Gjest Angstdraugen Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Hei Jeg sliter med angst for å gå på do andre steder enn hjemme, dvs å gjøre nummer 2.På jobben, hos venner, etc Frykten for at andre skal høre meg, gjør at det har utviklet seg til et problem for meg Går på do helt fint hjemme da, og legger opp spisevaner etter hva jeg skal om dagene... Kan informere at jeg har irritabelt tarm syndrom.. Begynner å bli frustrert.. Noe forslag til hjelp mottas med stor takk.. Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Hva med å legge papir nede i doskåla for å eliminere lyden som skapes? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Du kan forsøke med litt selvdrevet eksponeringsterapi. Dvs. at du tar små skritt av gangen med hensikt på å komme dit at problemet ikke blir noe hinder i hverdagen. Det finnes selvhjelpsbøker rundt dette, men den grunnleggende tanken er at du starter å "øve" deg på å gjøre det du synes er skremmende i de situasjonene du synes er minst skremmende. Feks. vil jeg tenke at det å gå på do hos venner er mindre pinlig enn på jobben. Når du takler det på én arena går du videre til den som er nest minst skremmende, osv... Ellers så kan du jobbe aktivt med å tenke annerledes. Feks.: Hva er det værste som kan skje dersom noen hører deg? Eller hva ville du tenke dersom det var du som hørte noen noen andre? Det som er vanlig med angst i slike tilfeller er at man overdriver faren ved det man er redd for og tenker "worst-case" hver gang. Ved å endre tankene dine og ditt fokus kan du roe ned angsten, og dette vil det gå mer automatikk i etter hvert som du gjentar det Lykke til 1 Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Jeg er likedan! Jeg kan ikke gå på do med mindre jeg vet alle andre er opptatt på andre siden av bygget (som er ganske stort). Papir i skålen hjelper en del mot "ploppelyder" men ikke mot promping Jeg klarer ihvertfall ikke holde inne promp om jeg skal nr 2. Rart noe så naturlig er flaut. Men du kan jo eventuelt ha på musikk? Jeg bruker å skru mobilen min fullt opp med noe rask musikk, det blokkerer lyden bra Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Bah. Jeg har alltid problemer å gå på do hos folk - inkl. hjemme. Det rare er at når jeg er hos min fetter så går jeg nesten RETT på do og storkoser meg. Makan så teit! Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Du er absolutt ikke alene, dette har jeg store problemer med og. Bimmelim går fint, men bommelom, ikke tale om at jeg skal gjøre det andre steder enn hjemme. Hvis jeg skal noen steder prøver jeg å "tømme" meg fåø jeg går ut. Jeg er livredd for å bli dårlig i magen mens jeg er ute Lenke til kommentar
Gjest Angstdraugen Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Godt at jeg ikke er "alene" om dette problemet, plager meg endel i hverdagen, og som mange andre, har jeg også gode og dårlige dager. Har gått til psykolog med dette, men klarer ikke helt å innefinne meg med at eg har et slikt problem, pga sikkert masse tabu om dette. Prøver hele tiden å presse meg til situasjoner etc, noe som faktisk er litt vanskelig.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå