ImNotHere Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Etter at Sjefen (3mnd) gjorde sin ankomst ser jeg at vi bruker videofunksjonen på kompaktkameraet mer og mer. Hadde store planer om å kjøpe nyttdigitalt speilrefleks til denne anledningen, men det går mest i analog film på den fronten enda, så det utgår. Ønsker derfor et kamera som er lite og hendig, masse zoom, god vidvinkel, perfekt og lyssterk optikk, perfekt bildekvalitet, kjapp autofokus, god videofunksjon, osv... må derfor kompromisse litt her og der. Viktigste punkter er: størrelse, bildekvalitet og videofunksjon Har snust litt på Panasonic GF1(2) som et kompromiss. Lite og lett, men samtidig god bilde og videokvalitet. men.. var i butikken i går og så på sakene og det er ikke så smått som man kanskje vil ha det til. Ok, det går kanskje i lomma med et pannekakeobjektiv, men det er ikke til å komme unna at det er relativt stort sml. kompaktkamera. Spesifikasjonene til GF2 ser svært lovende ut og til tross for størrelsen er det en het kandidat. Men så samtidig på LX5. Dette kameraet har mye som taler for seg; kanon objektiv og størrelse, og noe mot; bildebrikkestørrelse. Det siste kan jeg leve med hvis jeg må (bruker fortsatt analog kamera for "kunst"-fotografiene), men hvordan er videokvaliteten? Noen som har erfaringer på dette punktet. Ser at GF2 kommer med 1080hd, mens LX5 har 720. Er dette noe som har betydning i praksis? Innspill mottas med takk Lenke til kommentar
# offline Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 (endret) Hva slags analogt utstyr bruker du? Hvis du har del gammel god optikk så kan det som regel brukes på GF1/2 med en adapter For min egen del så ser jeg svært liten forskjell på 720p og 1010p. Men hvis du skal bruke videofunksjonen så ville jeg ha ventet til GF2 kommer, se HER! Ønsker derfor et kamera som er lite og hendig, masse zoom, god vidvinkel, perfekt og lyssterk optikk, perfekt bildekvalitet, kjapp autofokus, god videofunksjon, osv... må derfor kompromisse litt her og der. Viktigste punkter er: størrelse, bildekvalitet og videofunksjon Noe slikt finnes ikke! Hva er det med folk? De skal ha verdens beste kamera med MASSE ZOOM, perfekt bildekvalitet, 3-D super funky HD og kameraet skal ikke være større enn de fyrstikkeskene fra Nittedal. Du fotograferer analogt og trenger masse zoom? Du bør ha lært deg å bruke apostelzoom... Endret 12. desember 2010 av Haandværkaren:-/ Lenke til kommentar
ImNotHere Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Hva slags analogt utstyr bruker du? Hvis du har del gammel god optikk så kan det som regel brukes på GF1/2 med en adapter For min egen del så ser jeg svært liten forskjell på 720p og 1010p. Men hvis du skal bruke videofunksjonen så ville jeg ha ventet til GF2 kommer, se HER! Ønsker derfor et kamera som er lite og hendig, masse zoom, god vidvinkel, perfekt og lyssterk optikk, perfekt bildekvalitet, kjapp autofokus, god videofunksjon, osv... må derfor kompromisse litt her og der. Viktigste punkter er: størrelse, bildekvalitet og videofunksjon Noe slikt finnes ikke! Hva er det med folk? De skal ha verdens beste kamera med MASSE ZOOM, perfekt bildekvalitet, 3-D super funky HD og kameraet skal ikke være større enn de fyrstikkeskene fra Nittedal. Du fotograferer analogt og trenger masse zoom? Du bør ha lært deg å bruke apostelzoom... hehe.. Ønsker jo selvsagt det perfekte kamera for meg, men er fullt klar over at slik ikke fins. men, lager du et kamera som du beskriver der, kjøper jeg det lett Uansett, dette skal være et hendig, allround familiekamera til all slags bruk og som bør være lite for å bli med i lomma/veska til alle tider. Siden vi bruker videofunksjonen mye har jeg satt denne langt oppe på prioriteringslista. Ang apostelzoom så er jeg en stor tilhenger av dette og bruker så god som kun normalobjektiver analogt, men det er ikke det det er snakk om nå. Haandværkaren:-/: det ser ut til at du har de kameranen jeg funderer på. hvordan opplever du videokvaliteten på LX5? Hender det at GF1 blir igjen hjemme pga plasshensyn? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 (endret) Har ikke testet video så mye. Google LX5 + video. Her er test av LX5 og Canon S95: http://www.dpreview.com/reviews/q42010highendcompactgroup/ Skal du ha et kompaktkamera med god bildekvalitet, video og en rekke funksjoner, da er LX5 rette valget. S95 er valget hvis du vil ha noe som er mindre og litt bedre bildekvalitet, men den har ikke de samme funksjonene og har ikke samme video egenskapene. Edit: GF1 og 20mm f/1,7 får jeg i jakkelomma (vinterjakka!). LX5 får lett plass i alle jakkene mine, passer ikke i bukselomma. S95 regner jeg med du får plass i bukselommer. Tviler de passer i mine bukser, hvis den får plass så må det bli ubehagelig. Her ser du forskjell på GF1 og LX5. E-P2 er til venstre. Endret 13. desember 2010 av Haandværkaren:-/ Lenke til kommentar
ImNotHere Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Takker for svar og bilde! Mye snasen optikk du har der. Må si det kribler litt i foto-fingeren etter å sette på Zuiko OM 50 1.4 som portrettobjektiv på en GF1. Har sett litt på spesifikasjonene til GF2 sml. LX5. Panasonic har virkelig krympet GF2 mer enn jeg trodde og forskjellen ned til LX5 er inne mye å snakke om. Får sitte litt på gjerdet til GF2 kommer og ta en avgjørelse da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå