sannheten_666 Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 (endret) Jeg har satt opp et større nettverk på jobb med Win2008. Der fungerer DHCP helt fint. Problemer skal derimot paradoksalt være hjemme i mitt lille nettverk med foreløpig kun en bærbar pc i nettverket. Her bruker jeg Win2008R2 til mitt domene. Det som er litt "snålt" her er at jeg er tilkoblet huseierens nettverk som er 192.168.0.0 for internetttilgang, og mitt eget Gigabit nettverk (10.0.0.0) som jeg skal bruke til (hovedaklig) renderfarm. Det betyr at alle pcene har to nettverkskort, tilkoblet hver sitt nettverk. Vanligvis kommer klientene til å kun være tilkoblet mitt nettverk, med det andre nettverkskortet disabled. Serveren kommer derimot til å være tilkoblet til huseierens router og få IP-adresse fra denne routerens DHCP. Samtidig fungerer den som en DHCP-server på mitt nettverk. Problemet er at de andre pcene er utrolig vrange når de er satt til å motta IP fra serverens DHCP, til tross for at de ikke er tilkoblet huseierens nettverk. De vil som regel ikke, bortsett fra av og til, og det uten at jeg gjør noen forandringer. Når jeg taster inn IP-adresse og DNS som passer til mitt lokalnettverk er det derimot ikke problemer i det hele tatt. Jeg mistenker selvsagt at dette på et eller annet vis skyldes at serveren er tilkoblet to nettverk, men jeg forstår ikke hvorfor! Serveren deler ut DHCP på et annet subnet enn huseieren, og klientene i mitt nettverk har KUN tilkobling til mitt nettverk. PS: i mitt eget nettverk er det liten vits med DHCP, siden det kommer til å være få pcer, og lite forandringer. Men det irriterer meg! Noen proffer som kan fortelle meg hva som er galt? PS: Serveren er også min primære arbeidsstasjon. De andre skal kun fungere som noder som jeg kobler til når jeg trenger dem, altså avlaste til rendering osv. (Win2008 var så dyrt at da skal jeg f**n meg nyte det mest mulig, framfor å sitte på Win7 som behandler meg som et barn ) Endret 12. desember 2010 av hardrock_ram Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå