Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvorfor var temperaturen i Oslo -3 celsiusgrader onsdag,17.november?

Anbefalte innlegg

Hei ;)

Har fått en oppgave, som jeg sliter innmari med.

(OSLO) Onsdag 17. November-2010 var;

*Temperatur: -3grader

*Lett bris fra nord mot sørvest

*Klarvær

*0 mm i nedbør.

*4 meter vind i sekundet

*Og sola skinte

men spørsmålet er hvorfor var været slik akkurat i Oslo?

Er det noen som kan hjelpe til? Sliter virkelig med å skjønne dette kapitlet, og har lest gjennom en del ganger nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville tippe at oppgaven vil prøve din forståelse av høytrykk og lavtrykk og hvordan dette påvirker været. Har dere fått et værkart til oppgaven så vil du kunne forklare vindretning og -hastighet samt klarværet. Når det gjelder temperaturen så er statistikk sammen med vindretning og temperaturen i området luften kommer fra være ting du bør ta med.

Hjelper det?

Lenke til kommentar

Jeg ville tippe at oppgaven vil prøve din forståelse av høytrykk og lavtrykk og hvordan dette påvirker været. Har dere fått et værkart til oppgaven så vil du kunne forklare vindretning og -hastighet samt klarværet. Når det gjelder temperaturen så er statistikk sammen med vindretning og temperaturen i området luften kommer fra være ting du bør ta med.

Hjelper det?

klarte nå å skrive om Oslo ved å blant annet bruke begreper som høytrykk, lavtrykk, temperatur, nedbør, vind, årstid, sola jordaksens helning og havstrømmer. Det gikk nokså greit.

Men i tillegg skal jeg gjøre akkurat det samme med Herat (Afg).

På samme dag, altså 17.november-10, var temperaturen i Herat på 19grader, klarvær, svak vind, 00 mm i nedbør, sol, og vind 2m/s.

Afghanistan ligger jo også i den nordlige halvkula, så hva er det som gjør at temperaturen på disse to stedene blir så forskjellig?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det stor forskjell i høyde over havet mellom oslo og afghanistan? Har det mye å si?

Har det mye å si at norge ligger litt nærmere kysten?

Kan ikke mye selv, men det var de første to tingene som slo meg som kunne påvirke forskjellene. Hvorvidt det utgjør så mye aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...