Gå til innhold

SilentDrive™

Anbefalte innlegg

Jeg må ærlig talt innrømme at jeg er litt skeptisk til SilentDrive™. At den demper støyen til harddisken er jeg ikke i tvil om, men jeg frykter at varmen vil stige så mye at det over tid vil være skadelig for harddisken. Den er jo tross alt ikke laget for å bli sperret inne på denne måten. Jeg vet at mine harddisker ligger innenfor det anbefalte, men likevel.

Det jeg lurer på er om det er noen her inne som har personlig erfaring med denne enheten, spesielt når det kommer til varmeutvikling og så videre.

Tusen takk og god helg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg bruker SilentDrive. Jeg har to WD60gb harddisker inn i hver sin sånn en. Jeg er også skeptisk til hele opplegget, men det har så langt fungert smertefritt.

Når det er sagt, så demper de ikke så mye støy som man skal ha det til. Jeg kan fremdeles høre et lavt snurresus, og ikke minst cachingen fra diskene, og diskene der skal liksom være stille i utgangspunktet. Men det går kanskje an å modde dem litt.

Poenget med varmegreia inni dem er at de er såpass tette inni der, og det er både metall og varmeledende isolasjonsmateriale, sånn at varmen forplanter seg som varme skal gjøre.

Lenke til kommentar

Bruker selv 4 silentdrives i forskjellige pc'er. Hvis du har stille vifter fra før (selv har jeg en papst 12dB i psu og en 14dB på cpu) så hjelper det veldig mye. Det er det som har hjulpet klart mest på støyen på maskinene.

Silentrive demper den høyfrekvente idle lyden fra hd'ene. Seek lydene blir ikke noe særlig dempet, er det disse du ville dempe er det bedre med strikker eller eventuelt sette ned seek hastigheten på hd (IBM har f.eks. prog som lar deg sette dem i silent mode).

Når det gjelder varme så har jeg brukt silentdrives på:

IBM 75GXP 45GB (7200rpm) - Denne døde etter 1.5 år, men neppe pga varme (temp gikk ikke over 50c, som er innenfor grensa)

IBM 60GXP 40GB (7200rpm) - Erstatning for 75GXP'en, har hatt den i silentdrive i ca 1 måned og den kommer ikke over 45c

Maxtor 540DX 60GB (5400rpm) - 15 dager uten roblemer..

IBM 6GB (5400rpm) - ca 1 år uten problemer

800MB disk - funket bra i 1 år.

Ulemper med silentdrive (bortsett fra varmen) er at det er slitsomt å innstallere de (må ha de inne kabinett mens man kobler til), de tar opp 5,25" plasser i kassen og pga måten man putter inn ide kabelen kan du bli nøtt til å ha hd'er og cd'er i en spesiell rekkefølge.

Lenke til kommentar

Har 2 stk 60gb barracuda IV og det er en revolusjon i støy fra ibm sin 75gxp serie. Meget stille disker. På mine så kan jeg høre når de spinner opp, men etter 2-3 sekunder så er de helt borte. Kan ikke høre de.

Ingen høyfrekvent snurrelyd som på 75gxp.

Eneste lyden som kommer fra de er når den leser og skriver da kan en høre at den jobber, men det er ikke no plagsomt synes jeg i alle fall.

Tror ikke det er verdt å spandere på en silentdrive på disse diskene. Blir du plaget av støyen fra barracuda IV så får en heller kjøpe en apple cube uten vifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...