Rampelyset Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Har i den senere tid opplevd at skjermen på pcen blir sort med følgende feilmelding "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key". Da dette problemet har dukket opp flere ganger den siste tiden tenkte jeg å forsøke å reinstallere Windows 7. Jeg kjørte installasjonscden på normalt vis fra oppstarten og valgte "Format". Så langt alt vel. Ved neste restart dukker følgende feilmelding opp på svart skjerm "BOOTMGR is missing (ctrl+alt+del to restart). Jeg forsøkte på nytt å starte installasjonsprosessen med windowscden. Da jeg kommer til vinduet hvor man får spørsmål om hvor man vil installere Windows er vinduet helt tomt (der det normalt står C: osv.) Googlet litt rundt dette med feilmeldingen BOOTMGR, men ikke noe der lar seg gjøre. Kan noen være så vennlig å hjelpe? Nå står jeg skikkelig fast... Lenke til kommentar
phlake Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Prøv: DBan. Wiper hele disken, så kan du prøve å installere etterpå. Lenke til kommentar
Rampelyset Skrevet 11. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2010 Kjørte i gang cden, men fikk kun opp meldingen "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key". Dette er frustrerende. Nå står jeg helt fast, gjort en del googlesøk, men ingen treff så langt som hjelper. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Finner du disken i BIOS? Lenke til kommentar
darket Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 høres ut som om disken din er dau, eller på god vei Lenke til kommentar
Rampelyset Skrevet 11. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2010 Nå er jeg ikke veldig kjent i BIOSen, men står under Main at SATA 1,2,3 og 4 er "not detected". Lenke til kommentar
srbz Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 (endret) Virker som det er feil på disken eller SATA-kontrolleren. Har du flere SATA-disker du kan teste? Kan godt være en disk fra en annen maskin, fortrinnsvis uten OS installert, bare for å se om den gjenkjennes i BIOS. Men først og fremst ville jeg prøvd å koble SATA-kabelen på en annen SATA-port (på HK/kontroller) og se om det hjelper, samt kontrollere at strøm er tilkoblet disken og evt. prøve med en annen strømkontakt. Endret 11. desember 2010 av srbz Lenke til kommentar
Rampelyset Skrevet 11. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2010 (endret) Har dessverre ikke andre disker jeg kan prøve med... Kan godt være det er disken som har tatt kvelden. Mistanken blir vel kanskje forsterket da det har vært litt feilmeldinger den siste tiden. Kjøper meg en ny harddisk i morgen, de fleste har jo søndagsåpent. Er det da bare å koble den inn i samme ledning/utgang som den som står der i dag? Er den da klar til bruk så fort den er koblet i? Endret 11. desember 2010 av Rampelyset Lenke til kommentar
srbz Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Jeg har selv et hovedkort der SATA-portene plutselig sluttet å virke. Var ingenting i veien med disken, den lever nå fint videre i en annen maskin, og hovedkortet fungerer også greit sammen med en IDE-disk - men den liker rett og slett ikke SATA-disker (prøvde 3 stk). Så bare vær obs på at om noe evt. er defekt så er det ikke nødvendigvis disken - selv om det kanskje er mest sannsynlig. Lenke til kommentar
Rampelyset Skrevet 11. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2010 Så at prisen for en ny disk var helt overkommelig, så da prøver jeg det først. Vender nok tilbake om det ikke fungerer Takker for innspill så langt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå