Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montering av ekstra fjernlys

oizann

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg litt med og finne ut hva som er lov her?

Funnet to forksjellige regler.

Jeg vil montere 4 ekstra fjernlys i fronten på bilen.

Ifølge denne artikkelen kan jeg ha 2 eller 4 fjernlys. http://www.dinside.no/31106/alt-om-bil-lys

Men fant dette ett annet sted:

Montering og bruk av fjernlyskastere på kjøretøy under 12000 kg. (Oppdatert 7. februar 2003).

* Du kan montere to ekstra fjernlyskastere. Det er ikke tillatt med f.eks. en eller tre.

* Det er ingen spesielle krav til montering (høyde/bredde).

* Lyktene skal ikke vibrere under kjøring.

* Lyktene skal kun lyse sammen med bilens originale fjernlyskastere.

* Lyktene kan ha separat bryter.

* Maks. luxverdi 480 (100 %).

Hvordan er dagens regelverk på dette??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagens regelverk er likt. Du kan montere to stykk (verken mer eller mindre). Referanseverdien for lux-verdi skal ikke totalt overstige 100. Sansynligvis har dine originale fjernlys en referanseverdi på 17,5 eller 20, som da gir deg mulighet for å montere ekstralys med referanseverdi på maks 30 (evt. i førstnevnte tilfelle 32,5, men det finner du ikke uansett).

Dette forutsetter at bilen ikke har 4 fjernlys fra før. Isåfall har du ikke lov å montere ekstralys i det hele tatt. På nye biler er det ganske vanlig at det allerede er 4 fjernlys. Det er også noen gamle biler som f.eks har H4-lykter i tillegg til H1-lykter, som da gjerne blir 4 fjernlys.

Det er forøvrig ikke noen grense for hvor mange pærer som kan stå i ett fjernlys, så to pærer i samme lykt betyr ikke nødvendigvis to lykter.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...