er forsatt litt usikker på hvilken linje/skole jeg skal gå på. Lurte på om dere kunne hjelpe meg avgjøre, for det må gjøres så snart som mulig.

 

Jeg vil altså studere Rettsvitenskap ved UiO etter videregående, så jeg trenger Generell Studiekompetanse og over 5 i snittkarakter.

 

Media & Kommunikasjon er aktuelt fordi jeg elsker å fotografere, designe grafikk og behandle bilder i Photoshop, redigere film og slikt, rett og slett fordi jeg hadde hatt det moro med fagene og gjort det bra. Det som gjør det vanskelig for dette er at snittet for å komme inn er mye mer enn det jeg kan klare å få.. MEN, jeg har, på grunn av depresjon og andre grunner fått tilbud å komme inn uten på grunnlag av snittkarakter på ungdomskolen. På det vil jeg dermed ta det tredje året på å få Generell Studiekompetanse.

 

Studiekompetanse hadde også vært bra på grunn av to grunner.

Den første er at de to beste vennene mine kommer sannsynligvis til å gå der, for de har de samme ambisjonene som meg. Å gå på videregående uten de hadde vært veldig vanskelig for meg, og jeg vil helst gå på samme skole som dem.

Den andre grunnen er at jeg elsker også Samfunnsfag og slikt.

Man kan også ta morsmål som fremmedspråk, altså for meg, Tyrkisk eller Italiensk. Det hadde vært utrolig flott for meg å lære det i løpet av Videregående.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan (dersom skolen underviser i faget) ta rettslære som programfag i 2. og 3. klasse dersom du går studiespesialisering. Da får du en innføring i juss, og du lærer deg grunnleggende lover som avtaleloven, straffeloven, kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven. Du lærer deg også framgangsmåten man bruker i retten. Du har altså et lite forsprang når du skal studere ved UiO, men det er på ingen måte et krav å ta rettslære.

 

Selv går jeg studiespesialisering 3. året og er fornøyd så langt, og har også planer om å studere juss. Men vi får se om karakterene mine er gode nok til å studere i Oslo. Ellers blir det Tromsø. :p

Endret av Christiαn
Lenke til kommentar

Så jeg burde rett og slett gå på Studiespesialisering på grunnlag av ett programfag?

 

Neinei, selvsagt ikke. :p Resten er jo opp til deg. Poenget var bare at jeg ville legge til at rettslære er et bra og interessant fag, samtidig som det er relevant til dine senere planlagte studier. Men dersom du heller velger å gå media og kommunikasjon er ikke det verdens undergang heller, da det er ting innenfor denne linja du interesserer deg for.

Endret av Christiαn
Lenke til kommentar

Du burde velge studiespesialisering. Om du vet du vil studere videre, er det unødvendig og litt tullete å skulle lære seg et yrkesfag. Husk at etter to år medier og kommunikasjon (Refereres til heretter i teksten som MK) skal du ha kompetanse til å gå ut i arbeidslivet. Det betyr at du vil måtte bruke veldig mye tid på skolen til å lære deg noe du slettes ikke kommer til å ha bruk for, og den tiden kunne du kunne ha brukt til andre ting. Med andre ord vil du komme til å ha lengre dager på skolen om du velger MK, enn om du skulle valgt studiespesialisering.

 

Jeg har gått to år MK, og jeg kan si fra egen erfaring at det du lærer der, vet du enten allerede, eller ligger lett tilgjengelig i form av tutorials på feks. deviantart.com. Du vil mest sannsynlig kunne mer enn hva lærerene har kompetanse til å lære deg.

Endret av Quitter
Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Du burde velge studiespesialisering. Om du vet du vil studere videre, er det unødvendig og litt tullete å skulle lære seg et yrkesfag. Husk at etter to år medier og kommunikasjon (Refereres til heretter i teksten som MK) skal du ha kompetanse til å gå ut i arbeidslivet. Det betyr at du vil måtte bruke veldig mye tid på skolen til å lære deg noe du slettes ikke kommer til å ha bruk for, og den tiden kunne du kunne ha brukt til andre ting. Med andre ord vil du komme til å ha lengre dager på skolen om du velger MK, enn om du skulle valgt studiespesialisering.

 

Jeg har gått to år MK, og jeg kan si fra egen erfaring at det du lærer der, vet du enten allerede, eller ligger lett tilgjengelig i form av tutorials på feks. deviantart.com. Du vil mest sannsynlig kunne mer enn hva lærerene har kompetanse til å lære deg.

Jeg vil bare takke deg for det svaret, var nettopp noe sånt jeg ventet på. Der åpna du øynene mine litt, og jeg er mer overbevist på Studiespesialisering nå. Men du tror ikke jeg hadde fått bedre karakterer på MK siden jeg er veldig god i området da? Trenger jo tross alt ett veldig bra snitt for å komme inn på Rettsvitenskap. Og, hvis jeg skulle ombestemme meg om å bli Advokat/Jurist, hadde jeg nok blitt fotograf eller grafisk designer, og det er jo noe å tenke på. Men for øyeblikket er jeg 99.9% sikker på mine fremtidsplaner om å studere jus.

Lenke til kommentar

Du burde velge studiespesialisering. Om du vet du vil studere videre, er det unødvendig og litt tullete å skulle lære seg et yrkesfag. Husk at etter to år medier og kommunikasjon (Refereres til heretter i teksten som MK) skal du ha kompetanse til å gå ut i arbeidslivet. Det betyr at du vil måtte bruke veldig mye tid på skolen til å lære deg noe du slettes ikke kommer til å ha bruk for, og den tiden kunne du kunne ha brukt til andre ting. Med andre ord vil du komme til å ha lengre dager på skolen om du velger MK, enn om du skulle valgt studiespesialisering.

 

Jeg har gått to år MK, og jeg kan si fra egen erfaring at det du lærer der, vet du enten allerede, eller ligger lett tilgjengelig i form av tutorials på feks. deviantart.com. Du vil mest sannsynlig kunne mer enn hva lærerene har kompetanse til å lære deg.

Jeg vil bare takke deg for det svaret, var nettopp noe sånt jeg ventet på. Der åpna du øynene mine litt, og jeg er mer overbevist på Studiespesialisering nå. Men du tror ikke jeg hadde fått bedre karakterer på MK siden jeg er veldig god i området da? Trenger jo tross alt ett veldig bra snitt for å komme inn på Rettsvitenskap. Og, hvis jeg skulle ombestemme meg om å bli Advokat/Jurist, hadde jeg nok blitt fotograf eller grafisk designer, og det er jo noe å tenke på. Men for øyeblikket er jeg 99.9% sikker på mine fremtidsplaner om å studere jus.

 

Jeg er glad for at du tar svaret mitt til etterretning. Angående om du vil få bedre karakter på MK enn studiespesialiserende: På det andre året MK vil du få mange prosjekter, og lite prøver. Det fører implisitt til at lærerene vektlegger din kreativitet heller enn faktiske fagkunnskaper. Om du vil være sikker på karakteren du får, vil du ha muligheten til å dokumentere dine kunnskaper på studiespesialiserende gjennom skriftlige prøver. Det vil være en sikrere måte å tilegne seg gode karakterer enn å satse på medielærerens skjønn. I tillegg er det kun tre karakterer som vil gjelde fra MK-fagene etter to år på skolen, og det er i mine øyne alt for mye arbeid for minimale resultat.

Lenke til kommentar

Hvilken linje tror du at du ville gjort det best på? Hvis du ikke er skolelei og syns det er gøy med vanlig skole ser jeg ingen grunn til å ikke velge ST.

Hvis valget sto mellom disse to for meg hadde jeg valgt MK, fordi jeg er dødslei vanlig skole. Jeg går nå vg1 BA (bygg og anleggsteknikk), men har flere kompiser som går på MK. Han ene byttet fra ST til MK fordi han syns det var kjedelig med de allmenn fagene. Husk at det er lett å gå skolelei og droppe ut, så jeg ville også tatt det i betraktning før det endelige valget. Jeg hadde faktisk tenkt å velge MK, men tenkte over det og ville heller få en jobb som var fysisk krevende.

Siden det virker som du har en lidenskap for MK-fagene, ville jeg valgt det hvis jeg var deg. Du skriver at mye av grunnen til at du vil gå på ST er på grunn av vennene dine, du burde ikke velge utdanning utifra hva vennene dine velger. Selvom dere går i forskjellige klasser, kan dere jo uansett være sammen på fritiden. Det pleier heller ikke å ta veldig lang tid å bli kjent med de i klassen din heller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Du kan få studiekompetanse ved å gå på MK også. Noen skoler har 3 år på MK, med mediefag som programfag det siste året. Eller så kan du gå allmenn påbygg det siste året.

Lenke til kommentar

Hvilken linje tror du at du ville gjort det best på? Hvis du ikke er skolelei og syns det er gøy med vanlig skole ser jeg ingen grunn til å ikke velge ST.

Hvis valget sto mellom disse to for meg hadde jeg valgt MK, fordi jeg er dødslei vanlig skole. Jeg går nå vg1 BA (bygg og anleggsteknikk), men har flere kompiser som går på MK. Han ene byttet fra ST til MK fordi han syns det var kjedelig med de allmenn fagene. Husk at det er lett å gå skolelei og droppe ut, så jeg ville også tatt det i betraktning før det endelige valget. Jeg hadde faktisk tenkt å velge MK, men tenkte over det og ville heller få en jobb som var fysisk krevende.

Siden det virker som du har en lidenskap for MK-fagene, ville jeg valgt det hvis jeg var deg. Du skriver at mye av grunnen til at du vil gå på ST er på grunn av vennene dine, du burde ikke velge utdanning utifra hva vennene dine velger. Selvom dere går i forskjellige klasser, kan dere jo uansett være sammen på fritiden. Det pleier heller ikke å ta veldig lang tid å bli kjent med de i klassen din heller.

 

Siden både MK og studiespesialiserende fører til studiekompetansen han trenger, er ikke denne problemstillingen et dilemma hvor han må velge mellom å følge flokken eller ei. Det egentlige dilemmaet trådstarter står ovenfor er hvorvidt han vil dyrke sin interesse for grafisk design/foto under eller utenfor skoletiden. Jeg vil igjen gjøre trådstarter oppmerksom på at det medfølger en god del arbeid ved valg av medier og kommunikasjon, og at han kan dyrke sine interesser utenfor skoletiden og oppnå like bra resultat ved hjelp av tutorials.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Man kan følge mange tutorials og oppnå gode resultater, ja, men man får ikke den forståelsen for komposisjonsprinsippene og bevisstheten over hvilke valg man tar. Jeg sier ikke at MK er det rette for trådstarter, men dersom man ønsker å drive med noe medierelatert, vil jeg anbefale MK. Der får man trent seg i å presentere arbeidet sitt, reflektere over de tekniske og kreative valgene man tar i prosessen, og generelt mye bedre forståelse for ulike virkemidler. Ja, dette kan oppnås på egenhånd også, men jeg tror de aller færreste klarer det. Å være i et kreativt miljø over lengre tid er mye mer effektivt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Man kan følge mange tutorials og oppnå gode resultater, ja, men man får ikke den forståelsen for komposisjonsprinsippene og bevisstheten over hvilke valg man tar. Jeg sier ikke at MK er det rette for trådstarter, men dersom man ønsker å drive med noe medierelatert, vil jeg anbefale MK. Der får man trent seg i å presentere arbeidet sitt, reflektere over de tekniske og kreative valgene man tar i prosessen, og generelt mye bedre forståelse for ulike virkemidler. Ja, dette kan oppnås på egenhånd også, men jeg tror de aller færreste klarer det. Å være i et kreativt miljø over lengre tid er mye mer effektivt.

 

tja, på egenhånd har jeg tjent over 2000.- på å lage logo og album art for forsjellige band og sånt, og har lært å bruke photoshop gjennom folk jeg kjenner og tutorials.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

2000 kr, er det totalt eller for en jobb? Uansett hva svaret er, er det meget lite, sammenlignet med hva du kan tjene på slikt. Ikke for å være uhøflig eller skuffe deg, men når du sier band, så regner jeg med mer eller mindre små lokalband, og disse tar nesten hva de får. Det betyr for all del ikke at det du har laget til de er dårlig, men hvem som helst med litt skills kan skaffe seg sånne småjobber.

 

Foreslår at du leser innlegget mitt en gang til. :) For å understreke poenget mitt, kan jeg opplyse deg om at det er fyfy å lage logoer og album-art i Photoshop. Slikt har man Illustrator og InDesign til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Syns det er kult at du får slike jobber jeg, for all del. Jeg bare prøver å få frem at du kan faktisk ikke all verdens, og på langt nær nok til å jobbe profesjonelt med slikt :) Det virker som om du tror at det blir bortkastet for deg å gå på MK, fordi du har kunnskapen allerede. Det kan jeg garantere deg at det ikke er.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

nei, jeg skjønner hva du mener. men det viser jo at jeg har en viss "suksess" eller ferdighet innenfor området, pluss at jeg liker å drive med det. men å gjøre det på fulltid vet jeg ikke om.. :p

Lenke til kommentar

nei, jeg skjønner hva du mener. men det viser jo at jeg har en viss "suksess" eller ferdighet innenfor området, pluss at jeg liker å drive med det. men å gjøre det på fulltid vet jeg ikke om.. :p

 

Hvis yrket du har tenkt til å utdanne deg til ikke er MK-rellatert, ville jeg gått for studiespesialisering. Velg den linja som er mest rellatert til yrket du vil bli seinere i livet.

Lenke til kommentar

Jeg har også inntrykk at at svært få får jobber innenfor media etter at de har gått MK. Til det er det rett og slett for mange om beinet.

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg valgt SS. Hvorfor? Du kan velge fag innenfor det du interesser deg for. I andre-og tredjeklasse kan du velge et fag som heter Media og Informasjonskunnskap, hvilket iallefall må sies å ha noe med media å gjøre. Jeg har ikke faget selv, men du lærer blant annet å lage radio og i tillegg er det en del journalistisk arbeid dersom jeg har forstått det riktig. Det er imidlertid ikke mye foto involvert, men hvis det høres litt interessant ut (og det regner jeg med at det gjør, i og med at du vurderer MK. Der er det MYE av dette) kan du sjekke faget på Utdanningsdirektoratet sine sider. I tillegg kan du velge rettslære som nevnt ovenfor.

 

Første klasse har imidlertid en ganske generell fagsammensetning, men jeg tror iallefall du vil like samfunnsfag. I tillegg nevner du at du vil ta italiensk eller tyrkisk som privatist? Da får du fire timer fri i uken! Mange lette seksere i førsteklasse også(geografi, samfunnsfag og naturfag iallefall).

 

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Satt med samme dilemma for fem år siden selv. Jeg valgte medier og kommunikasjon, og det tror jeg er det klokeste valget jeg har gjort. Her kan du sitte igjen med mye bonuskunnskap ikke bare i form av mye grunnleggende teknisk kompetanse innen fotografi, film og design, men også få jobbe mye i prosjekter og være kreativ. Hvis du har interessen for fagene ville jeg ikke nølt med å velge MK.

 

Ut av de tre årene på medier og kommunikasjon fikk jeg videre inspirasjon, mye på grunn av at jeg ikke orket så mange teoretiske fag hele tiden. Og du får studiekompetanse. Du trenger jo heller absolutt ikke å bli noe innen medieproduksjon eller å jobbe med kommunikasjon selv om du går en linje som heter det - med studiekompetansen står du fritt videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...