Gå til innhold

Lytt til kroppens sult- og tørstsignaler med Instinktiv Spising

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samtidig som det er noe nyttig å ta med seg fra den artikkelen, så er det en veldig "uvitenskapelig" artikkel.

Visste du at når man har vært på byen og drukket store mengder alkohol, og kroppen behøver fettsyrer for å gjenoppbygge ødelagte celler som følge av at alkoholen som er fettløselig og dermed skadelig for cellemembranen som er oppbygd av fettsyrer, at man får lyst på fet mat?

Alkohol (etanol) er veldig dårlig fettløselig og fordeler seg i vannet i kroppen. Digresjon; når alkohol er til stede i kroppen din, forbrennes dette før karbohydrater, fett og proteiner.

#2. Spis når du er sulten. Høres kanskje banalt ut, men dette er det nest viktigste punktet. Det bør være en reel sult før du begynner å spise. Hva er så reel sult? Å vite om man faktisk er sulten eller ei, er ikke like lett for alle, men det er i hovedsak to typer sult:

1. Når du opplever en generell sulthet hvor du vet at du trenger noe å spise. Denne typen sult er den mest vanlige.

2. Når du opplever sult for noe bestemt, for eksempel biff eller sjokolade, såkalt "cravings". Vi kan altså skille mellom generell sult og behov for noe bestemt som vi trenger her og nå. Det er vanlig for gravide å ha "cravings" med jevne mellomrom for å sikre at barnet får nødvendig næring for optimal utvikling. Ingenting kan stoppe en sulten kvinne med barn sies det.

Mens dette kan være "sant" er det på grunn av en helt enkel mekanisme som ligger bak. Når du tenker på mat frigjøres insulin og du blir sulten. Dette går raskt over. Ghlerin, et annet hormon - bestemmer når du blir sulten på et mer generelt basis. Er du vant til å spise første måltid kl 8, blir du sulten da - er du vant til å spise første måltid kl 16, blir du sulten da. Det å spise med eleverte ghlerinnivå virker også inn på hvordan maten smaker, på en positiv måte.

Hvis du er som meg, altså liker artiklene hakket mer "in depth", sjekk ut leangains.combodyrecomposition.comweightology.net, bare å lese i vei.

Lenke til kommentar

Syntes det var en god artikkel. Jeg lever selv etter den måten å spise på når jeg har muligheten. Spiser stort sett det jeg har lyst på så lenge det ikke er søppelmat.

Samme her, men var ikke så enkelt for meg før. Utviklet vel en form for spiseforstyrrelse etterhvert, så er glad jeg kan ha et avslappet forhold til mat igjen

Endret av Wassabi
Lenke til kommentar

Uten å ha satt meg noe særlig inn i greiene synes jeg det er litt merkelig at man trenger et program for å spise når man er sulten og drikke når man er tørst. Det er jo det man gjør instinktivt.

Er vel mer for å opplyse de som allerede har et anstrengt forhold til mat at det finnes et alternativ som ikke krvever at man må telle kalorier, spise hver 2-3 time osv. Det er jo de som trenger hjelp til å bli bevisst på kroppens signaler igjen etter å ha bevisst ignorert de ved å følge en bestemt diett/matskjema over lengre perioder.

Sånn jeg ser det ligger ernæringsforskning i dag minst 10 år etter i tid, så selv om det finnes en del brukbar informasjon om emnet, er veldig mye likevel basert på erfaring fra praksis. Det man vet om ernæring i dag er bare toppen av isfjellet, så det er ikke foreløpig noe å basere kosten sin så veldig på. Det er mitt synspunkt..

Endret av Wassabi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...