oizann Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Kan noen hjelpe meg litt med og finne ut hva som er lov her? Funnet to forksjellige regler. Jeg vil montere 4 ekstra fjernlys i fronten på bilen. Ifølge denne artikkelen kan jeg ha 2 eller 4 fjernlys. http://www.dinside.no/31106/alt-om-bil-lys Men fant dette ett annet sted: Montering og bruk av fjernlyskastere på kjøretøy under 12000 kg. (Oppdatert 7. februar 2003). * Du kan montere to ekstra fjernlyskastere. Det er ikke tillatt med f.eks. en eller tre. * Det er ingen spesielle krav til montering (høyde/bredde). * Lyktene skal ikke vibrere under kjøring. * Lyktene skal kun lyse sammen med bilens originale fjernlyskastere. * Lyktene kan ha separat bryter. * Maks. luxverdi 480 (100 %). Hvordan er dagens regelverk på dette?? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 (endret) Dagens regelverk er likt. Du kan montere to stykk (verken mer eller mindre). Referanseverdien for lux-verdi skal ikke totalt overstige 100. Sansynligvis har dine originale fjernlys en referanseverdi på 17,5 eller 20, som da gir deg mulighet for å montere ekstralys med referanseverdi på maks 30 (evt. i førstnevnte tilfelle 32,5, men det finner du ikke uansett). Dette forutsetter at bilen ikke har 4 fjernlys fra før. Isåfall har du ikke lov å montere ekstralys i det hele tatt. På nye biler er det ganske vanlig at det allerede er 4 fjernlys. Det er også noen gamle biler som f.eks har H4-lykter i tillegg til H1-lykter, som da gjerne blir 4 fjernlys. Det er forøvrig ikke noen grense for hvor mange pærer som kan stå i ett fjernlys, så to pærer i samme lykt betyr ikke nødvendigvis to lykter. Endret 11. desember 2010 av gxi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå